۱۲:۳۴ - دوشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۵

نوشتاری در نقد سخنان وزیر بهداشت؛

زمانی که گرانی گوجه فرنگی مشکل ملی بود، چطور زایمان های کف زمین دیده نشد؟

با توجه به اینکه حوزه خدمات بهداشت و درمان از مواردی است که مردم مستقیما با آن مرتبط بوده و تغییر یا عدم تغییر در این رابطه را به خوبی احساس می کنند؛ اغراق آمیز بودن سخنان جناب قاضی زاده هاشمی به خوبی ملموس است.

به گزارش شاهین پرس؛ دولت یازدهم از وقتی آغاز به کار کرد تمام توان و تلاش خود را معطوف بر سیاست خارجی نمود و حل مشکلات داخلی را نیز بر نتیجه بخش بودن اقدامات دیپلماتیک دولت گره زد، به نحوی که جناب آقای دکتر روحانی حتی آب خوردن مردم را نیز مطوف به نتیجه بخشی اقدامات دیپلماتیک دانست و این رویکرد بیانگر آن بود که دولت در حوزه سیاست داخلی دست خالی است؛ به همین خاطر سه سال تمام به جای ارائه توضیح در مورد عملکردهای صد روزه دولت، هرگونه کم و کاستی که جامعه با آن مواجه شد را به دولت قبلی نسبت داد.

در این خلاء برنامه وزارت بهداشت چند طرح را ابتدای کار با سر و صدا و تبلیغات فراوان به اجرا گذاشت که یکی از آنها افزایش هزینه های درمان با هدف حذف زیرمیزی پزشکان بود. اما امروز بعد از سه سال آنچه عاید مردم شد افزایش هزینه ها در کنار زیرمیزی پزشکان است که با ترفندها و بهانه های مختلف پزشکان از بیماران به صورت غیر رسمی و در اشکال گوناگون دریافت می کنند و مسئولان وزارت بهداشت مدعی می شوند که مردم خودشان با طیب خاطر اقدام به دادن این هزینه ها می‌کنند!

از طرح بیمه سلامت و پزشک خانواده و … نیز که بگذریم همچنان خطاهای پزشکی تلفات می گیرند و مصدوم به جا می گذارند و این وضعیت نه تنها نسبت به گذشته بهبود نیافته است، بلکه بنابر آنچه در رسانه ها انعکاس می یابد بدتر نیز شده است، از مجروح شدن نوزادان در هنگام تولد در بیمارستان ها تا آخرین مورد که فوت عباس کیارستمی است و علت آن به خطاهای پزشکی نسبت داده شد.

با این اوصاف باید گفت واقعیت آن است که علی رغم تبلیغات وسیعی که دولت بر روی طرح های وزارت بهداشت داشت و سعی می کرد خلاء برنامه و طرح در حوزه سیاست داخلی را با آن جبران کند، نتوانسته تغییر محسوسی در نحوه دریافت خدمات بهداشت و درمان ایجاد نماید.

اما غلو در مورد خدمات و سیاه نمایی در مورد گذشته به خصوص ارجاع دادن تمام کم و کاستی ها به دولت قبل و شانه خالی کردن مسئولان دولت یازدهم از مسئولیت هایی که برعهده دارند؛ روندی ثابت در دولت یازدهم شده است. یکی از آخرین اظهار نظرها در این مورد ادعای مضحک و عجیب وزیر بهداشت است که فرموده: قبل از دولت یازدهم مردم کف زمین زایمان می‌کردند!

با توجه به اینکه حوزه خدمات بهداشت و درمان از مواردی است که مردم مستقیما با آن مرتبط بوده و تغییر یا عدم تغییر در این رابطه را به خوبی احساس می کنند؛ اغراق آمیز بودن سخنان جناب قاضی زاده هاشمی به خوبی ملموس است.

حال باید پرسید با توجه به رویکردی که رسانه های اصلاحات نسبت به عملکرد دولت نهم و دهم داشتند که نمونه بارز آن بزرگ نمایی در خصوص گران شدن گوجه فرنگی بود که در حد یک مشکلی ملی مطرح می شد و خوراک چندین روز این رسانه ها را تهیه می کرد؛ اگر واقعا وضعیت بهداشت در قبل از دولت یازدهم تا این حد اسفناک بوده چگونه است که روزنامه های زنجیره ای در آن زمان و در آن مورد سکوت کرده و از کنار آن به سادگی عبور کرده بودند و چرا حتی برای نمونه یک مورد از این دست حوادث در حافظه رسانه ها وجود ندارد؟

آرمان زنان / زینب منتظرالقائم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.