۲۲:۴۱ - پنجشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۵

با وجود هشدار هر روزه مدیران؛

گدایان اصفهان هر روز ثروتمند تر می شوند/ دلسوزی مردم حساب بانکی گدایان را پر می کند

در گرمای تابستان و حتی سرمای زمستان دلسوزی مردم جیب گدایان شهر را پر و بازار کار باندهای متکدیان اصفهان را گرم می کند.

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا؛ این روزها آمار آنهایی که در چهار راه ها و یا مناطق مرفه نشین کاسه گدایی دست می گیرند کم نیست گدایانی که پس ازهر بار جمع آوری پول بدون زحمت به دهانشان مزه کرده و به این راحتی قصد ترک گدایی را ندارند.

باذلت و خواری و نمایش اعضای از کارافتاده، معلول، زخمی، بدشکل و گاهاً با ارائه نسخه های جعلی و به هر شکلی که بتوانند در گوشه و کنار شهرها ظاهر می شوند و با همین روش ماهانه بیش از ۵ میلیون تومان به جیب می زنند.

حرکات زیرکانه متکدیان، فکر مردم را از کمک به محرومان واقعی منحرف کرده و شهروندان بدون اطلاع از درآمدهای میلیونی همچنان گدا پروری را با کمک به مستمندان اشتباه می گیرند و همین موضوع باعث می شود تا در اصفهان گدایان مثل قارچ افزایش پیدا کنند.

**درآمد گدایان ماهیانه ۵ میلیون تومان
مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه متکدیان در شهر اصفهان به صورت مداوم جمع آوری و به بهزیستی تحویل می شوند گفت: این افراد باید با توانمند سازی و یا تحت پوشش ارگانهای امدادی قرار گرفته و از گردونه تکدی گری خارج شوند اما متاسفانه این اتفاق نمی افتد و هر بار این گدایان به خیابان ها باز می گردند.

مجتبی کاظمی با توضیح اینکه بسیاری از این گدایان ماهیانه بیش از ۵ میلیون تومان درآمد دارند افزود: این افراد وقتی درآمدی بی دردسر تر از گدایی پیدا نمی کنند طبیعی است که حاضر به کنار گذاشتن این کار نباشند و در این موقع باید مردم با کمک نکردن از گدا پروری جلوگیری کنند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۹۰ درصد گدایان که در شهر فعال هستند نیازمند واقعی نیستند ادامه داد: فعالیت های زیادی بای جمع آوری این تعداد شده اما تا زمانی که یک همت جمعی نباشد به نتیجه نمی رسد.

به گفته وی، در سه ماهه گذشته از سال جاری ۳۵۸ متکدی از خیابان های شهر جمع آوری شده که نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

کاظمی همچنین افزود: بیشتر این افراد در مناطق ۶،۵،۳و۱ که جزو مناطق مرفه نشین شهر است فعال هستند و حتی مناطق مرکزی شهر که بیشترین تردد وجود دارد.

در کنار تمام این اقدامات اجرای طرح شناسایی نامحسوس متکدیان در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته و ۵ نفر متکدیان حرفه ای اصفهان در این طرح شناسایی شده اند.

بدون رجوع به اظهارنظر کارشناسان مبنی بر کاهش سن تکدی‌گری و فقط با نگاهی به شکل و شمایل گدایان شهر می‌توان فهمید که سن گدایی در کشور و شهر کاهش پیدا کرده است.

و بسیاری از این گدایان کودکان کاری هستند که  با ظاهری نامناسب در سرما و گرما در حال گدایی هستند.

**جولان متکدیان حرفه ای در اصفهان

یک کارشناس اجتماعی در گفت و گو با صاحب نیوز با اشاره به اینکه برای شهری مانند اصفهان تکدی گری می تواند چهره نامطلوبی به همراه داشته باشد گفت: اصفهان یک شهر توریست پذیر است به همین خاطر فعالیت متکدیان در مناطق مرکزی این شهر که آثار تاریخی قابل توجهی دارند چندان مناسب نیست.

زهرا موحدیان ادامه داد: این استان بواسطه فرهنگ مردم آنکه برخوردار از حس انسان دوستانه می‌باشد و همچنین بعنوان استان گردشگر پذیر یکی از کانون‌های مورد توجه متکدیان حرفه است که حتی از سایر استانهای کشور هم در آن حضور پیدا می کنند.

وی که می گوید تکدی گری در زمان کنونی به روش های مختلفی انجام می شود و آنهایی که در این کار فعال اند روش های جدیدی را برای بر انگیختن احساسات مردم به کار می برند گفت: با برانگیختن احساسات دینی مردم از آنها سودجویی می کنند در صورتی که بیشتر آنها نه تنها نیازمند نیستند بلکه از این راه ثروت زیادی را برای خود جمع آوری کرده اند و از بسیاری از افراد کمک کننده نیز بیشتر دارایی دارند.

**گدایی جرم است

اما مهمتر از همه صحبت های کارشناسان و مدیران در رابطه با گدایانی که هر روز در شهر ثروتمند تر می شوند و قرار نیست این شغل را کنار بگذارند قانون است که حرف آخر را می زند و پیشه قرار دادن تکدی گری را صراحتا جرم اعلام می کند که باید با آن مقابله کرد.

ماده ۷۱۲ قانون مجازات اسلامی می‌گوید: هرکس تکدی یا کلاشی را پیشه خود قرار داده باشد و از این راه امرار معاش یا ولگردی کند به حبس از یک تا سه ‌ماه‌ محکوم خواهد شد و چنانچه با وجود توان مالی مرتکب عمل فوق شود علاوه بر مجازات مذکور کلیه اموالی که از طریق تکدی و کلاشی به دست آورده است مصادره خواهد شد.

ماده ۷۱۳ همین قانون درباره گماردن کودک برای تکدی‌گری پیش‌بینی مجازات کرده و هر کسی را که از کودک برای این کار بهره‌برداری کند بزهکار دانسته است.

**مردم به گدایان کمک نکنند
این یک غیر قابل انکار است که  بخشی از برنامه‌های مقابله با معضلاتی همچون تکدی‌گری به خود شهروندان مربوط می‌شود و اگر همه ما بدانیم تکدی گری زمینه ای برای فحشا،فساد و بزهکاری است قطعا در رابطه با کمک های مالی بدون حد و مرز تجدید نظر می کنیم و چنانچه دغدغه کمک به نیازمندان را داریم از طریق نهادهای حمایتی دارای مجوز این کار را انجام می دهیم.

منبع:صاحب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.