۱۴:۰۵ - سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵

گفتگوی متفاوت با روحانی بیلیارد باز!

در روزهایی که شاید به باور بسیاری از مردم انجام بازی بولینگ و بیلیارد در نظر علما پسندیده و مقبول نباشد، یک روحانی جوان در شهر مقدس مشهد به این دو رشته روی آورده و حتی موفق شده در مسابقات استانی عنوان نایب قهرمانی را نیز بدست بیاورد. او در مسابقات منطقه‌ای در اشتوتگارت آلمان و پاریس فرانسه نیز حضور داشته، حضوری که به اذعان خودش باعث شگفتگی خارجی‌ها شده است.

به گزارش شاهین پرس؛ بولینگ و بیلیارد از جمله رشته‌های ورزشی پرطرفدار در ایران به حساب می‌آید و هر ساله بر تعداد علاقمندان به این رشته افزوده‌ می‌شود. با وجودیکه این 2 رشته ورزشی دارای ساختاری مشابه دیگر فدراسیون های ورزشی در ایران و جهان است، با وجود رفع بسیاری از موانع در داخل کشور باز هم افرادی هستند که محدودیت هایی را برای  رشد و توسعه بولینگ و مخصوصا بیلیارد ایجاد می‌کنند.

طبق نظر صریح بسیاری از مراجع اگر هدف از بازی در بولینگ و بیلیارد قمار و شرط‌بندی نباشد هیچ اشکال شرعی در انجام آن نیست، حجت‌الاسلام سلطانی که حضورش در بولینگ و بیلیارد با استقبال اهالی این دو رشته روبرو شده، بواسطه پرداختن به ورزش‌هایی باب میل جوان امروزی توانسته ارتباط خوبی با آن‌ها برقرار کند و مشاوره‌های زیادی به نسل جوان ایرانی بدهد. او همچنین پای دیگر روحانیون را نیز به بازی بولینگ باز کرده تا جایی که از نظر مساعد بسیاری از علمای برجسته نسبت به انجام بازی بیلیارد به شرط قمار نبودن می‌گوید.

گفت و گوی خبرنگار ورزشی ایسنا با حجت‌الاسلام احمد سلطانی را در ادامه می‌خوانید:

 

*بوسیله ورزش ارتباط صمیمانه‌ای با جوانان دارم

متولد سال 1361 هستم و دو فرزند دارم. همیشه به ورزش مخصوصاً بصورت جمعی علاقه داشتم چرا که هم باعث تندرستی و شادابی است و هم موجب ارتباط صمیمانه‌ام با نوجوانان و جوانان می‌شود. معتقدم نوع مشاغل و جایگاه افراد نباید باعث شود که آن‌ها از انجام حرکات ورزشی در میان جمع خجالت بکشند یا آن‌ را دور از شان خود بدانند چرا که ورزش باید از اولویت‌های زندگی باشد و مردم در هر سن و جایگاهی ورزش منظم را فراموش نکنند.

 

*مقام دوم استانی را در بولینگ و بیلیارد بدست آوردم

در شهر مقدس مشهد زندگی می‌کنم و در یک مجتمع فرهنگی ورزشی به عنوان مسئول فرهنگی مشغول به کار شدم. وجود سالن‌های بولینگ و بیلیارد در این مجتمع فرهنگی ورزشی باعث شد به این رشته ورزشی علاقه‌مند شوم و در کنار فعالیت‌های فرهنگی در این باشگاه، به بازی در رشته‌های بولینگ و بیلیارد مشغول شوم. در ادامه با افزایش مهارت و علاقه در مسابقه‌های استانی شرکت کردم و در سال 93 توانستم در سطح استان مقام دوم را به دست بیاورم. از اینکه به این دو رشته می‌پردازم بسیار خوشحالم چرا که ورزش باعث می‌شود از بدن و فکر سالم برخوردار باشم.

بولینگ و بیلیارد به عنوان یک ورزش فکری و قدرتی فواید زیادی دارد و در افزایش تمرکز برای انسان بسیار مفید است. ضمن اینکه ورزشی است که برای همه رده‌های سنی و خانواده‌ها مفید است و همه افراد در هر سنی می‌توانند ارتباط خوبی با آن برقرار کنند.

b

*خیلی‌ها را بیلیارد باز کردم

بسیاری ابتدا برای مشاوره‌های فرهنگی مذهبی و پاسخگوی مسائل شرعی نزد من می‌آمدند و ادامه حضور آن‌ها در یک فضای ورزشی باعث شد، به بولینگ و بیلیارد هم علاقه‌مند شوند و رو به این رشته بیاورند. وقتی می‌دیدند من خودم به عنوان یک روحانی به این رشته می‌پردازم و دیگران را نیز تشویق می‌کنم خیلی راحت‌تر با من ارتباط برقرار می‌کردند و بسیار دوستانه مشکلات و سوالاتشان را در میان می‌گذاشتند.

