۰۸:۰۸ - یکشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۵

فرانسه حامی تروریسم یا قربانی تروریسم؛

سه اپیزود از حملات تروریستی در فرانسه

اگر به نقش فرانسه در تقویت گروه‌های تروریستی خوش‌بین باشیم و نتوانیم سندی مبنی بر این نقش ارائه کنیم، به صورت قطعی می‌توان گفت نتیجه اقدامات این کشور علیه سوریه تقویت تروریست‌ها بوده است.

به گزارش شاهین پرس؛  محمدرضا مرادی/ «آنها که باد کاشتند، امروز طوفان درو می‌کنند.» این کوتاه‌ترین جمله برای شرح حوادث این روزهای اروپا و به‌ویژه فرانسه است. فرانسه به همراه سایر کشورهای غربی در چند سال گذشته از هیچ تلاشی برای تقویت تروریست‌ها و ساقط کردن دولت سوریه کوتاهی نکرده است. در واقع، حتی اگر به نقش فرانسه در تقویت گروه‌های تروریستی خوش‌بین باشیم و نتوانیم سندی مبنی بر این نقش ارائه کنیم، به صورت قطعی می‌توان گفت نتیجه اقدامات این کشور علیه سوریه تقویت تروریست‌ها بوده است. در این میان مردم فرانسه باید تاوان سیاست‌های مداخله‌جویانه دولتمردان خود را بدهند. به دنبال پیامدهای حمایتی فرانسه از تروریست‌ها، این کشور بار دیگر گرفتار حمله‌ای تروریستی شد. چند روز گذشته یک تروریست انتحاری با کامیون مملو از اسلحه و نارنجک همزمان با سالروز جشن ملی فرانسویان به مردم شهر نیس فرانسه حمله کرد که این حمله دست‌کم ۸۴ کشته و ده‌ها نفر زخمی بر جا گذاشت. برای تحلیل این مسئله باید از چند زاویه به مسئله نگاه کرد:

اپیزود اول‌ـ اقدامات حمایتی از تروریست‌های مستقر در سوریه
فرانسه از زمان شروع بحران سوریه بیشترین حمایت را از گروه‌های شورشی و تروریست از طریق برگزاری نشست انجام داده است. در واقع، فرانسه نخستین کشوری بود که سفیر خود را در تاریخ ۲ مارس ۲۰۱۲ از سوریه فراخواند و سفارت خود را در این کشور تعطیل کرد. فرانسه همچنین در تاریخ ۱۳ نوامبر ۲۰۱۲، ائتلاف ملی سوری را به عنوان تنها نماینده قانونی سوریه در فرانسه به رسمیت شناخت و بر لزوم انتقال قدرت در سوریه تأکید کرد. فرانسوا اولاند، در همان سال (۲۰۱۲) رئیس وقت ائتلاف مذکور را در پاریس به حضور پذیرفت و به وی قول بازگشایی سفارتی موقت در پاریس را داد. این اقدامات فرانسه در کنار دیگر کشورهای منطقه‌ای و غربی سبب مهیا شدن شرایط برای رشد گروه‌های تروریستی در سوریه شد و اکنون تروریست‌ها ده‌ها هزار سوری را به کام مرگ فرستاده‌اند. در واقع، فرانسه خیال می‌کرد که می‌تواند برای همیشه صحنه‌گردان و طراح این عملیات‌ها باشد؛ اما حوادث بعدی نشان داد که این تفکر اشتباه است و تروریست‌ها نیز به زودی بر دروازه‌های اروپا پدیدار خواهند شد.

اپیزود دوم‌ـ برگزاری نشست منافقین
گروهک منافقین در راستای فعال و پویا نشان دادن خود، چند روز پیش در پاریس نشستی را برگزار کرد. عده‌ای از حامیان عرب و غربی گروهک منافقین نیز در این نشست حضور داشتند. منافقین کوشیده بودند مخالفان ایران را از سراسر جهان در پاریس گرد هم آورند. بی‌شک برگزاری نشست منافقین بدون حمایت دولت فرانسه میسر نبود؛ چراکه نشست‌هایی در این سطح تنها باید از طریق نهادهای امنیتی و اطلاعاتی هماهنگ شود. این اقدام فرانسه در حمایت از منافقین که در تروریستی بودن آنها هیچ شبهه‌ای وجود ندارد، نشان داد که فرانسه با ابزارهای دوگانه و تقسیم تروریست‌ها به خوب و بد به دنبال تأمین منافع خود است؛ غافل از اینکه امنیت تفکیک‌ناپذیر است و نمی‌توان با ناامن کردن یک منطقه، مناطق دیگر را امن کرد.

اپیزود سوم‌ـ کامیون وحشت در فرانسه
فرانسه که با اقدامات خود زمینه‌ساز بی‌ثباتی و ناامیدی در دیگر مناطق شده است، طی دو سال اخیر چندین بار مورد حملات تروریستی قرار گرفته است و در آخرین نمونه اواخر هفته گذشته در جریان یک حمله تروریستی بیش از ۲۰۰ نفر از شهروندان آن کشته و زخمی شدند. در واقع، این مرحله، یک دوران بسیار طبیعی برای فرانسه است که با اقدامات خود هیولای داعش و دیگر تروریست‌ها را تقویت کرده و اکنون این هیولا حامیان خود را نیز مورد حمله قرار داده است.
تنها راه نجات از دست هیولای تروریسم، کنار گذاشتن ابزارهای دوگانه در برخورد با این هیولاست؛ موضوعی که فرانسه تاکنون نخواسته است آن را باور کند، بنابراین مردم این کشور باید قربانی سیاست‌های اشتباه این کشور شوند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.