۱۳:۳۳ - شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۵

27 رمضان شاید قدری دیگر!

جا ماندگان از «قدر» چه کنند!؟

قطعا با تامل در احادیث و تفکر در درآیات قرآن کریم به پاسخ این سوال خواهیم رسید که خداوند سمیع و بصیر است و در همه لحظات سامع الدعوات و تواب و رحیم می باشد و این تصور که اگر شب های قدر را به هر دلیل نتوانیم درک کنیم بصورت کامل دیگر باب رحمت و استجابت دعا بسته می شود به نوعی محدود کردن باری تعالی است لذا خداوند هم حکیم است و هم قادر بر اساس رحمت واسعه خود به جز ایام قدر هم لحظات و ایامی رای برای بخشش و عفو گسترده قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا؛  ایام مشهور! قدر با تمام فضیلت ها و اثرات خاص خود گذشت اما چه بسیار بندگانی هوشیاری که به بهترین شکل از لحظه لحظه این ایام استفاده لازم را برده اند و توشه پر خیر برکتی برای سال پیش خود تهیه کردند از ارزاق مادی مانند سلامتی و مسکن و سفر و…. تا رزق معنوی مانند حضور قلب در نماز و توفیق زیارت مشاهد مشرفه و…. را در تقدیرات خود ثبت نموده اند اما سوال مهم که در سطح جامعه مطرح می شود که آیا خداوند متعال فقط در این ایام تقدیرات را ثبت می کند و در طول سال دیگر شنونده درخواست های بندگان خود نیست؟

اما جامندگان از رحمت ایام قدر چگونه می توانند جبران مافات کنند؟

۲۷ رمضان شاید قدری دیگر! 

از امام رضا ـ علیه السّلام ـ روایت است در سه شب روزی ها و مرگ ها و مقدرات یک سال تقسیم می‌شود. شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان، نیمه شعبان و شب عید فطر. بحارالانوار، ج ۹۳، ص ۳۳۷.

جمع کثیرى به استناد روایات فراوان دیگر معتقدند که شب قدر در دهه آخر ماه رمضان است و این قول ، اتقان بیشترى دارد.
۱. حمران از امام پنجم (علیه السلام ) درباره آیه (انا انزلناه فى لیله مبارکه)مى پرسد. امام باقر (علیه السلام) در جواب مى فرماید:
نعم لیله القدر، فى کل سنه ، فى شهر رمضان ، فى عشر الاواخر؛
بلى ، آن شب قدر است که در تمام سالها در دهه آخر رمضان واقع شده است .

شب و روز عید فطر

حضرت علی علیه السلام همواره عید سعید فطر را گرامی می داشتند و با جملات گهربار خود، مردم را با فلسفه این عید بزرگ آشنا می کردند و اهداف آن را شرح می دادند. خطبه های ایشان در روز عید فطر، از زیباترین جملات درباره این عید است که همگان با شنیدن آن، به مفاهیم عمیق و والای این روز الهی پی می برند. از این رو، آن حضرت در سخنانی چنین می فرماید

ألا و إنَّ هذا الیَومَ یَومٌ جَعَلَهُ اللَّهُ لَکُم عِیداً و جَعَلَکُم لَهُ أهلاً ، فَاذکُرُوا اللَّهَ یَذکُرکُم وَ ادْعُوهُ یَستَجِب لَکُم…: «ای بندگان خدا، بدانید که نزدیک ترین چیزی که برای مردان و زنان روزه دار قرار داده شده، این است که در آخرین روز ماه رمضان، فرشته ای از طرف خداوند فریاد می زند: ای بندگان خدا، بشارت بدهید که خداوند گناهان گذشته شما را آمرزید. پس به فکر آینده و زندگی جدید خودتان باشید که چگونه خواهید زیست. وقتی هلال ماه شوّال نمایان شد، فریاد فرشتگان برخاسته می شود که ای مؤمنان، بیایید و جوایزتان را دریافت کنید».
کتاب من لایحضره الفقیه ، ج ۱ ، ص ۵۱۷ .

روز عرفه

ماه مبارک رمضان، ماه رحمت و مغفرت الهی است؛ چنان که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: «… قَدْ اَقْبَلَ اِلَیْکُمْ شَهْرُ اللّهِ بِالْبَرَکَهِ وَالرَّحْمَهِ وَالْمَغْفِرَهِ؛ ماه خدا با برکت و رحمت و بخشش به سوی شما روی آورده است.» اگر کسی در ماه رمضان بخشیده نشد و یا این توفیق را پیدا نکرد که خود را در معرض مغفرت الهی قرار دهد، روز عرفه آن قدر عظمت دارد که بتواند جبران ماه رمضان بنماید. در آن روز اگر کسی به درگاه الهی روی آورد، مورد مغفرت خداوند قرار می گیرد.

