۱۵:۵۴ - یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵

استاندار اصفهان :

اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای تولیدی استان/ برای اولین بار نرخ تورم اصفهان کمتر از میانگین کشوری شد

زرگر پور گفت: از سوی دولت ۱۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات یارانه ای در اختیار استان قرار گرفته است که به واحدهای تولیدی خرد، متوسط و واحد های نیمه کاره با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد اختصاص داده شده است.

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا؛ رسول زرگرپور در نشست خبری ماهانه خود با اصحاب رسانه پیرامون تشریح مهمترین اقدامات صورت گرفته در حوزه اقتصادی و اجتماعی استان، اظهار کرد: برای نخستین بار در طول پنج سال گذشته نرخ تورم در استان که همواره از میانگین کشور بالاتر بوده، در ماه گذشته کمتر از میانگین کشوری شد و این امر پیامد های مثبتی دارد که در سایه یکسری اقدامات موثر صورت پذیرفته است.

وی با بیان اینکه از جمله اقدامات صورت گرفته برای تحقق این مهم، کنترل قیمت سبد کالایی است، تصریح کرد: نرخ بیکاری در استان همیشه یکی از دغدغه های مسئولین بوده چرا که همیشه نرخ آن در استان بالاتر از میانگین کشوری است و دلیل عمده آن مهاجر پذیری استان است.

Untitled-3

استاندار اصفهان در توضیح اقدامات انجام شده در راستای کاهش نرخ بیکاری به برگزاری منظم شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت و بحث و تبادل نظر پیرامون مشکلات مالیاتی و رفع موانع و چالش های پیش رو، تشکیل مستمر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید هر ۱۵ روز یکبار و تصویب مصوباتی همچون تقسیط مالیات، بیمه و منابع بانکی و ارائه بسته های حمایتی از سوی دولت برای کارگاه های کوچک اشاره کرد.

وی افزود: برگزاری جلسات منظم با محوریت فعالین اقتصادی استان و مطرح ساختن مهمترین مشکلات و چالش های واحد های تولیدی و رایزنی برای تصویب مواد قانونی لازم و رفع موانع در حل و فصل رکود و تعطیلی واحد های تولیدی بسیار اثر گذار بوده است.

زرگرپور تصریح کرد: پیش بینی ما برای سال ۹۴، ایجاد ۶۰ هزار شغل بود که محقق شد ولی ۳۰ هزار شغل هم در همان سال از دست رفت.

استاندار اصفهان عنوان کرد: برای سال ۹۵ بالغ بر ۹۰ هزار شغل را پیش بینی کرده ایم که همه دستگاه ها موظف به انجام آن هستند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر از ۹ هزار واحد تولیدی ۳۰ درصد در رکود کامل هستند و مابقی واحد ها با ۲۰ تا ۸۰ درصد از ظرفیت خود فعالیت می کنند.

زرگر پور خاطرنشان کرد: کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید تا کنون ۱۹۵ جلسه منظم تشکیل داده که ۱۱۰۰ پرونده واحد تولیدی مورد بررسی قرار گرفته است و در حال حاضر بالغ بر ۷۵ درصد از مصوبات آن انجام شده است.

این مقام ارشد استان افزود: بسته های حمایتی کارگاه های کوچک از سوی دولت راهگشا بوده به نحوی که برای واحد های تولیدی خرد با کمتر از ۵۰ پرسنل و واحد های تولیدی متوسط با کمتر از ۱۰۰ پرسنل تحت پوشش بسته حمایتی استانی و برای واحد های تولیدی با بیش از ۱۰۰ پرسنل بسته حماتی در سطح ملی در نظر گرفته شده است.

استاندار اصفهان ابراز کرد: در حال حاضر از سوی دولت ۱۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات یارانه ای در اختیار استان قرار گرفته است که حداکثر سقف تسهیلات برای واحد های خرد ۱۰ میلیارد ریال، برای واحد های متوسط ۳۰ میلیارد ریال و برای واحد های نیمه کاره با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد ۲۰ میلیون ریال است.

