۰۷:۴۳ - دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵

همه دعوتید به مهمانی خداحافظی تلگرام !!!

هر پیام رسان برای خود تاریخ انقضایی دارد و تلگرام هم روزی از روی گوشی های کاربران غیر فعال می شود و قسمت دیگری از سریال حذف شدن از دنیای مجازی را بازی می کند. اما جایگزین تلگرام چیست؟

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا؛ تصور کنید در یک مهمانی خداحافظی صاحبان پیام رسان های مختلف دور هم جمع شدند و قراره آخرین شب محبوب بودن “تلگرام” در جهان را جشن بگیرند. با هم بخوانیم:

مدعوین مهمانی:
تالمون مارکو(صاحب وایبر)، مارک زاکربرگ(صاحب فیس بوک)، ما هاتینگ(صاحب وی چت)، پاول وبرادرش نیکلای دورف(صاحبان تلگرام)
 
موضوع میهمانی:
مجلس خداحافظی از تلگرام و معرفی پیام رسان بعدی
مکان مهمانی :
دفتر پاول دورف مالک تلگرام
“مارک زاکربرگ” با خنده خطاب به “تالمون مارکو”: “مارکو میشه یه صندلی معمولی برای دورف بیاری آخه احتمالا تا فردا باید از روی صندلی ریاست بلند شه و این اتاق ترک کنه”
در حالی که “ماهاتینگ از شدت خنده نمی توانست خودش کنترل کند گفت: زاکربرگ خیلی با اطمینان حرف از رفتن دورف میزنی
زاکربرگ: “آخه یه پیام داره بین کاربرای تلگرام دست به دست میشه که خبر از رفتن تلگرام و جایگزین شدن اون با یه شبکه اجتماعی دیگه میده”
در این بین “پال دورف” که از شدت خستگی و ناراحتی خیلی کم حرف شده بود گفت: “بچه ها، بچه ها ما جمع شدیم اینجا تا یه شب خوب داشته باشیم نه اینکه شکست های هم دیگه رو به رخ هم بکشیم. این مشخصه که هر پیام رسانی یه تاریخ انقضا داره و ما ها هر کدوم بعد از یه مدت پادشاهی بر دنیای چت کاربران، مجبوریم جامون به یه محصول جدید بدیم. در این سه سال من خیلی خسته شدم و احساس میکنم باید یه مدت از دنیای ریاست بر کاربرران دوری کنم.
پاول به نیکلای نگاه می کند و می پرسد: درسته دادشی، نظرت برای یه مسافرت بلند مدت چیه؟
این فقط یک گفتگو فرضی بود برای اینکه بگوییم هر پیام رسانی به هر اندازه ای هم که محبوب باشد روزی میدان رقابت را ترک میکند و جایش را به نسل بعدی پیام رسان ها با امکانات بیشتر و قابلیت های بهتر می دهد.
فیس بوک:
فیس‌بوک یک سرویس شبکهٔ اجتماعی برخط است که در 4 فوریه سال 2004 میلادی توسط مارک زاکربرگ و دوستانش ادوآردو سوری، اندرو مک‌کالم، داستین مسکوتیز و کریس هیوز در دانشگاه هاروارد به وجود آمد.
4626539_207
حتماً دوران اوج محبوبیت فیسبوک را به یاد دارید؛ زمانی که این شبکه‌ی اجتماعی به منبع دست اول اخبار و راه اصلی ارتباط با دوستان تبدیل شده بود. این شرایط چند سالی است که تغییر کرده و اپلیکیشن‌های پیام رسان و دیگر شبکه‌های اجتماعی در حال گرفتن جایگاه فیسبوک هستند. اما چه چیزی باعث شد تا بزرگ‌ترین شبکه‌ی اجتماعی، جذابیت خود را از دست بدهد؟
بیش از 60 درصد کاربران فیسبوک در طول هفته هیچ محتوای شخصی به اشتراک نمی‌گذارند. دلایلی که تاکنون به عنوان آفت‌های فیسبوک مطرح شدند، بیشتر مربوط به نارضایتی کاربران معمولی و «مصرف کنندگان محتوا» است. روی دیگر ماجرا اما نارضایتی «تولید کنندگان محتوا» از سیاست‌های فیسبوک است.
در دوران اوج محبوبیت فیسبوک، بسیاری از وبلاگ نویسان، خبرنگاران آزاد و تولید کنندگان محتوا، فیسبوک را بستر مناسب‌تری برای نشر مطالب خود دیدند و سرویس‌های وبلاگ نویسی را به مقصد فیسبوک ترک کردند. با گذشت زمان، این افراد متوجه شدند که فیسبوک کمترین اهمیتی به محتوای تولید شده توسط آن‌ها نمی‌دهد. پس کم کم به دنبال جایگزینی برای آن رفتند.
وی چت:
