۱۹:۲۰ - پنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۲

دکتر مصطفی رحماندوست شاعر و نویسنده کودک:

ادبیات کودکان ظرفیت بین المللی شدن دارد

دبیر علمی سومین جشنواره ملی شعر کودک گفت: در مرحله نخست داوری جشنواره سروده‌های 41 شاعر حرفه ای کودک پذیرفته شده است.

23

 

به گزارش پایگاه خبری شهرستان شاهین شهر و میمه “شاهین نا”، دبیر علمی سومین جشنواره ملی شعر کودک گفت: در مرحله نخست داوری جشنواره سروده‌های 41 شاعر حرفه ای کودک پذیرفته شده است.

دکتر مصطفی رحماندوست شاعر و نویسنده کودک و دبیر علمی سومین جشنواره ملی شعر کودک در نشست خبری با بیان اینکه در داوری نهایی داوران با مشکل انتخاب آثار روبرو بودند اظهار داشت: بدلیل بالا بودن کیفیت آثار ارسالی داوران سومین جشنواره بجای انتخاب 7 اثر مجبور به انتخاب 15 اثر شدند که بی تردید این 15 نفر در اینده جزء شاعران خوب کشور خواهند شد.

دبیر علمی جشنواره افزود: شاعران کودک استانهای تهران، قم، همدان، خوزستان، لرستان، گیلان، خراسان رضوی، قزوین، خراسان شمالی، اصفهان و کیش با ارسال آثار که همه دارای کتاب‌های چاپ شده در بخش کودکان بودند در این جشنواره شرکت کردند.

رحماندوست افزود: علی رغم استعداد بالای کودکان شاهین شهری در موضوع ادبیات، در داوری نهایی سومین جشنواره تنها یک اثر از استان اصفهان برگزیده شده این نسبت به سال گذشته که تعداد بیشتری برگزیده داشت هشداری به مسئولان فرهنگی می باشد.

وی افزود: آموزش و پرورش و متولیان فرهنگی در راستای تقویت و پرورش استعداد کودکان با برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه کودکان خوش استعداد با حضور شاعران استان و کشور تلاش کنند.

دبیر علمی جشنواره افزود: اجرای گروه موسیقی گروهی بالای یکصد نفر کودکان نشان از استعداد بالای کودکان شاهین شهری در زمینه موسیقی است.

 وی همچنین استقبال از کتاب کودکان در ایستگاه‌ها و فروشگاه‌های کتاب را قابل توجه دانست و بیان داشت: این از اثرات مثبت کار فرهنگی در شاهین شهر است.

رحماندوست افزود: 18 عنوان کتابی که در سال گذشته برای کودکان و 11 عنوان کتابی که برای خردسالان چاپ شده است در حال داوری می باشد.

وی اظهار کرد: کودکان شاهین شهر دارای استعدادهای بسیار بالا در موضوع ادبیات کودکان هستند و این نکته از سوی اساتید و شاعرانی که از قبل از برگزاری این جشنواره در مدارس به گفت و گو با دانش آموزان پرداختند عنوان شده است.

دبیر علمی سومین جشنواره ملی شعر کودک با اشاره به دو کار انجام شده قابل توجه در راستای برگزاری جشنواره گفت: از انجاییکه قرار بود پایگاه اینترنتی کلیه اطلاعات مربوط به ادبیات کودکان خصوصا شعر کودکان فارسی و غیر فارسی بر روی این پایگاه جمع آوری شود تا پژوهشگران بدون نیاز به جستجو به این پایگاه مراجعه کنند، که خوشبختانه این اطلاعات در حال تکمیل شدن است، همه کتاب‌های موجود در کتابخانه ملی ایران به این پایگاه افزوده می شود.

کار مهم دیگر این جشنواره بین المللی شدن جشنواره است که بدلیل ایران هراسی و تصورات احمقانه‌ سیاسی که در دنیا مطرح شده این کار سختی است، امیدواریم با برگزاری جشنواره بین المللی شعر کودک این تصورات برطرف شود.

وی در نهایت بین المللی شدن این جشنواره را اقدامی گام به گام برشمرد و گفت: ادبیات کودکان ایران، ظرفیت بین المللی شدن را دارد که باید با برگزاری اولین جشنواره ادبی نشان دهیم ادبیات کودکان مهم است.

وی دعوت از چند مهمان خارجی شاعر کودک را از برخی کشورها از جمله گامهای اولیه بین المللی شدن این جشنواره عنوان کرد.

در شاهین شهر شعار “ایران کوچک” مطرح است که باید از این ظرفیت استفاده شود. مسئولین و مدیران شهری با گردآوری تمثیلات و نمونک های ایران کوچک در راستای جذب گردشگر و توریست می توانند اقدام کنند.

اثرات فعالیت‌های فرهنگی دراز مدت است، کار فرهنگی کار تبلیغی نیست که فواره‌ای باشد کار فرهنگی رنگین کمان نیست که همه جار ا تحت تاثیر خود قرار دهد

رحماندوست در پایان ابراز امیدواری کرد که جشنواره سوم ملی شعر کودک شاهین شهر بتواند پایگاهی برای معرفی آثار برگزیده ادبیات و شعر کودکان ایران به جهان با چاپ آثار ایرانی در کشورهای دیگر باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.