۲۰:۵۸ - پنجشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۵

اوباما: ایران در یکسال گذشته به تعهدات هسته‌ای خود پایبند بوده/ برجام نمونه‌ای از «دیپلماسی اصولی» است

در نخستین سالگرد دستیابی به توافق هسته‌ای، رئیس‌جمهور آمریکا بیانیه‌ صادر کرد.

به گزارش پایگاه خبری شاهین پرس به نقل از جروزالم پست، در نخستین سالگرد دستیابی به توافق هسته ای، “باراک اوباما،” رئیس جمهور آمریکا بیانیه‌ای صادر کرد.
اوباما در بیانیه خود اعلام کرد توافق هسته ای موجب شد از بروز تنش جلوگیری شود و آمریکا امن تر شود.
وی در بیانیه ای، که صبح روز پنجشنبه در خصوص برجام صادر کرد، اعلام کرده است: ” سال گذشته توافق هسته ای توانست برنامه هسته ای ایران را متوقف کند، از بروز تنش جلوگیری کند و امنیت بیشتری را برای ما فراهم شود.”

رئیس جمهور آمریکا در ادامه اذعان کرد: «در این یک سال، ایران همانطور که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کرده، به تعهدات هسته‌ای خود پایبند بوده است.»

«باراک اوباما،» رئیس جمهور آمریکا به مناسبت یک ساله شدن برجام، با تحسین دولت خود دستیابی به توافق هسته ای ایران را نمونه ای از «دیپلماسی اصولی» توصیف کرد.

وی اعلام کرد: «توافق ایران در یک سال گذشته موجب کنترل برنامه هسته ای ایران شد و با جلوگیری از افزایش تنش ها، امنیت ما را بیشتر کرد.»

این در حالیست که مجلس آمریکا علی‌رغم تهدید اوباما برای وتوی تصویب احتمالی قوانین، روز چهارشنبه قانون 249-176 را برای توقف خرید «آب سنگین» از ایران تصویب کرد. دو لایحه دیگر نیز آماده مطرح شدن هستند تا توافق هسته ای ایران را به عقب برانند.

اوباما اعلام کرد ایران 98 درصد اورانیوم غنی شده را خارج کرده، دو سوم سانتریفیوژها را غیرفعال کرده و رئاکتور تولید پلوتونیم را نیز با سیمان پر کرده است. وی افزود: «ایران سختگیرانه ترین بازرسی ها و تحقیقات سرزده را  که برای یک برنامه هسته ای وجود داشته را پذیرفته است. آمریکا و دیگر کشورهای دخیل در دستیابی به این توافق تا زمانی که ایران به تعهداتش پایبند باشد برای لغو تحریم های هسته ای این کشور تلاش می کنند. ما و این کشورها هنوز هم تفاوت هایی جدی با ایران داریم؛ اما این توافق جهان را امن تر کرد.»

وزیر انرژی آمریکا نیز بیانیه ای را درباره یک ساله شدن توافق هسته ای ایران منتشر کرد.

منبع:باشگاه خبرنگاران

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.