 

*خیلی‌ها فشار آوردند اما تسلیم نشدم!

حضور من به عنوان یک روحانی در این رشته به مذاق خیلی‌ها خوش نیامد و افرادی بودند که با پافشاری نمی‌خواستند من به عنوان یک     روحانی بولینگ و بیلیارد بازی کنم اما نتوانستند من را تسلیم کنند!

 

*خانواده‌ام مخالفتی با من نداشتند

خوشبختانه بسیار منطقی برخورد کردند و هیچ مخالفتی با این موضوع نداشتند. پدرخانمم از علمای مشهد است و باجناقم نیز روحانی است که گاهی اوقات با من تمرین می‌کند و علاقه زیادی به بولینگ و بیلیارد دارد. خانواده‌ام حتی من را تشویق کردند، زیرا می‌دیدند بهتر می‌توانم کارهای فرهنگی را در کنار ورزش انجام دهم.

 

*از مراجع استفتا کردم

اولین کاری که انجام دادم استفتا از مقام معظم رهبری و سایر مراجع بود که متوجه شدم آن‌ها اعلام کرده‌اند راجع به بولینگ مشکلی نیست و در رابطه با بیلیارد هم اگر قمار نباشد اشکالی ندارد.

 

*در این رشته هیچ اشکالی ندیدم

این ورزش نیز مانند شطرنج فدراسیون، ساختار و تشکیلات دارد و هزاران نفر در سطح کشور به آن علاقه‌مند هستند. بولینگ و بیلیارد ورزش و تفریح بسیار خوبی برای همه است و من نه تنها هیچ اشکالی در آن ندیدم بلکه فواید زیادی هم در سلامتی افراد دارد.

bbb

*عضو مجلس خبرگان صراحتاً اعلام کرد بیلیارد اشکالی ندارد

زمانی هم می‌گفتند شطرنج حرام است اما در حال حاضر می‌بینیم که این رشته در همه نقاط دنیا و حتی در میان مسلمانان رواج زیادی دارد و در ایران نیز طرفداران بی‌شماری مشغول به این رشته هستند. بیلیارد هم دارای فدراسیون آسیایی و جهانی است و مسابقه‌های زیادی چه در سطح ایران و چه در سطح جهان در این رشته برگزار می‌شود. اتفاقاً چند روز پیش یکی از علمای قم به نام آیت‌الله حسینی خراسانی که عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است و از اعضای مجلس خبرگان رهبری نیز می‌باشند، بازدیدی از مجموعه بولینگ و بیلیارد مشهد داشتند و صراحتاً اعلام کردند از لحاظ شرعی پرداختن به بولینگ و بیلیارد بلامانع است.

 

*برخی علمای معروف بولینگ هم بازی کردند

همچنین تعداد دیگری از علما تشریف آوردند و از این مجموعه ورزشی بازدید کردند که در میان آن‌ها نیز شخصیت‌های مهمی حضور داشتند. برخی از این افراد حتی بولینگ هم بازی کردند اما به صورت تفریحی! در مورد بیلیارد هم خیلی سخت نگرفتند و نگفتند که پرداختن به این رشته حرام است.

 

*با لباس ورزشی بازی می‌کنم

هنگام ورزش با لباس مخصوص ورزشی به تمرین و ورزش مشغول می‌شوم و در هنگام کار و فعالیت هم با لباس رسمی. در حال حاضر نیزتمرین‌هایمان را هفته‌ای چند جلسه در کنار دوستان دیگر در فضایی شاد و دوستانه برگزار می‌کنیم.

 

*ورزش باعث ارتباط نزدیک روحانیون و جوانان می‌شود

در سالن بولینگ چند تن از روحانیون به این رشته می‌پردازند و اتفاقاً با علاقه زیادی بازی می‌کنند. مثلا مرحوم حاجی حسنی قاری بین‌المللی قرآن که در حادثه منا به شهادت رسید، خیلی  اوقات می‌آمد و با من بولینگ بازی می‌کرد. اتفاقاً خیلی هم علاقه‌مند بود و می‌خواست در مسابقه‌های استانی شرکت کند. حضور روحانیون در کنار دیگر جوانان و مشارکت با آن‌ها در فعالیت‌های ورزشی و اجتماعی باعث ارتباط نزدیکتر، بهتر و سازنده‌تر می‌شود.

