۲۰:۱۸ - پنجشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۵

حذف ويروس از سيستم‌عامل اندرويد

اندروید را می‌توان پراستفاده‌ترین سیستم عامل موبایلی دانست که در سراسر جهان بخش توسط بخش قابل توجهی از کاربران موبایل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا؛ اين روزها كمتر كسي را مي‌توان يافت كه از گوشي هوشمند استفاده نكند. همين موضوع باعث مي‌شود مخاطرات زيادي از جمله سرقت داده‌هاي حساس و اخاذي از جانب افراد سودجو در انتظار كاربران گوشي‌هاي هوشمند باشد که يكي از اين خطرات ويروسي شدن گوشي‌هاي هوشمند است.

بيشتر ويروس‌ها از طريق برنامه‌هاي كاربردي كه بر روي دستگاه خود نصب مي‌كنيد وارد دستگاه مي‌شوند، بنابراين اگر گوشي يا تبلت شما هنوز به ويروس آلوده نشده بهترين راه براي جلوگيري از اين آلودگي دانلود برنامه‌هاي كاربردي از فروشگاه رسمي گوگل “Google Play” خواهد بود.

بنا بر اعلام مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای (ماهر)، Restart شدن گوشي، كاهش توان باتري، پر شدن حافظه داخلي، هنگ كردن برنامه‌هاي در حال اجرا، ارسال پيامك و ايجاد تماس‌هاي ناخواسته یا روشن نشدن گوشي از جمله نشانه‌هاي ويروسي شدن گوشي‌هاي هوشمند به شمار می‌روند.

اما در بسیاری موارد اگر دستگاه اندرويدي شما به ويروس آلوده شده باشد جاي نگراني خاصی وجود نداشته و حذف آن به‌آساني امكان‌پذير خواهد بود. براي حذف ويروس اندرويدي از دستگاه خود بايد پنج گام را طي كنيد:

گام اول
گوشي يا تبلت خود را در حالت Safe mode قرار دهيد. اين كار مانع از اجراي برنامه‌هاي كاربردي شخص سومي كه حاوي بدافزار هستند مي‌شود. در بسياري از دستگاه‌ها شما مي‌توانيد با فشردن كليد روشن و خاموش به گزينه‌هاي Power دسترسي داشته باشيد.

سپس با فشردن و نگاه‌داشتن Power off گزينه Safe mode ظاهر خواهد شد كه با انتخاب اين گزينه دستگاه مورد نظر را به حالت Safe mode تغيير حالت دهيد. اگر اين راهكار براي دستگاه شما كارساز واقع نشد با جستجوي مدل دستگاه خود در سايت سازنده آن، دستورالعمل حالت Safe mode را پيدا كرده و مراحل آن را انجام دهيد. (در برخي از گوشي‌ها با نگاه‌داشتن Power off گزينه Safe mode ظاهر نمي‌شود، كافي است گوشي خود را خاموش کرده و به هنگام روشن شدن دكمه Power و Volume Down را هم‌زمان فشار دهيد.)

توجه داشته باشيد زماني كه در حالت Safe mode باشيد در قسمت پايين سمت چپ صفحه نمايش بايد Safe mode”” را ببينيد.

گام دوم
منوي Settings را باز كرده و گزينه Apps را انتخاب کرده و مطمئن شويد كه تب Downloaded را مشاهده مي‌كنيد. اگر شما نام ويروسي كه گوشي يا تبلت اندرويدي شما به آن آلوده شده است را نمي‌دانيد در ليست موجود به دنبال برنامه‌هايي باشيد كه آن‌ها را به‌شخصه نصب نکرده‌ايد و يا نبايد روي دستگاه شما اجرا شوند.

گام سوم
روي آيكون برنامه كاربردي مخرب ضربه بزنيد (كاملاً واضح است كه برنامه مخرب نام خود را “Dodgy Android virus” نمي‌گذارد، اين نام تنها براي ملموس شدن بيشتر موضوع براي نحوه حذف ويروس است.) تا صفحه اطلاعات برنامه كاربردي باز شود، سپس گزينه Uninstall را انتخاب كنيد. در بيشتر موارد اين تنها كاري است كه مي‌توان براي حذف ويروس انجام داد، اما در بعضي موارد ممكن است شما دكمه Uninstall را غيرفعال ببينيد و توانايي انجام فرايند بالا را نداشته باشيد. علت اين مهم به دليل قرارگيري ويروس در حالت administrator دستگاه است.

گام چهارم
از منوي Apps خارج شويد و وارد Settings و سپس Security و در نهايت Device Administrators شويد. در اينجا شما مي‌توانيد برنامه‌هاي كاربردي كه در حالت administrator قرار دارند را مشاهده كنيد. فرآيند بسيار ساده است، كافي است تيك برنامه‌اي كه مي‌خواهيد حذف كنيد را برداريد. حال به گام سوم بازگرديد و برنامه مورد نظر را Uninstall کنید.

گام پنجم
پس از حذف ويروس از گوشي يا تبلت اندرويدي، تنها كاري كه بايد انجام دهيد راه‌اندازي مجدد دستگاه و خروج از حالت Safe mode خواهد بود. پس از انجام اقدامات بالا هم‌اكنون بهترين زمان است تا داده‌هاي مهم موجود در دستگاه خود را پشتيبان‌گيري كرده و يك ضدويروس اندرويدي براي محافظت در برابر ويروس‌هاي احتمالي روي دستگاه خود نصب کنید.

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.