۱۱:۵۷ - سه شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۵

رویترز: این هفته 3 لایحه ضد ایرانی در کنگره آمریکا بررسی می‌شود/ مردم از اینگونه سیاست‌ها خسته شده‌اند

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت قانونگذاران آمریکایی در هفته کنونی شاهد 3 اقدام مورد حمایت جمهوریخواهان علیه توافق هسته‌ای ایران خواهند بود.

به گزارش  پایگاه خبری شاهین نا؛ رویترز در گزارشی نوشت: این هفته قانون‌گذاران آمریکایی 3 لایحه را درباره توافق هسته‌ای دولت اوباما با ایران به بحث خواهند گذاشت. این امر با حمایت حزب جمهوری‌خواه انجام خواهد شد. توافق هسته‌ای ایران موجب به وجود آمدن اختلاف نظرهایی در واشینگتن شده است و می‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تاثیرگذار باشد.

بر اساس گزارش‌ها، نخستین لایحه تحریم‌های جدیدی برای ایران، به ادعای حمایت این کشور از تروریسم و نقض حقوق بشر وضع خواهد کرد. لایحه دیگر نیز، خرید آب سنگین از ایران به وسیله آمریکا را ممنوع خواهد کرد. طبق لایحه سوم، دسترسی ایران به نظام بانکی آمریکا و همچنین امکان استفاده این کشور از دلار آمریکا ممنوع خواهد شد.
قانون‌گذاران جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان و سنا، به اتفاق مخالف توافق هسته‌ای غرب با ایران بوده اند. آن‌ها اعلام کردند این اقدامات قانونی به این دلیل انجام می‌شود تا ایران متوجه شود در صورت نقض توافقات بین‌المللی با پیامدهای جدی روبرو خواهد شد.
بسیاری از قانونگذاران، حتی برخی از دموکرات‌ها، نگرانی خود را از برنامه‌های موشکی ایران ابراز کرده اند. “اِد رویس” – رئیس جمهوری‌خواه کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان – مدعی شد: “منطقی است هرچه در توان داریم برای جلوگیری از فعالیت‌های خطرناک ایران انجام دهیم.”
به لطف توافق هسته ای، ایران پس از نزدیک به 3 دهه، به اقتصاد و سیاست بین‌‌المللی بازگشته است. مقامات کشورها و شرکت‌ها از سراسر جهان به ایران سفر کرده و در همایش‌های تجاری که این کشور برگزار می‌کند شرکت می‌کنند.
بان کی‌مون – دبیرکل سازمان ملل متحد – در نخستین گزارش خود درباره توافق هسته‌ای ایران گفت: “آزمایش موشک‌های بالستیک از جانب ایران با ماهیت سازنده برجام سازگار نیست.” وی گفت شورای امنیت سازمان ملل متحد مسئول است مشخص کند آیا این آزمایش‌ها نقض برجام است یا خیر. با این حال، وی ایران را به دلیل پایبندی به تعهدات هسته‌ای تحسین کرد.
این در حالی است که جمهوری‌خواهان از تبدیل شدن توافق هسته‌ای ایران به میراثی برای دولت اوباما بیم دارند. آن‌ها همچنین از قدرت گرفتن ایران به وسیله این توافق هسته‌ای هراسانند.
هیلاری کلینتون – وزیر سابق امور خارجه آمریکا و نامزد احتمالی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا – اعلام کرده است از توافق هسته‌ای حمایت می‌کند. این در حالی است که دونالد ترامپ – کاندیدای حزب جمهوری‌خواه – اعلام کرد در صورتی که به ریاست جمهوری برسد، نخستین اولویت وی لغو این توافق خواهد بود.
بسیاری از حامیان دموکرات اوباما از توافق هسته‌ای حمایت کردند. آن‌ها معتقدند قوانین جدید به منظور تضعیف و حتی لغو کلی این توافق وضع خواهند شد. روز دوشنبه، کاخ سفید هشدار داد هر 3 لایحه را وتو خواهد کرد. کاخ سفید همچنین اعلام کرد این قوانین از ادامه اجرای توافق هسته‌ای جلوگیری خواهد کرد. کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: “این توافق برای کسب اطمینان از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران بسیار اهمیت دارد. این امر به نفع امنیت ملی آمریکا و جامعه بین‌المللی است.”
با این حال، احتمال تصویب این 3 لایحه – حتی اگر در مجلس نمایندگان رای آورند – در سنا پایین است. همچنین در صورت تصویب در سنا نیز تعداد رای دهندگان در سطحی نخواهد بود که امکان وتو شدن آن به وسیله کاخ سفید را سلب کند.
«دیلان ویلیامز،» معاون امور دولت رئیس گروه «جی استریت،» که از گروه‌های حامی رژیم صهیونیستی شمرده می‌شود و از موافقتنامه هسته‌ای ایران حمایت کرده است، در این باره گفت چنین قوانینی باعث ناامیدی رای دهندگان می‌شود، زیرا آن‌ها شاهد کنگره‌ای بی‌مسئولیت هستند.
وی افزود: «این گونه اقدامات که با هدف جلب توجه انجام می‌شود، نه تنها به واسطه در معرض خطر قرار دادن موافقتنامه (هسته‌ای) باعث به خطر افتادن امنیت ما می‌شود، بلکه دقیقا از نوع‌‌ همان سیاست‌هایی است که مردم از آن‌ها خسته شده‌اند.»
منبع:باشگاه خبرنگاران

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.