۱۲:۲۲ - پنجشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۵

تصویب قانون منع خرید آب سنگین از ایران در مجلس نمایندگان آمریکا

نمایندگان آمریکا در سالگرد توافق هسته‌ای وین، قانونی ضدایرانی تصویب کردند که خرید آب سنگین از تهران را منع می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری شاهین پرس : نقل از خبرگزاری رویترز، مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه قانونی را که از خرید «آب سنگین» از ایران جلوگیری می کند تصویب کرد.

این اقدام، به چالش کشیدن تهدید «باراک اوباما،» رئیس جمهور آمریکا، برای استفاده از حق وتو پس از گذشت یک سال از اعلام توافق هسته ای تاریخی با ایران به شمار می آید. مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت 249 رأی موافق در مقابل 176 رأی مخالف این قانون را تصویب کرد.

بیشتر حامیان این قانون از جمهوریخواهان بودند که اکثر کرسیها در مجلس نمایندگان را در اختیار دارند. همه اعضای جمهوریخواه در کنگره و برخی از اعضای حزب دموکرات که اوباما وابسته به آن است با توافق هسته ای میان ایران و آمریکا و دیگر قدرتهای بزرگ مخالفت کردند.

بر اساس این توافق که سال گذشته امضا شد تهران با محدود کردن برنامه هسته ای خود در مقابل لغو تحریمهای بین المللی موافقت کرد. آب سنگین یکی از محصولات ثانویه غیر رادیو اکتیو برای ساخت سلاح و تولید انرژی هسته ای به شمار می آید.

دولت اوباما آوریل گذشته (31 روز منتهی به 13 اردیبهشت) اعلام کرده بود آمریکا به ارزش 8 میلیون و 600 هزار دلار آب سنگین از ایران خریداری خواهد کرد که این اقدام خشم جمهوریخواهانی را که این اقدام را کمک به برنامه هسته ای ایران توصیف کردند برانگیخت.

کاخ سفید روز دوشنبه تهدید کرد پیش نویس این قانون و دو پیش نویس دیگر را که قرار است مجلس نمایندگان در چند روز آینده آنها را بررسی کنند رد خواهد کرد.

منبع:باشگاه خبرنگاران

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.