امام صادق علیه السلام فرمودند: «مَنْ لَمْ یُغْفَرْ لَهُ فِی شَهْرِ رَمَضانَ لَمْ یُغْفَرْ لَهُ اِلی قابِلٍ اِلاَّ اَنْ یَشْهَدَ عَرَفَهَ؛ کسی که در ماه رمضان بخشیده نشود، تا سال آینده بخشیده نمی شود، مگر اینکه [روز] عرفه را درک کند.»

لحظات خاص!

قالَ أبُوعَبْدِاللّهِ علیه السلام: اطْلُبُوا الدُّعاءَ فى أرْبَعِ ساعاتٍ: عِنْدَ هُبُوبِ الرِّیاحِ وَزَوالِ الْأفْیاءِ وَنُزُولِ الْقَطْرِ وَأوَّلُ قَطْرَهٍ مِنْ دَمِ الْقَتیلِ الْمُوْمِنِ فَإنَّ أبْوابَ السَّماءِ تُفْتَحُ عِنْدَ هذِهِ الْأشْیاءِ .

حضرت صادق علیه السلام فرمود: در چهار وقت دعا کنید، هنگام وزش بادها و هنگام ظهر و به وقت آمدن باران و هنگام ریخته شدن خون مؤمن؛ زیرا در این اوقات درهاى رحمت حق باز مى‏شود. اصول کافی جلد ۲

 

دعای پدر و مادر

قدرت برخی از دعاها آنچنان زیاد است که خود را به هدف استجابت نزدیک می کند و خواسته خود را از عرش الهی برداشت می نماید

امام صادق (علیه السلام): «ثَلاثُ دعوات لا یحجُبنَ عَنِ اللهِ تَعالی: دُعاءُ الوالِدِ لِوَلَدِه إِذا بَرَّهُ و دعوتُهُ علیهِ إذا عَقَّهُ ، و دعاءُ المظلومِ علی ظالِمه و دعاؤُهُ لمن اِنتَصَر لهُ مِنهُ ، و رجلٌ مؤمنٌ دَعا لِاخٍ لَه مؤمنٌ واساهُ فینا ، و دعاؤُه علیه إذا لم یُواسهُ مع القدرهُ علیه ، و اِضطرارُ أخیه إلیه ؛

 

سه دعاست که از پروردگار در حجاب نمی‌ماند و قطعاً مستجاب می‌گردد: (نخست) دعای پدر و مادر در حق فرزندی که نسبت به والدین خود نیکوکار باشد؛ و دعای ایشان آنگاه که در حق فرزند نفرین نماید. (دوم) نفرین مظلوم نسبت به ظالم، و دعای او (مظلوم) در حق کسی که انتقام وی را از ستمگر بستاند و (سوم) دعای مومن آنگاه که دعای مرد مؤمن در حق برادر مؤمن خود که به خاطر ما، او را کمک مالی کرده باشد و نفرین او در حق برادرش که به وی محتاج شده و او می توانسته است نیازش را برطرف سازد و نکرده است » شیخ طوسی، امالی، ص۲۸۰؛ شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعه، ج۷، ص۱۳۰.

پا فشاری و اصرار بر دعا

دعا از مواردی است که باعث تغییر قضا و قدر در زندگی بشر می‌شود .پیامبر اکرم می‌فرمایند: همانا احتیاط کردن نمی‌تواند انسان را از تقدیر نجات دهد آنچه انسان را از تقدیر نجات می‌دهد دعا کردن است (بحار الانوار ج۹۳ ص۲۹۵)

 

در تعالیم اسلام دعا سپر بلاست و هر کس دعا کند از بلا نجات می‌یابد و انسان با دعا آرامش پیدا می‌کند  حضرت علی در این رابطه می‌فرمایند: امواج بلا و حوادث ناگوار را با دعا برطرف کنید آن کسی که مبتلا به بلایی شده است که ادامه دارد و از آن کس که در عافیت است اما ایمن از وقوع حوادث بد و نزول بلا نیست به دعا نیازمندتر نیست (بحارالانوار ج ۹۳ ص۹۱۷)

لذا باید با توجه به نکاتی که در بالا به آن اشاره شد این تفکر غلط که که در جامعه متاسفانه رسوخ کرده که اگر شب قدر را از دست بدهیم دیگر تقدیرات سال اینده را نمی توانیم تغییر بدهیم اشتباه است.

باید معنای قدر را برا آن دقت کنیم که یعنی حدود و اندازه و در شبهای قدر حدود تقدیرات به صورت غیر حتمی معین میشود  و در طول سال با توجه به رفتار و اعمال ما آن تقدیرات حتمی می شود.

منبع:صاحب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.