۱۴:۲۸ - شنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۵

مدیر مدرسه علمیه صدر خواجو:

تفاوت مذهب جعفری با فقه نبوی و شیعه علوی/ درخواست امام صادق(ع) از شیعیان

حجت‌الاسلام فرزین گفت: نظر به این عظمتی که در جامعه اسلامی زمان امام صادق(ع) ایجاد شد، مذهب شیعه به نام شیعه جعفری نامیده شد وگرنه مذهب جعفری با فقه نبوی و شیعه علوی یکسان است و در اصول و پایه هیچ تفاوتی نمی‌کند.

به گزارش شاهین پرس؛ حجت‌الاسلام‌ مهدی فرزین در گفت‌وگو با خبرنگار صاحب نیوز، پیرامون ابعاد شخصیتی حضرت امام جعفر صادق(ع) اظهار کرد: از نظر ابعاد شخصیتی، همه اهل بیت (ع) «کُلهم نورٌ واحد» هستند و جایگاه فضیلت و منزلت همه امامان شیعیان یکسان بوده است.

وی با بیان اینکه در این مطلب که وجود همه اهل بیت برکت است و سرمنشأ همه فیض‌ها در عالم به واسطه وجود این امامان همام است، جای شک و شبهه‌ای نیست گفت: حقیقت همه اهل بیت یکسان بوده ولی گاهی ابعاد شخصیتی امامان جلوه‌های مختلف عرفی و اجتماعی داشته است که به آن لقب شهرت دارند.

مدیر مدرسه علمیه صدر خواجو تصریح کرد: به عنوان نمونه امام موسی کاظم(ع) لقب کاظم داشتند چون کظم غیظ آن امام در نظر مردم جلوه داشته یا امام علی بن موسی الرضا به جهت رضایت دادن به ولیعهدی مأمون به فرمان خداوند رضا نامیده شده اند.

وی تأکید کرد:بر همین اساس خصوصیت برجسته امام جعفر صادق(ع) و ویژگی بارزی که در دوران امام جعفر صادق (ع) مشهود بود و باعث شد مکتب شیعه، شیعه جعفری نامیده بشود اختلافی بود که میان بنی‌امیه و بنی‌عباس پدید آمد و فرصتی بی‌بدیل برای نشر معارف، اسرار، احکام و اخلاقیات دین شیعه ایجاد شد.

حجت‌الاسلام فرزین تصریح کرد: به نحوی این فرصت برای امام صادق(ع) فراهم شد که قریب به چهار هزار شاگرد در کلاس‌های درس ان امام حضور می‌یافتند و یا اصول چهارصدگانه که منابع اصلی روایی در شیعه است، اغلب به زمان امام صادق(ع) و شاگردان این امام بازمی‌گردد.

وی ادامه داد: امام صادق علیه‌السلام چهارصد کتاب شخصاً نوشتند و اصحاب آن حضرت نیز چهار هزار کتاب تألیف کرده‌اند، اما متأسفانه کتاب‌های امام صادق مفقود و در دوره‌های مختلف توسط جریان‌های ضد شیعه از بین رفته است.

مدیر مدرسه علمیه صدر خواجو خاطرنشان کرد: نظر به این عظمتی که در جامعه اسلامی زمان امام صادق(ع) ایجاد شد، مذهب شیعه به نام شیعه جعفری نامیده شد وگرنه مذهب جعفری با فقه نبوی و شیعه علوی یکسان است و در اصول و پایه هیچ تفاوتی نمی‌کند.

وی در توضیح یک توصیه اخلاقی از امام ششم شیعیان، اذعان کرد: بنا بر فرموده  امام جعفر صادق(ع) شیعیان اگر کاری انجام دهند دیگران او را اینگونه خطاب می‌کنند«هذه شیعه جعفری» بنابراین باید در اعمال و رفتار و گفتار خود مراقبت کنند.

حجت‌الاسلام فرزین ابراز کرد: امام صادق علیه السّلام فرمودند،«یا مَعْشَر الشِّیعَهِ إنَّکمْ قَدْ نُسِبْتُمْ إلَینا کونُوا لَنا زَیْناً وَ لا تَکونُوا عَلَیْنا شَیْناً»  ای شیعیان، شما به ما منسوب هستید، پس مایه زینت ما باشید نه مایه آبروریزی ما، همچنین می‌فرمایند، اگر شما شیعیان گناهی مرتکب شدید، همچون تیری بر قلب ما است و دشمنان این گناه را به ما نسبت می‌دهند.

صاحب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.