۰۹:۲۲ - یکشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۵

از سوی دفاتر 7 مرجع تقلید؛

مبلغ زکات فطریه و کفاره سال ۹5 اعلام شد

دفاتر آیات عظام خامنه‌ای، مکارم شیرازی، نوری همدانی و وحید خراسانی مبلغ کفاره و زکات فطره سال 95 را اعلام کردند.

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا؛ زکات فطره یا فطریه معادل سه کیلوگرم قوت غالب مورد استفاده مسلمانان است که به طور معمول بر اساس مبلغ برنج یا گندم محاسبه می‌شود.

بر کسی که خودش فقیر نباشد، واجب اس برای خود و تمام کسانی که تحت تکفل او هستند زکات فطره را بپردازد. اگر کسی که فطره بر او واجب است آن را پرداخت نکند بر فرد تحت تکلف واجب نمی‌شود.

زمان وجوب زکات فطره از غروب شب عید فطر است و مراجع تقلید تأخیر پرداخت آن را بعد از نمازعید جایز نمی‌دانند، اما اگر کسی نماز عید را نخواند، باید فطریه را تا ظهر عید پرداخت کند.

ولی اگر دسترسى به فقیر ندارد، مى‌تواند مقدارى از مال خود را به نیت فطره جدا کرده و براى مستحقى که در نظر دارد یا براى هر مستحقی کنار بگذارد و باید هر وقت که آن را مى‌دهد نیت فطره کند.

اما اگر موقعى که دادن زکات فطره واجب است، فطره را ندهد و کنار هم نگذارد، احتیاط واجب آن است که بعداً بدون اینکه نیّت ادا و قضا کند(به قصد قربت) فطره را بدهد.

به مناسبت در پیش بودن عید سعید فطر به میزان پرداخت زکات فطره رمضان 1437 هجری به روایت 6 مرجع تقلید اشاره می‌شود:

 

میزان زکات فطره امسال رمضان 95 چقدر است+پاسخ 7 مرجع

 

5847

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله العالی)

دفتر آیت‌الله خامنه‌ای میزان کفاره هر مد طعام در سال 95 را برای هر نفر 2000 تومان و زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب 3 کیلو گندم به مبلغ 6000 تومان و بر اساس قوت غالب برنج حداقل 15 هزار تومان اعلام کردند.

JamNewsImage10200428

 

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی

دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی میزان کفاره هر مد طعام در سال 95 را برای هر نفر 2000 تومان و زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب 3 کیلو گندم به مبلغ 6000 تومان و بر اساس قوت غالب برنج حداقل 15 هزار تومان اعلام کردند.

بر اساس مسأله 1492 رساله توضیح المسائل آیت‌الله مکارم شیرازی، زکات فطره بر تمام کسانى که قبل از غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و غنى باشند واجب است، یعنى باید براى خودش و کسانى که نان خور او هستند، هر نفر به اندازه یک صاع (تقریباً سه کیلو) از آنچه غذاى نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو یا خرما یا برنج یا ذرّت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکى از اینها را بدهد کافى است.
در ضمن بنابر فتوای معظّم له اگر کسى تنها در افطار شب عید فطر میهمان دیگرى باشد فطریه او به عهده خودش است.

 

84_noorihamedani2

 

آیت‌الله حسین نوری همدانی

زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم مبلغ 6 هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ 18 هزار تومان اعلام شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین شمس، مدیر دفتر آیت‎الله نوری‌همدانی اظهار کرد: بر اساس نظر حضرت آیت‌الله العظمی نوری همدانی، میزان زکات فطره براساس قوت غالب گندم به مبلغ شش هزار تومان و بر اساس قوت غالب برنج حداقل پانزده هزار تومان است.
وی افزود: البته بهتر است مؤمنان با توجه به تفاوت قیمت‌ها در مناطق مختلف از قیمت منطقه خود هم جویا شوند و فطریه را بر اساس آن پرداخت کنند.
شمس درباره میزان زکات فطره نیز خاطرنشان کرد: میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم گندم، یا برنج و موارد دیگر است که در رساله عملیه ذکر شده، اما بهتر است قوت غالب که یا عین یا قیمت آن پرداخت شود.
مدیر دفتر  این مرجع درباره کفاره روزه بر اساس نظر ایشان  گفت: کفاره روزه غیر عمد یک مد طعام (۷۵۰) گرم بر اساس آنچه که از آن زکات فطره پرداخت می شود، است و مبلغ آن نیز حدود هزار و پانصد تومان است.
IMG18542839

 

آیت‌الله حسین وحید خراسانی

دفتر آیت‌الله وحید خراسانی نیز میزان زکات فطره بر اساس 3 کیلو گندم را مبلغ شش هزار تومان اعلام کرد.

