۱۱:۰۱ - چهارشنبه ۰۲ تیر ۱۳۹۵

سنگ اندازی بانک مرکزی در راه وام ازدواج؛

جوانان همچنان در صف وام ازدواج/ وام ازدواج ۱۰ میلیونی را کی داده کی گرفته!

ازدواج با گرانی های اخیر و رکود اقتصادی هر روز مشکل تر از دیروز می شود و از طرفی کاهش جمعیت جوان کشور زنگ های هشدار را برای مسوولین به صدا درآورده تا به دنبال راهکار باشند. به همین علت بود که وام ازدواج ۱۰ میلیونی در مجلس تصویب شد.

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا؛ازدواج با گرانی های اخیر و رکود اقتصادی هر روز مشکل تر از دیروز می شود و از طرفی کاهش جمعیت جوان کشور زنگ های هشدار را برا مسوولین به صدا درآورده تا به دنبال راهکار باشند. به همین علت بود که وام ازدواج ۱۰ میلیونی در مجلس تصویب شد.

هنوز از یادها نرفته است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز شنبه ۲۸ فروردین‌ماه در جریان بررسی بخش هزینه‌ای بودجه سال ۹۵ بانک مرکزی را موظف کردند تا تسهیلات قرض‌الحسنه وام ازدواج را از ۳ میلیون تومان به ۱۰ میلیون تومان افزایش دهد و کلیه بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور را ملزم کند تا به اندازه سهم خود از مجموع سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز و جاری در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه مشارکت کرده و تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را در اولویت نخست پرداخت قرار دهد و دقیقا از همین روز بانک مرکزی به صورت ضمنی با پرداخت وام ۱۰ میلیون تومانی ازدواج مخالفت کرد و افزایش وام ازدواج از ۳ به ۱۰ میلیون تومان را باعث افزایش صف دریافت وام عنوان کرد. با این حال پافشاری مجلس باعث شد این وام تا پای اجرایی شدن برود.

جوانان همچنان در صف وام ازدواج

روند اعطای وام ازدواج اما همچنان کند است. با وجود ابلاغ یک هفته‌ای بخشنامه وام ازدواج ۱۰ میلیون تومانی از سوی بانک مرکزی به مجلس اما هنوز مشخص نیست وام‌های ۱۰ میلیون تومانی در اختیار جوانان قرار خواهد گرفت یا خیر. بانک‌ها در پاسخ می‌گویند مشکلی نیست اما برخی مراجعه‌کنندگان همچنان از مشکلات بی پایان این وام می گویند و هنوز چیزی دستشان را نگرفته است.

هفته گذشته بانک مرکزی بالاخره پس از گذشت حدود یک ماه از ابلاغ قانون بودجه ۹۵ به دستگاه‌های دولتی و اجرایی، بخشنامه وام ازدواج را به بانک‌ها ابلاغ کرد. بانک مرکزی با تأکید بر اینکه پرداخت تسهیلات ازدواج در اولویت قرار گیرد، اعلام کرد: این بخشنامه به دنبال تصویب تبصره ۲۹ قانون بودجه سال ۱۳۹۵ صادر شده ‌که در آن بانک مرکزی به منظور حمایت از ازدواج جوانان، موظف شد تمام بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کشور را ملزم کند به اندازه سهم خود از مجموع سپرده‌های قرض‌الحسنه در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه مشارکت کنند و تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را در اولویت نخست پرداخت قرار دهند.

با این وجود بانک مرکزی در بخشنامه‌ای که به بانک‌ها ابلاغ کرده است، برخلاف قانون مجلس، اعطای این وام را تنها از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز به بانک‌ها دستور داده است؛ منابعی که پیش از این هم به جای وام ازدواج به وام چند صد میلیونی مدیران و کارکنان بانک‌ها اختصاص داشت.

با این حال پیش‌بینی می‌شود که دستور بانک مرکزی احتمالاً موجب افزایش صف وام ازدواج خواهد شد و جوان‌ها را مجبور خواهد کرد مدت زمانی طولانی برای دریافت این وام در صف بمانند در صورتی که اگر سپرده‌های جاری نیز در این زمینه طبق قانون مدنظر قرار می‌گرفت، چنین اتفاقی نمی‌افتاد.

در این میان، اگر بخواهیم به طور خلاصه به هزینه های ازدواج یک زوج اشاره کنیم. باید بگوییم که هزینه ها برای آقا داماد شامل رهن خانه و مراسم عروسی است که تهیه مسکن حداقل ۳۰ میلیون تومان آب می خورد و مراسم عروسی هم در ساده ترین صورت ممکن هزینه ۱۵ میلیون تومانی خواهد داشت. از طرفی عروس خانم هم برای تهیه جهیزیه آبرومند حداقل نیاز به ۳۰ میلیون تومان پول دارد. که در مجموع این هزینه ها به ۷۵ میلیون تومان می رسد. به این ترتیب اگر ۲۰ میلیون وام ازدواج هم پرداخت نشود مشکلات در این خصوص بسیار جدی تر خواهد بود. باید منتظر ماند و دید بالاخره بانک‌ها این وام را پرداخت می کنند یا جوانان همچنان باید در انتظار باقی بمانند؟

منبع:صاحب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.