۱۲:۴۵ - سه شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۵

کارشناس سیاسی مطرح کرد:

هدف Fatf کاهش قدرت منطقه ای ایران است/نگاه نظام سلطه نسبت جمهوری اسلامی تغییر نکرده است

نجیمی کارشناس مسائل سیاسی گفت: FATF با هدف کاهش قدرت نفوذ ایران در منطقه که همان استحاله جمهوری اسلامی ایران است از طریق قرارداد و معاملات بانکی وارد مذاکره شده است.

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا؛ در پی توافق پنهانی دولت با کارگروه اقدام مالی(FATF) که در روزهای اخیر انجام شده است در خصوص چرایی این توافق با مسیب نجیمی کارشناس مسائل سیاسی درشهرستان گفتگویی انجام دادیم که در ادامه می خوانید؛

شاهین نا: اخیرأ رسانه ها از توافق بانک مرکزی با FATF اخباری را منتشر کرده اند بفرمایید که چه کشورهایی عضو FATF هستند و چه اهدافی را دنبال می کنند؟

پس از وارد شدن واژه هایی چون پولشویی و پول کثیف به ادبیات اقتصادی جهان، قوانین در سطوح مختلف بین المللی برای مبارزه با این پدیده اقتصادی مصوب شد و کشورهای زیادی هم خواستار مبارزه با این پدیده شدند، در کنار این قوانین گروه هفت که متشکل از کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، ژاپن ،آلمان ،کانادا و ایتالیا می باشد؛ کارگروه ویژه ای را برای مبارزه با پولشویی در سال 1989 تشکیل دادند و با گذشت سالبان مختلف کشورهای دیگری نیز به این کار گروه ویژه (FATF) اضافه شده اند. و هم اکنون بیش از سی کشور دنیا عضو این کارگروه هستند که هدف این ها هم مبارزه با پولشویی و مبارزه با حمایت مالی از تروریسم مهمترین وظیفه FATF میباشد و در واقع میزان اعتماد به کشور های مختلف برای سرمایه گذاری را برای سایر کشور ها مشخص می کند.

شاهین نا: پیشینه رفتار FATF  با جمهوری اسلامی چگونه بوده و در حال حاضر بانک مرکزی ما چه تفاهمی با آنها داشته است؟

این کارگروه نخستین بار در سال 2007 ایران را به عنوان یک کشور پر خطر برای نظام مالی جهان شناسایی و ایران را به اتهام حمایت از تروریسم و کمک های مالی به گروه های مقاومت در کنار کره شمالی دو کشوری معرفی کرد که دارای بیشترین ریسک مالی در جهان هستند و در فهرست کشورهایی قرار داده بود که نظام بین المللی را تهدید می کنند و این وضعیت تا دهه های گذشته نیز ادامه داشت.

اخیرا بانک مرکزی با صدور بیانیه ای اعلام کرد که با سازمان بین المللی مبارزه با پولشویی FATF (کارگروه اقدام مالی) به توافق رسیده است و در بیانیه این گروه نیز اعلام شده، این گروه به مدت 12 ماه اقدامات تقابلی علیه ایران را تعلیق اما همچنان نام آن را در فهرست کشورهای پر خطر حفظ می کند تا پس از یک سال بتواند در این باره به طور کامل داوری نماید.

شاهین نا: این توافق چه تعهداتی می تواند برای کشور ما ایجاد نماید؟

در حال حاضر در بیانیه بانک مرکزی درباره جزییات این توافق توضیحی داده نشده است اما از سوی دیگر FATF مفاهیمی نظیر پولشویی، تروریسم، پول کثیف و… را در بستر استانداردهای نظام سرمایه داری و استکباری تعریف کرده و بارها دیده شده که استانداردها را به میل و دستور نظام سلطه جهانی تغییر داده است.

حال سؤال این است که آیا در تعریف تروریسم و پول کثیف یا کارگروه FATF به نقطه مشترکی رسیده اند؟ چراکه در نگاه رسمی آنها، حزب الله لبنان، سپاه قدس، حماس، جهاد اسلامی، انصار الله و همه نیروهای نظام های دست نشانده آنها درگیر هستند تروریست نامیده می شوند!

در صورتیکه تعریف جمهوری اسلامی از تروریسم با تعریف سازمان یاد شده نه فقط مشترک نیست بلکه 180 درجه نیز تفاوت دارد، در این جا اگر ما تعریف حریف را از تروریسم پذیرفته باشبم باید برای برقراری روابط تجاری با کشور های غربی نه تنها از حمایت حزب الله لبنان و جهاد اسلامی و سایر نیروهای مقاومت دست بکشم بلکه باید از تولید موشک های بالستیک و تأمین بودجه سپاه قدس نیز خودداری کنیم! بر همین اساس FATF عادی شدن روابط تجاری و اقتصادی ایران با سایر کشور ها را فقط در صورتی امکان پذیر می داند که جمهوری اسلامی ایران حمایت از حذب الله لبنان و سایر نیروهای مقاومت را متوقف و از فعالیت نیروی قدس سپاه دست بکشد!

شاهین نا: چه شواهد و قرائنی دال بر این است که در نظرات FATF تغییری ایجاد شده است؟

آنچه که مشاهده می شود پروژه آمریکایی ها برای انجام مذاکرات و کنترل قدرت نظامی ایران از طریق برجام 2 با مخالفت مسئولان و مردم است، اعضاء 5+1 که تقریبأ همان اعضای تشکیل دهنده گان FATF هستند راه تازه ای برای مذاکره با ایران انتخاب کرده اند اما این بار نه از طریق دستگاه دیپلماسی بلکه از طریق بانک ملی مرکزی با ایران وارد مذاکره شده اند تا بتوانند با استفاده از قراردادها و معاملات بانکی قدرت نظامی ایران را تحت تأثیر قرار داده و از قدرت نفوذ ایران در منطقه جلوگیری کنند تا به هدف اصلی خود که همان استحاله نظام جمهوری اسلامی است دست پیدا کنند. برای نمونه در همین روزهای گذشته پس از توافق بانک مرکزی و FATF آقای اریک شولتز سخنگوی کاخ سفید رسمأ اعلام کرد «ایران باید از حمایت حزب الله که یک گروه تروریستی است (!) دست بکشد،حمایت از این گروه باعث ایجاد مشکل برای این کشور در بازار های بین المللی است.»!! سخنگوی کاخ سفید در ادامه با استناد به نظر FATF گفت «عاملان مالی و تجاری و سرمایه گذاران حاضر نیستند با کشوری تجارت کنند که برای تروریسم تأمین مالی می کنند.

در این جا سؤال این است که چرا کشور های تشکیل دهنده سازمان مبارزه با پولشویی کماکان بر تروریست بودن حزب الله لبنان و حماس و جهاد اسلامی فلسطین اصرار می ورزند و فعالیت نیروهای قدس را مصداق حمایت از تروریسم می دانند این نشان دهنده آن است که هیچ گونه تغییری در رفتار FATF ایجاد نشده است.

این گفتگو ادامه دارد

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.