“وی‌چت” سرویس پیام رسان (چت) برای تلفن های همراه است که بدست شرکت”تنسنت” در چین ساخته شده است.اولین انتشار آن در ژانویه 2011 بوده است .در پایان سال 2012 وی ‌چت 200 میلیون کاربر فعال داشت .”ما هاتینگ” بنیانگذار شرکت “تنسنت” در چین است.
4626566_351
براساس گزارش GlobalWebIndex، ویچت پنجمین اپلیکیشن پرکاربرد جهانی است و تا آگوست 2013 ویچت بیش از 100 میلیون کاربر بین‌المللی ثبت شده دارد.
پس از وی چت رقیب اصلی آن یعنی وایبر پا به میدان گذاشت. البته “واتس اپ” به عنوان یکی از اولین اپلیکیشن‌های پیام‌رسان موبایلی، کار خود را در سال ۲۰۰۹ شروع کرد و رفته رفته کاربران بسیاری را به خود جذب کرد، به طوری که امروز، بیش از ۸۰۰ میلیون کاربر فعال در این اپلیکیشن وجود دارد.
Whatsapp تنها شروع ماجرا بود و بعد از آن با ورود اپلیکیشن‌های جدیدتر و حتی بهتر، مانند لاین، وایبر و… رقابت تنگاتنگی بین این اپلیکیشن‌ها صورت گرفت. البته در این بین بودند اپلیکیشن‌هایی مانند Hike, beetalk, kik, Tango و… که در یک بازه‌ی زمانی به شدت محبوب شدند اما به همان سرعت نیز،  از دیگر رقیبان خود جا ماندند، چرا که در دنیای تکنولوژی، بخصوص اپلیکیشن‌ها، بحث خوب و بهتر نیست و تنها اپلیکیشن‌هایی باقی خواهند ماند که “عالی” و بی‌نقص باشند.
لاین:
لاین اپلیکیشنی پیام‌رسان مخصوص تلفن‌های هوشمند و رایانه‌های شخصی است که در سال 2011 در ژاپن راه‌اندازی شد و تنها با گذشت دو سال به بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی ژاپنی بدل شد. لاین در ابتدا برای اندروید و iOS ارائه شد اما در نهایت و در سال 2012 نسخه مربوط به گوشی‌های بلک‌بری آن نیز عرضه شد.نسخه ویندوز فون و آشا نیز یک سال بعد ارائه شد.
4626735_681
این اپلیکیشن یکی از قدیمی ترین و پرامکانات ترین اپلیکیشن های موبایل نیز به حساب می آید که با ارائه ی امکاناتی همچون کانال های تایید شده و تایم لاین، و همچنین بهره مندی از استیکرها و پشتیبانی فارسی آن یکی از محبوب ترین اپلیکیشن ها در داخل نیز به حساب می آید.
وایبر:
وایبر مدیا شرکتی قبرسی است که در بلاروس و رژیم صهیونیستی مراکزی برای توسعه دارد. این شرکت را تالمون مارکو، کارآفرین اسرائیلی – آمریکایی، دانش آموخته علوم کامپیوتر دانشگاه تل آویو و عضو سابق نیروهای دفاعی اسرائیل تاسیس کرده است.
4626537_638
تب مهاجرت از نرم‌افزار محبوب وایبر به تلگرام یکدفعه بسیار داغ شد و سیل مهاجرت به تلگرام به حدی رسید که ایرانیان رده نخست استفاده از این نرم‌افزار را کسب کردند. حتی بسیاری از کاربران، گروه‌های وایبری خودشان را هم به تلگرام منتقل کرده و در آنجا مشغول به فعالیت شدند.
نرم افزار وایبر باگ های متعددی مثل (امنیت پایین، محدود بودن ارسال فایل، عدم توانایی مدیریت بر اعضای گروه، نمایش شماره افراد در گروه ها، دانلود اتوماتیک بدون اجازه شما، انتقال عکس ها به گالری بدون اجازه شما، ذخیره شدن تمام عکس های پروفایل شما در گوشی افرادی که شماره شما را دارند، عدم امکان Log Out از برنامه) و مشکلاتی از این دست باعث شد تا تلگرام به سرعت برق و باد جای وایبر را نه تنها در جهان بلکه در ایران نیز بگیرد.
تلگرام:
پاول در سال 2013 و کمی پیش از مهاجرت، به کمک برادرش که پروتکل امن MTProto را ساخته بود یک اپلیکیشن پیام‌رسان به نام تلگرام درست کرد، اپلیکیشنی که به‌تازگی جشن 100 میلیون کاربر فعالش را گرفته و به‌سرعت در حال رشد است.
4626538_800
برنامه پیام‌رسان تلگرام برای اولین بار در 14 آگوست 2013 برای آیفون راه‌اندازی شد و بعد نسخه آلفا برای اندروید را در 20 اکتبر 2013 بیرون داد.
موسسان تلگرام برنامه خود را ایمن‌تر از واتس‌اپ و لاین می‌دانند. آنان می‌گویند اگر از گفت‌وگوی خصوصی استفاده کنید، پیام شما در مبدأ و مقصد رمزگذاری می‌شود و به هیچ عنوان پیام‌ها در فضاهای ابری ذخیره نمی‌شوند و تنها در مبدأ و مقصد در دسترس خواهند بود.
