۱۵:۳۳ - شنبه ۰۵ تیر ۱۳۹۵

استاندار اصفهان:

اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر، رویکرد جدید دولت/ ۱۶۰ باند بزرگ مواد مخدر در استان متلاشی شد

در سه ماه اول سال ۹۵ حدود ۸.۵ تن موادمخدر کشف شده و ۵ هزار نفر دستگیری و ۴۰ باند تهیه و توزیع مواد مخدر متلاشی شده اند و در سال۹۴، ۱۶۰ باند مواد مخدر در استان و ۲۰ هزار نفر دستگیر شدند.

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا؛  رسول زرگرپور پیش از ظهر امروز در نشست خبری خود به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر، ضمن تشریح اهمیت مقابله و مبارزه با مواد مخدر و تعیین سیاست های تعیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب و دولت یازدهم دراین بخش اظهار کرد: سیاست و رویکرد دولت های مختلف در مقابله با مواد مخدر متفاوت است.

وی با بیان اینکه سیاست برخی دولت ها در زمینه مواد مخدر، مبارزه با تقاضای موارد مخدر و برخی دیگر مقابله با عرضه مواد مخدر است ولی بعضی دیگر هر دو موضوع را پیگیری می کردند، گفت: دولت یازدهم براساس تجربه های گذشته، به این نتیجه رسیده است که سه رویکرد موجود کارآمد نیست و براین منطق درصدد رویکردی جدید در مبارزه با مواد مخدر برآمد.

استاندار اصفهان تصریح کرد: اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر با حضور سمن ها و انجمن ها و تقدم پیشگیری بر مقابله دو رویکرد و سیاست اصلی دولت یازدهم قرار گرفت، براین اساس هیچ اطلاع و آماری در دولت یازدهم جز موارد مخفیات و محرمانه نیست و در دسترس رسانه ها قرار دارد.

وی افزود: رویکرد دولت در امر پیشگیری، اثرات زیادی تا به امروز داشته است، به گونه ای که بیشترین کارگروه ها و انجمن ها با رویکرد تقدم پیشگری بر مقابله  فعالیت می کنند.

زرگرپور خاطرنشان کرد: استان اصفهان از لحاظ  تعداد جلسات مبارزه با مواد مخدر در سطح استان حائز رتبه نخست در کشور بوده و از لحاظ عملکرد در زمینه مبارزه با مواد مخدر رتبه ۲ در کشور است.

* به ازای هر ۱۰۰ نفر دو نفر معتاد در استان است

وی اذعان کرد: در سال ۹۲ بالغ بر ۵۱ جلسه به صورت استانی و شهرستانی، در سال ۹۳ ، ۲۲۲جلسه و در سال ۹۴ ، ۲۷۶ جلسه استانی و شهرستانی برگزار شده است، همچنین تعداد کل مصوبات۱۷۸۴ مصوبه  در سال ۹۴ بوده که ۸۳۶ مصوبه در حوزه فرهنگی و پیشگیری، ۳۱۹ در حوزه مقابله با عرضه، ۱۵۸ مصوبه در زمینه سازمان های مردم نهاد، ۲۷۶ مصوبه در حوزه درمان و حمایت های اجتماعی و ۵۲ مصوبه در حوزه حقوق و قضایی بوده است.

استاندار اصفهان ابراز کرد: در استان اصفهان ۱۰۰هزار نفر معتاد داریم که البته آمار قسم خورده ای نیست و چه بسا بیشتر هم باشد، در حقیقت به ازای هر ۱۰۰ نفر، دو نفر معتاد داریم، نرخ ابتلا به مواد مخدر در کشور ۲.۵ درصد و در اصفهان ۱.۹ درصد است.

*تشکیل سه کمیته پیشگیری مواد مخدر برای اولین بار در کشور

به گفته وی در سطح کشور ۲۰ درصد مردان و ۱۰ درصد زنان از معتادین مورد معالجه و در اصفهان ۲۸ درصد مرد و ۱۴ درصد زن مورد معالجه قرار گرفته اند.

مقام ارشد استان عنوان کرد: در سال ۹۴ ، بالغ بر ۴۱ تن مواد مخدر در اصفهان کشف شده است و این در حالی است که اصفهان یک شهر مرکزی است، این آمار معادل کشفیات  ۱۸ استان دیگر بوده است و این حاکی از  جدیت استان در امر کشفیات و مقابله با مواد مخدر جدی است.

زرگرپور اضافه کرد: در سه ماه اول سال ۹۵ حدود ۸.۵ تن موادمخدر کشف شده  و ۵ هزار نفر دستگیری و ۴۰ باند تهیه و توزیع مواد مخدر متلاشی شده اند و در سال۹۴، ۱۶۰  باند مواد مخدر در استان و ۲۰ هزار نفر دستگیر شدند.

وی تاکید کرد: سه کمیته ویژه در اصفهان تشکیل شده است که در نوع خود بی بدیل بوده، ابتدا کمیته پیشگیری در آموزش و پروش است، دومین کمیته با توجه به افزایش تعداد معتادین زن در استان با همکاری امور بانوان استانداری تشکیل و سومین کمیته مربوط به پیشگیری در صنایع با همکاری اداره کل کار، رفاه و امور اجتماعی می باشد.

*ورود خیرین به عرصه پیشگیری از مواد مخدر در استان اصفهان

استاندار اصفهان عنوان کرد: یکی از مهمترین کارهایی که در حوزه فرهنگی و پیشگیری در سطح استان شکل گرفته است، ورود خیرین به این عرصه بوده است، خیریه امام حسن عسگری(ع) در امر پیشگیری کار ابتکارانه ای برای اولین بار در سطح کشور کمک شایانی داشته است.

زرگرپور: در حال حاضر ۹۰ کمپ استاندار ترک اعتیاد در استان وجود دارد که حاصل تلاش یک و نیم ساله گذشته بوده، در سال ۹۴، بالغ بر ۱۰۱ هزار ۶۹۶ نفر ساعت درمان و تحت کاهش آسب قرار گرفته اند که ۱۷۴۷نفر از آنها خانم بودند، همچنین مرکز تحقیقات بیماری روان پزشکی کودکان و نوجوان با اولویت اعتیاد در بیمارستان امین و فارابی تاسیس شده است.

وی ادامه داد: در راستای کاهش اسیب های معتادین، سرپناهی ویژه زنان معتاد بی خانمان در شهر اصفهان با همکاری شهرداری اصفهان تاسیس شده است که شبانه حدود ۳۰ نفر حضور می یابند.

منبع:صاحب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.