57320431

*حساسیت‌ها و سخت‌گیری‌ها بی‌مورد است

الان با توجه به فتوای مراجع باید حساسیت روی این دو رشته برداشته شود چرا که واقعاً این حساسیت‌ها و سخت‌گیری‌ها بی‌مورد است. سالن‌های این رشته‌ها مجوز اماکن و سازمان تربیت بدنی را دارند و فتوای مراجع هم گویا، روان و سلیس است بنابراین دیگر جایی برای شک و شبهه باقی نمی‌ماند.

 

*در مسابقات آلمان و فرانسه حضور داشتم

سال 93 درمسابقات اشتوتگارت آلمان و پاریس فرانسه شرکت کردم. این مسابقه‌ها با حضور باشگاه‌های مختلف در آلمان و فرانسه برگزار شد و در کنار حضور در مسابقات، در تمرینات مشترک هم شرکت داشتم.

 

*حضور یک روحانی در مسابقات برای اروپایی‌ها جالب بود

حضور من در این مسابقه‌ها با لباس روحانیت برای آن‌ها بسیار جالب توجه بود که یک روحانی در ایران می‌تواند آزادانه به بولینگ  و بیلیارد بپردازد. البته با هزینه شخصی به این دو کشور سفر کردم.

 

*نباید در قبال جوانان بی‌مورد سخت‌گیری کنیم

روی آوردن جوانان به ورزش حیاتی است و نباید با سخت‌گیری‌های بی مورد باعث شویم جوانان از ورزش دور شوند، بلکه باید شرایط را برای آن‌ها نیز مهیا کنیم تا در فضایی سالم وشاد به ورزش بپردازند. کما اینکه رهبری بارها فرمودند تحصیل، تهذیب و ورزش می‌تواند جوان ایرانی را به سرمنزل مقصود برساند. در آیات و روایات نیز سفارش زیادی به ورزش شده است. پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید شخص باایمان، قوی و نیرومند از شخص باایمان ضعیف بهتر است. یا حضرت امام فرمودند پشتوانه ملت و اسلام ورزشکار، روحانی و دانشگاهی باایمان است.

 

*بیلیارد اگر قمار باشد حرام است

حضرت آقا فرمودند اگر از ماهواره هم استفاده درست شود حرام نیست اما اگر نیت فاسد برای آن باشد، مطمئناً حرام تلقی می‌شود. بولینگ و بیلیارد هم همین است. مراجع می‌فرماید ببینید عرف چه می‌گوید. این رشته یک بازی سرگرمی، فکری و خانوادگی است و وقتی با این دیدگاه به آن نگاه شود حرام نیست.

57320428

*مسئول کمیته فرهنگی فدراسیون بیلیارد هستم

در فدراسیون از سال 93 به عنوان مسئول کمیته فرهنگی مشغول به کار شدم و برنامه‌های خوبی را به مرحله اجرا درآوردم. مانند دوره‌های فرهنگی برای مربیان، داوران تحت عنوان اخلاق در ورزش برگزار کردم که خیلی پربار بود و استقبال زیادی هم از آن صورت گرفت. جا دارد از مسئولان فدراسیون به خاطر اهمیتی که به این موضوعات دارند قدردانی کنم.

 

*نمایندگان مجلس دید منفی نسبت به این رشته نداشتند

یک بار در مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای که با کمیسیون فرهنگی مجلس داشتیم شرکت کردم و اتفاقا در آن جلسه بحث بولینگ و بیلیارد مطرح شد و خوشبختانه مشاهده کردم که دید نمایندگان مجلس نسبت به این دو رشته منفی نیست. ضمن اینکه فعالیت من به عنوان یک روحانی در بولینگ و بیلیارد برای آن‌ها جذاب بود.

 

*وضعیت ورزش در حوزه‌های علمیه خوب است

در سال‌های اخیر خیلی خوب شده و رشته‌های مختلف ورزشی در حوزه‌های علمیه تدریس می‌شود و در کنار آن سالن‌های ورزشی هم در حوزه‌ها احداث شده تا طلبه‌ها بتوانند به ورزش بپردازند. مثلا مربیان رزمی خوبی هم در حوزه‌ها داریم که از توانایی‌های فنی بالایی برخوردارند. ضمن اینکه در برخی فدراسیون‌ها روسای کمیته‌های فرهنگی را روحانیون برعهده دارند.

منبع:ورزش سه

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.