۱۲:۰۲ - یکشنبه ۰۶ تیر ۱۳۹۵

گفتگوی صاحب نیوز با محمد رضا ساکت شاگرد شهید علی اکبر اژه ای:

شهید اژه ای در مبارزه با افکار التقاطی همیشه پیشگام بود/ مسجد علی محل پرورش بسیاری از مدیران انقلابی

شهید علی اکبری اژه ای یکی از تاثیرگذاران عرصه انقلاب در حوزه فکر و اندیشه و سیاست در اصفهان و از یاران و انس گرفته های مکتب امام بود و دوشا دوش شهید بهشتی به روشنگری در عرصه انقلاب پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا؛ هفتم تیرماه هر سال یادآور روزهای سخت اول انقلاب، همان روزی است که دست تقدیر یاران با وفای خمینی کبیر را از مردم گرفت.
شهید علی اکبری اژه ای یکی از تاثیرگذاران عرصه انقلاب در حوزه فکر و اندیشه و سیاست در اصفهان و از یاران و انس گرفته های مکتب امام بود و دوشا دوش شهید بهشتی به روشنگری در عرصه انقلاب پرداخت.
به همین مناسبت پای صحبت محمد رضا ساکت یکی از شاگردان شهید علی اکبر اژه ای نشستیم تا از خصوصیات اخلاقی و رفتاری این شهید بزرگوار بیشتر بدانیم.
در ادامه متن گفتگوی صاحب نیوز با محمد رضا ساکت را می خوانیم:

صاحب نیوز: نحوه آشنایی شما با شهید علی اکبر اژه ای چگونه بود؟
بنده توفیق شاگردی ایشان را از دوران طفولیت و در مسجد امام علی داشتم. و مدت ها با منش و رفتار شهید علی اکبر اژه ای آشنا بودم.
در مسجد امام علی علیه السلام و کانون فرهنگی فکری تربیتی جهان اسلام واقع در خیابان آمادگاه و اردیبهشت فعالیت داشت و من هم آشنایی اولیه ام در همان مسجد و به واسطه اینکه امامت جماعت مسجد  پدر ایشان بود اتفاق افتاد.

صاحب نیوز: ایشان از چه زمانی به فعالیت های انقلاب روی آوردند؟
پدر ایشان فردی بسیار وارسته و روحانی فرهیخته ای بودند. و این زمینه ای شد تا بتوانیم در محضرشان باشیم.  شهید اژه ای قبل از انقلاب در کنار سه برادرش بر قراری کلاس های عقیدتی در اصفهان و مسجد امام علی علیه السلام بپردازد و و این مسجد می شود پایگاه نشر غیر رسمی افکار امام خمینی.

صاحب نیوز: شما از چه زمانی وارد مبارزات انقلابی شدید؟
اولین بار من ۱۲-۱۳ ساله بودم که با نام امام خمینی آشنا شدم و این از ثمرات مسجد امام علی بود.

صاحب نیوز: نحوه فعالیت شهید اژه ای در مسجد امام علی چگونه بود؟
هر هفته بعد از ظهرهای ۵ شنبه از ساعت ۲ بعد از ظهر درهمه سطوح کلاس های مختلفی برگزار می کردو بعد از نماز مغرب و عشا هم بزرگسالان در شبستان های مسجد  کلاس های مختلفی را داشتند.این یک نظامی بود که شهید اژه ای تعریف و طراحی کرده بودند

صاحب نیوز: جایگاه مسجد امام علی بعد از انقلاب کجا قرار گرفت؟
مسجد امام علی محل پرورش بسیاری از مدیران انقلابی بعد از انقلاب شد. بسیاری از مدیران ورزشی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی نظام جمهوری اسلامی ایران اندوخته دینی و معنوی شان را از همان مسجد امام علی دارند.

صاحب نیوز: علاوه بر شهید اژه ای چه کسانی جزو تاثیرگذاران مسجد امام علی علیه السلام بودند؟
در مسجد امام علی استاد پرورش هم حضور داشتند. شهید اژه ای ارتباط خوبی با استاد پرورش داشت.

صاحب نیوز: چه برنامه هایی در مسجد اجرا می شد؟
محفل این مسجد، هم محفل مناسبتی بود و هم کلاس های برنامه ریزی شده در طول سال  مانند اردوهای فرهنگی و پیک نیک که قبل از انقلاب در محدوده فعالیت های مسجد جا داده شده بود.

صاحب نیوز: تفکر تربیتی ایشان کجایی جامعه قرار داشت؟
اخوان اژه ای بحث تربیت نونهالان در آن مقطع را در مسجد امام علی سازماندهی کردند.

