۱۱:۳۶ - یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۵

کیفیت خواندن نماز با فضیلت یکشنبه ذی القعده (نماز توبه)

انس بن مالک می گوید: رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در روز احد در ماه ذی القعده به سوی مردم آمد و فرمود: “ای مردم! کدامیک از شما دوست دارد توبه کند؟”

به گزارش شاهین پرس؛ نماز یک شنبۀ ماه ذی القعده

بسم الله الرحمن الرحیم

انس بن مالک می گوید: رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در روز احد در ماه ذی القعده به سوی مردم آمد و فرمود: “ای مردم! کدامیک از شما دوست دارد توبه کند؟”

فرمود:

ابتدا غسل کنید. و بعد دو تا نماز دو رکعتی بخوانید (مانند نماز صبح ) با این تفاوت که در هر رکعت بعد از حمد سه مرتبه سوره­ ی توحید، یک مرتبه سوره­ ی فلق و یک مرتبه سوره­ ی ناس بخواند. بعد از تمام شدنِ نماز، هفتاد بار استغفار کرده و بعد بگویید: «لا حَولَ وَ لا قُوَّهَ إلّا بِالله العَلِیِّ العَظیمِ» سپس بگویید:

«یا عَزیزُ یا غَفّارُ   إغفِر لِی ذُنُوبِی وَ ذُنُـوبَ جَمیعِ المؤمِنینَ وَ المُؤمِناتِ فَإنَّهُ لا یَغفِرُ الذُّنوبَ إلّا أنتَ»

ای خدای عزیز و ای خدایی که بسیار آمرزنده هستی! گناهان من و گناهان همه­ ی مردان و زنان مؤمن را بیامرز، چرا که کسی جز تو آمرزنده­ ی گناهان نیست»

نماز یکشنبه ماه ذی القعده حضرت فرمود: هیچ بنده ای از امت من این کار را انجام نمی دهد، مگر این که از آسمان به وی ندا داده می شود و به او می گویند: «ای بندۀ خدا! عملت را از سر بگیر؛ چرا که توبه ات مورد پذیرش قرار گرفت و گناهانت بخشیده شد.»

فرشته ای از زیر عرش الهی ندا می دهد: «ای بنده! مبارک باشد بر تو و بر خانواده و ذریه ات.»

فرشتۀ دیگری ندا می دهد: «ای بنده! طلبکارانت در روز قیامت از دست تو راضی شدند.»

فرشتۀ دیگری ندا می دهد: «ای بنده! با ایمان از دنیا می روی و هنگام مرگ، دین از تو سلب نمی شود. قبرت گشاده و نورانی می شود.»

فرشتۀ دیگری ندا می دهد: «پدر و مادرت از دستت راضی شدند. هر چند که از دستت غضب ناک باشند. پدر و مادر و ذریه ات مورد بخشش قرار گرفتند و در دنیا و آخرت، رزقت افزون گردید.»

اقبال الاعمال، ج۱، ص۳۰۸٫

تذکر: گفتنی است که رسیدن به این پاداش ها در صورتی مقدور است که نصاب لازم بری آن ها فراهم آید. یعنی اولا مؤمن باشد و ثانیا واقعا  نگران گذشتۀ خود باشد و با جدیت در مسیر توبه قرار گیرد. همچنین روایت بدان معنا نیست که این نماز جبران حق الناس را می کند. اگر حق الناسی به گردن داریم، حتما باید صاحب حق را راضی کنیم. منظور روایت از راضی شدن طلبکارها، طلبکارهایی است که راهی برای جبران طلب آنها نیست. مثلا کسی که دلش را شکسته ایم و برای عذرخواهی دسترسی به او نداریم.

مفاتیح الجنان

منبع:نیک صالحی

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.