بر همین اساس فطریه هر نفر یک صاع که تقریبا سه کیلو گرم است- گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج و مانند اینها می باشد که باید به مستحق داده شود و بنابر احتیاط واجب غذای معمول محلش باشد و اگر پول یکی از اینها را هم بدهد، کافی است و مبلغ آن در ایران به حساب گندم شش هزار تومان تعیین شده است و مؤمنان میزان قیمت برنج را براساس نوع برنج مصرفی در منطقه سکونت خود پرداخت کنند.

 

57313175

آیت الله شبیری زنجانی

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله شبیری زنجانی، بر اساس بررسی های انجام شده اعلام کرد، آیت الله شبیری زنجانی مبلغ ۶۰۰۰ تومان را بابت فطریه هر نفر به حساب گندم و مبلغ ۱۸ هزار تومان را برای پرداخت زکات فطره به حساب برنج تعیین کرده است.

کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز به حساب گندم 900 گرم است که در صورت اطمینان می‌توان قیمت آن را به شخص مستحق داد تا به وکالت از او برای خودش این مقدار طعام بخرد.

دفتر حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی، مبلغ 1500 تومان را برای کفاره افطار غیر عمدی و مبلغ 90 هزار تومان را برای افطار عمدی تعیین کرده است.

وی درباره نحوه محاسبه مبلغ زکات فطره عنوان کرد: هر شخص باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، هر نفر یک صاع از خوراکی‌های رایج در آن منطقه، همچون گندم، جو، خرما، کشمش، برنج و مانند اینها، به مستحق بدهد و اگر پول یکی از این‌ها را هم بدهد کافی است، وزن هر صاع بنا بر نظر ایشان، به حساب گندم حدود سه کیلو و ششصد گرم است که مومنین می‌توانند قیمت آن را طبق قیمت محل زندگی خود محاسبه کرده و به مستحقین برسانند.

همچنین درباره زمان پرداخت زکات فطره، کسی که نماز عید فطر می‌خواند باید فطریه را پیش از نماز عید پرداخت کند و یا به این نیت کنار بگذارد، اما اگر نماز عید نمی‌خواند، باید تا غروب روز عید فطر، زکات فطره را پرداخت کند یا کنار بگذارد.

طبق اعلام دفتر آیت‌الله شبیری زنجانی درباره زکات فطره میهمان، میهمانی که فقط شب عید میهمان است، ازآن جا که نان‌خور صاحب‌خانه به طور مطلق به حساب نمی‌آید، فطریه‌اش بر میزبان واجب نیست و باید خود میهمان، فطره خود را بدهد، البته اگر مدتی نزد وی می‌ماند بعید نیست نان‌خور صادق باشد.
وی همچنین تاکید کرد: رفع نیاز فقرای شیعه یکی از بهترین موارد برای مصرف زکات فطره است .

IMG15183906

*آیت‌الله محمدعلی علوی گرگانی

مبلغ زکات فطره ۶ هزار تومان بابت سه کیلو گندم برای هر نفر است، ضمناً کسانی که مایل به پرداخت فطریه از برنج هستند، معادل سه کیلو برنج و مبلغ آن بسته به نوع برنج مصرفی متفاوت است، مبلغ کفاره غیرعمد نیز احتیاطاً‌ برای هر نفر مبلغ دو هزار تومان پول نان برای فقرا در نظر گرفته شده است.

IMG06185363

آيت الله محمد امامي کاشاني

آیت‌الله امامی کاشانی حداقل مقدار فطریه بامحاسبه 3کیلو گندم برای هر نفر را ۷۵۰۰تومان اعلام کرد و افزود: مقدار فطریه کسانی که غذای غالب آنها برنج است بر مبنای قیمت 3کیلو نوع برنج مصرفی محاسبه می شود

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.