4626569_903
کاربران در کشور ما از پرمصرف‌ترین کاربران شبکه‌های اجتماعی موبایلی و پیام‌رسان هستند و این حجم عظیم کاربران تا قبل از اختلالات وایبر از این شبکه استفاده می‌کردند و حال به تلگرام روی آورده‌اند و مسلماً بخش عمده و قابل توجهی از کاربران این برنامه را به خود اختصاص می‌دهند تا جایی که دی ماه سال گذشته دبیر شورای عالی فضای مجازی اعلام کرد، ‌تعداد کاربران ایرانی تلگرام نزدیک به 22 میلیون نفر اعلام  شد که از این تعداد نزدیک به 15 میلیون نفر فعال بوده‌اند.
نتیجه گیری:
نکته ای که باقی می ماند این است که به هرحال هر پیام رسانی برای خود تاریخ انقضایی دارد و تلگرام هم روزی از روی گوشی های کاربران غیر فعال می شود و قسمت دیگری از سریال حذف شدن از دنیای مجازی را بازی می کند.
در این مدت جولان شبکه های اجتماعی دغدغه های کاربران آن ها مشخص شده است. کاربران به دنبال پیام رسان هایی هستند که  ویژگی هایی مانند: (سرعت و امنیت بالا، امکانات مختلف با قابلیت به روز رسانی، امکانات بصری جالب برای بیان صحبت ها به جای نوشتن)باشد.
آن چه که اهمیت دارد این است که ایران به عنوان یک جامعه جوان و فعال که شرکت در شبکه های اجتماعی هم پای سراسر دنیا برای آنها بسیار مهم است چه کاری انجام داده تا نسل بعدی پیام رسان ها از بین شبکه های بومی انتخاب شود و پاسخ گوی خیل عظیم نیازکاربران خود باشد؟
در جلسه اخیر شورای عالی فضای مجازی مقرر شد: “به‌تدریج و طی یک دوره‌ی گذار یک ساله، شبکه‌های پیام‌رسان بومی در داخل ادامه یابد و با حمایت و ارایه‌ی تسهیلات به این شبکه‌ها، شرایط رقابتی با شبکه‌های برخط خارجی فراهم شود.”
خوراکیان معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی در گفتگوی اختصاصی با باشگاه خبرگاران جوان گفت: تبلیغات برای کالاو امکانات خیلی مهم است چرا باید ابزار تبلیغات برای پیام رسانی باشیم که نمی توانیم هیچ نظارتی روی آن داشته باشیم. متأسفانه اکثرا در فضای عمومی جامعه فکر می کنند که حضور زیر ساخت های فنی یک پیام رسان در کشور به دلیل نظارت های  دم دستی کوتاه بینانه  است در حالی که باید برای صیانت از هویت ملی و حفاظت از مردم و اطلاعتشان این زیر ساخت ها در کشور موجود باشد.
4651802_111
معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: ما از یک سو تمام تلاش خود را بکار می گیریم تا این زیر ساخت ها به داخل کشور منتقل شوند چرا که باید تحت ضوابط و قوانین کشور خودمان باشند و بتوانیم فضای مجازی را هم مثل دنیای حقیقی قانونمند کنیم که دیگر بهانه خارج از کشور بودن این الزامات را نداشته باشیم و از موضوع قاعده مند بودن فضای مجازی جلوگیری نکنیم.
خوراکیان ادامه داد: از جهت دیگر برای آماده سازی از امکانات و ظرفیت های داخلی مانند جوان های مستعد و خوش ذوق تلاش کنیم و نگاه حمایتگرانه از محصولات داخلی را خواهیم داشت و سعی در فراهم نمودن همه امکانات داریم تا پیام رسان بعدی بومی باشد.
 وی در مورد ویژگی های نسل بعدی پیام رسان ها بیان کرد:حتما باید ویژگی های پیام رسان فعلی را داشته باشد که البته کار چندان سختی نیست. مزیت مهم دیگر پیام رسان آینده این است که برای سرویس های عمومی داخلی خیلی آسان تر مورد استفاده قرار گرفته و هزینه های بکارگیری آن کمتر است.
معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی در پایان گفت: باجایگزین نمودن نسل آینده پیام رسان های بومی در حال طراحی، در زمینه های مختلف شاهد ابتکارات و اتفاقات خوب در درون کشور خواهیم بود.
منبع:باشگاه خبرنگاران
دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.