صاحب نیوز: مبارزه فرهنگی در کجای تفکر شهید اژه ای قرار داشت؟
بعد از انقلاب به جهت قرابت خانواده شهید اژه ای و شهید بهشتی این ارتباط برقرار ماند. و در خط مقدم مبارزه و و روشنگری اندیشه های لیبرالیستی فعال بود. اول انقلاب گروهک های چپ و التقاطی ایجاد شد که باز هم مسجد امام علی و اندیشه های نوگرایانه شهید علی اکبر اژه ای نسبت به روشنگری نسل نو فعال شد و  در مقابل مارکسیست ها و توده ای ها، باز مسجد امام علی بعنوان یک ماوایی بود که نسبت به تبیین روش های انحرافی پیشگام بود.

صاحب نیوز: سبک آموزشی ایشان چگونه بود؟
ایشان کلاس های مکتب شناسی را در مسجد برای معرفی تفکرات ماتریالیستی و  اگزیستانسیالیسم مطرح شد و شهید اژه ای به عنوان یک محور فعالیت می کرد.
ترویج آموزش به صورت کلاسیک و حتی وجود کتاب های دسته بندی شده از روش های شهید اژه ای بود. مثلا صبر از دیدگاه قرآن، توکل از دیدگاه قرآن، نماز از دیدگاه قرآن و… که همه نشان از دقت در دسته بندی ها داشت.این مفاهیم را عمدتا بصورت دسته بندی چاپ و ارائه می کرد.

صاحب نیوز: آینده نگری ایشان را چطور ارزیابی می کنید؟
شهید اژه ای در کادرسازی و پرورش مدیرانی که در آینده قرار بود حضور داشته باشند اهتمام ویژه ای داشت. ایشان با واگذاری مسئولیت ها به جوانان و نونهالان اقدام های بزرگی کرد.من خودم به شخصه در سن ۱۶ سالگی حکم مسئولیت کتابخانه گرفتم . نگاه پرورشی شهید اژه ای مسئولیت سپاری و بالندگی رفتاری بود.
در کلاس ها از خود بچه ها با سنین مختلف استفاده می کرد. نمونه آن هم مهندس جوادی و شهید حریرچی بودند.کادر سازی و پرورش نیروها از ویژگی دیگر شهید اژه ای بود.

صاحب نیوز: میزان ارتباط ایشان با مردم چقدر بود؟
روحیه مردمی بسیار بالایی در مسجد امام علی داشتند زمانی که مسجد نیاز به کار عمرانی داشت، اخوان اژه ای پا به پای سایر افراد مسجد در عمران ونوسازی و حتی نظافت مسجد شرکت می کردند.
روش های رفتاری ایشان با بسیاری از روحانیون متفاوت بود. فوق العاده مردمی و درگیر امور اجرایی بود حتی در کارهای عمرانی و ساختمانی مسجد هم حضور جدی داشت. ایشان نه اینکه اعضا را به کار می گرفتند بقیه را هم توجیه می کردند خودشان لباس روحانیت را کنار می گذاشتند و جارو به دست مشغول به کار می شدند.

صاحب نیوز: نگاه ایشان به مقوله آموزش چگونه بود؟
وجود کتابخانه های متعدد قبل از انقلاب در مسجد امام علی از نگاههای متفاوت به موضوع آموزش توسط ایشان بود حتی مقطعی که ایشان تدریس می کردند در سطح دانشجویان بود.
بسیاری از مطالب ارائه شده توسط ایشان سطح بندی و دسته بندی شده بود.من اولین طرح مطالعاتی را از ایشان گرفتم این طرح جدولی بود که در هر شاخه کتابهایی را به افراد معرفی می کرد.

صاحب نیوز: چقدر از روش های نو در شیوه های تربیتی بهره می بردند؟
ایشان بسیار به فوق برنامه ها مثل اردوها و فعالیت های ورزشی و سرود و تئاتر قبل از انقلاب اهمیت می داد.

از لحاظ سیاسی چطور برخورد می کردند؟
برجستگی های سیاسی شهید اکبر اژه ای و اخوان به گونه ای بود که بعد از انقلاب منطبق بر اندیشه های امام حرکت می کردند و به عنوان یک منبع بزرگ روشنگر در مقابل جریانات التقاطی تلاش ویژه ای داشت.
در یکی از فوق برنامه ها به عنوان آموزشی ساواک به آن باغ حمله کرد و کتک زدند. شهید اژه ای رابازداشت کردند ولی به محض آزادی سرحال ترایستاد و پاسخ آنها را بدون تزتزل داد.
پیوند فکری و اندیشه ای با شهیدبهشتی داشت و ارادت ویژه ای با شهیدان باهنر و رجایی داشت.
وی از افراد  تاثیر گذار در روشنگری علیه بنی صدر بود و از طلایه داران این جریان بود.

منبع:صاحب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.