۱۳:۲۰ - شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۲

واحد سلامت خانواده شبکه بهداشت و درمان شاهین شهر و میمه

سوانح و حوادث “در کمین سلامت مردان”

مردان به علت مشغله زندگی به ندرت به سلامت جسمی و بهداشت روانی خود اهمیت می دهند و حتی گاه تا نمایان شدن عوارض نامطلوب بیماری به دلایل مختلف به پزشک مراجعه نمی کنند و این امر قطعا برای فرد و خانواده و هم برای جامعه عوارض جبران ناپذیری به دنبال دارد.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان شاهین شهر و میمه “شاهین نا”، سلامت مردان موضوعی است که موجب استحکام و ارتقای سلامت نیروی کار جامعه بوده و توسعه کشور را در پی دارد. مردها پنج برابر زنان در معرض آسیب های ناشی از حوادث ترافیکی هستند ،حوادث عمدی از قبیل نزاعها وخشونت ها نیز در میان مردان بیشتر است و سلامت آنها را تهدید می کند، حوادث وآسیب های ناشی از بیماریهای شغلی نیز در میان مردان شایعتر است از جمله سقوط از بلندی در مردان سه برابر بیشتر از زنان است.

امروزه اولویت های سلامتی مردان در جامعه عبارتند از بیماریهای قلبی وعروقی وعوامل خطر ساز مرتبط با آن از قبیل دیابت ، چاقی، فشارخون بالا و استعمال دخانیات وحوادث وسوانح واعتیاد وسرطانها می باشد. این اولویتها بیانگر لزوم برنامه ریزی و توجه جدی سیاستگزاران نظام سلامت و آحاد جامعه می باشد چرا که بسیاری از مشکلات در جامعه مردان مداخله پذیرند و با برنامه ریزی و پیگیری صحیح قابلیت کاهش دارند.

مردان به علت مشغله زندگی  به ندرت به سلامت جسمی و بهداشت روانی خود اهمیت می دهند وحتی گاه تا نمایان شدن عوارض نامطلوب بیماری به دلایل مختلف به پزشک مراجعه نمی کنند واین امر قطعا برای فرد وخانواده وهم برای جامعه عوارض جبران ناپذیری به دنبال دارد.

اگر چه حفظ و ارتقای سلامت را نباید محدود به ایام خاصی از سال نمود لکن گرامیداشت این ایام وانجام فعالیتهای اطلاع رسانی وآموزشی می تواند در حساس سازی  وجلب مشارکت مردم بویژه گروههای هدف نقش موثری داشته باشد .یادمان باشد غفلت از سلامت مردان یک مسئله جغرافیایی خاص وشرایط فرهنگی ویژه نیست ودر تمامی جوامع ، مردها در مقایسه با زنان کمتر به سلامت روح وجسم خود بها می دهند.

همانگونه که به خوبی برای همگان آشکار است یکی از عوامل تهدید کننده سلامت مردان  سوانح وحوادث بویژه تصادفات وصدمات ناشی از مخاطرات محیط کار و زندگی می باشد۷۸.۸  درصد از قربانیان تصادفات برون شهری مردان بویژه مردان ۴۵-۱۵ ساله می باشد.

213

 توصیه هایی برای کاهش آسیب های ناشی از حوادث وتامین سلامت مردان

۱-سرعت مجاز را در هنگام رانندگی یا موتور سواری رعایت کنید.

۲-هرگز از مواد مخدر و الکل قبل از رانندگی استفاده نکنید.

۳- با خواب الودگی و خستگی رانندگی ننمائید.

۴- موتور سواران از سر خود با پوشیدن کلاه ایمنی محافظت کنید تا دچار صدمات سر نشوید.

۵-وزنتان را کنترل کنید واجازه ندهید اضافه وزن پیداکنید وچاق شوید.

۶- در برنامه روزانه خود فعالیت جسمی رابگنجانید،روزانه حداقل نیم ساعت ورزش وپیاده روی کنید.

۷-از مواجهه مستقیم با عوامل خطر مانند آلودگی هوا ، آزبست و … بپرهیزیدوچنانچه در محیطهایی کار می کنید که عوامل خطر ساز در آن وجود داردمعاینات سالانه را جدی بگیرید.

۸- حتما از کمربند رانندگی برای خود وسرنشینهای خود رویتان استفاده کنید.

۹-از سوار کردن کودکان در صندلی جلو بپرهیزید واز صندلیهای مخصوص کودکان استفاده نمائید.

۱۰-در هر شرایطی ابتدا به ایمنی فکر کنید. 

شبکه بهداشت و درمان شاهین شهر و میمه

واحد سلامت خانواده وجمعیت برنامه سلامت میانسالان

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.