۱۶:۵۵ - سه شنبه ۰۹ شهریور ۱۳۹۵

تشریح اهداف ترکیه در لشکرکشی‌ها به سوریه؛

اولین هدف سرکوب کردها و ترک‌های داعیه‌دار استقلال تأمین امنیت ترکیه است

ترکیه احساس می‌کند با استقلال ترک‌های عراق و کردهای سوریه که مدعی مستقل شدن هستند خطری جدی کشورشان را تهدید می‌کند، بنابراین اردوغان سعی دارد با این اقدامات و حملاتش در منطقه سوریه یک حائلی را میان کردهای سوریه و ترک‌های عراق با ترکیه قرار دهد.

به گزارش شاهین پرس؛ وضعیت میدانی گروه‌های تکفیری در منطقه و همچنین پیشرفت‌هایی که کردها در منطقه داشتند ترکیه را بر آن داشت، فکری برای این وضعیت بکند تا بتواند در پیشبرد سیاست جلوگیری از قدرت گرفتن کردها قدم بردارد.

کارشناس و تحلیل‌گر مسائل سیاسی و منطقه ای در گفت‌وگو با خبرنگار صاحب نیوز، پیرامون تحرکات اخیر ارتش ترکیه در سوریه و اهداف این اقدام اظهار کرد: حرکت‌های اخیر در ترکیه شامل اهداف اردوغان و دوم نگرانی‌های ترکیه است.

علی‌محمد کریمیان با بیان اینکه از اهداف این تحرکات و لشکرکشی‌ها، این است که اردوغان به دنبال تغییر حاکمیت ترکیه از پارلمانی به ریاستی بوده است گفت: بنابراین اردوغان با انتخاباتی که انجام شد، به این هدف خود نرسید و موانعی را پیش پای خود می‌دید و تلاش دارد با این اقدامات در سوریه موفق به این امر شود.

وی  خاطرنشان کرد: هدف دوم اردوغان نقش‌آفرینی در منطقه و تأثیری گذاری در صحنه است که با پیروی از الگوی آمریکایی  احساس کرد نتوانست موفق شود و با اقدامات و لشکرکشی‌های اخیر قصد تحقق این امر  را دارد.

وی با تاکید بر اینکه پیوستن به اتحادیه اروپا از دیگر اهداف اردوغان است که باگذشت سال‌ها هنوز این آرزو محقق نشده و بر این تصور است که بتواند آن را محقق کند اظهار کرد: در پی نزدیک شدن ترکیه به روسیه، همراهی اردوغان باسیاست‌های روسیه در سوریه از دیگر اهداف حملاتش است.

کارشناس و تحلیل‌گر مسائل سیاسی ابراز کرد: ترکیه احساس می‌کند با استقلال ترک‌های عراق و کردهای سوریه که مدعی مستقل شدن هستند خطری جدی ترکیه را تهدید می‌کند و ممکن است آسیب‌هایی را به ترکیه وارد کند، بنابراین اردوغان سعی دارد با این اقدامات و حملاتش در منطقه سوریه یک حائلی را میان کردهای سوریه و ترک‌های عراق با ترکیه قرار دهد.

وی در بخش دوم تحلیل خود بر وجود نگرانی‌های ترکیه به‌عنوان دلیل حملات اخیرش در سوریه یادکرد و گفت: تحقق طرح آمریکایی خاورمیانه بزرگ نخستین نگرانی اردوغان است چراکه احساس می‌کند اگر بحث تجزیه و فدرالی سوریه و عراق انجام پذیرد، دامن‌گیر ترکیه هم خواهد شد، با این اقدامات اخیرش تلاش دارد مانع قدرت‌یابی کردهای سوریه شود که این خطر را از خود دور کند.

کریمیان با بیان اینکه نگرانی بعدی ترکیه، بحث کودتای نافرجام اخیر است تصریح کرد: ترکیه معتقد است آمریکا پشت پرده آن بود درحالی‌که هم‌پیمان آمریکا و سیاست‌های آن در منطقه بود و نگرانی بعدی گروه‌های مخالف اردوغان در ترکیه است که با این اقدامات اخیرش درصدد است شرایط داخل ترکیه را به نفع خود تغییر دهد.

وی افزود: سرکوب کردها و ترک‌های داعیه‌دار استقلال، از اهداف اردوغان است که تلاش دارد با این اقدامات مانع از پیش روی تهدید آنهادر داخل ترکیه شود.

به گفته وی، نگرانی ترکیه از کردستان مستقل بزرگ بسیار زیاد است، بر این اساس با حملات و لشکرکشی‌های خود قصد دارد میان کردهای ترکیه و سوریه جدایی بیندازد.

کارشناس و تحلیل‌گر مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: اقدامات تخریبی و تضعیفی علیه کردها و پ. ک.ک که عمدتاً عامل اصلی انفجارها در ترکیه است، از اهداف اردوغان در حمله به سوریه است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.