وی ادامه داد: سامانه ای به نام «بهین یار» برای ثبت نام واحد های تولیدی و دریافت تسهیلات طراحی شده است که تا به امروز ۱۴۳۵ واحد در این سامانه ثبت نام کرده اند و پرونده ۲۰۰ واحد تولیدی بررسی شده و به بانک معرفی شده اند.

زرگرپور خاطر نشان کرد: در ۲۵ خرداد نخستین  واحد تولیدی تسهیلات ۳۰ میلیارد ریالی خود را دریافت کرد.

وی در ادامه به اجرای طرح هادی  در روستاهای بالای ۲۰ خانوار در استان اشاره کردو عنوان کرد: در حال حاضر در ۸۰۰ روستای طرح هادی اجرا می شود همچینین طبق تصمیم گرفته شده، طرح هادی در روستاهای  بین ۱۰ تا ۲۰ خانوار هم که  تعداد آنها بالغ بر ۴۰۰   روستا در استان است، اجرا می شود.

* حرکت ساخت مترو دراصفهان روی  ریل است

استاندار اصفهان گفت:  اول شهریور ایستگاه متروی چهاراه تختی  افتتاح می شود و اوایل سال آتی   خط یک مترو به طول ۲۲کیلومتر به بهره برداری می رسد، برای نختسین بار تمامی موانع  پیش پای مترو حل شده است که مانع اول آن  میراث فر هنگی، مانع دوم  تفاهم با دستگاه های مختلف و مانع سوم عدم قابلیت ساختار برای عملکرد مطلوب بود که حل شده است.

وی اذعان کرد: در حال حاضر حرکت ساخت مترو دراصفهان روی  ریل است و باید مراقبت کرد که از ریل خارج نشود.

زرگرپور در توضیح پروژه مصلا  و روند تکمیل آن، تصریح کرد: بزرگترین مشکل  عدم تکمیل مصلا، وجود دو نهاد سیاسی بودند که خود را همزمان متولی مصلا می دانستند و این امر مانع از پیشرفت  کار شده بود، در حقیقت مشکل مدیریتی  که اصلی ترین مشکل پروژه  مصلا بود با ورود استانداری حل شد.

وی بیان کرد: مشکل دوم در پروژه مصلا، مسئله طراحی بود که با یکسری لابی ها  حل و فصل شد و مشکل بعدی مسئله مالی  است که  فروختن سینما همایونی  که ذیل مصلا بود،  به ارزش ریالی ۲۵۰ میلیارد ریال به شهرداری اصفهان  تا حدودی مشکل را حل کرد.

*بی سابقه ترین خشکسالی در ۴۰ سال اخیر در استان

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: تا آخر تابستان  کتیبه  میان دیوار بتنی و سقف مصلا زده می شود و بیش از ۲۰۰ چشمه سرویس بهداشتی  تهیه می شود.

وی در تشریح آخرین وضعیت پروژه ورزشگاه نقش جهان  گفت: قول من و وزیر ورزش این است  که لیگ شانزدهم که در نیمه دوم مردادماه آغاز می شود، در این ورزشگاه برگزار شود.

زرگرپور افزود: براساس کارشناسی انجام شده، طبقه اول  ورزشگاه به طور کامل ساخته شده است ولی طبقه دوم  تمام اسکلت های فلزی و سکوها ساخته می شود، ولی صندلی و چادرها زده نمی شود چرا که احتیاجی فعلا برای  این تعداد ظرفیت نیست.

وی اذعان کرد: مشکل خشکسالی وبحران آب مشکل بزرگ دیگر استان است، انون بی سابقه ترین خشکسالی در ۴۰ سال اخیر در استان را داریم، وضعیت خطرناکی است، اصفهان پس از یزد، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی به عنوان استان چهارم خشک کشور  محسوب می شود.

زرگرپور بیان داشت: طبق استانداردهای بین المللی، کشت برنج در مکان هایی با بارش زیر ۸۰۰میلی متر، غیر معقول است، در حالی که در منطقه اصفهان و لنجان حداکثر میزان  بارش به ۱۲۰ میلی متر می رسد، بنابراین طبق نظر رسمی وزارت کشاورزی کشت برنج دراین مناطق ممنونع بوده.

وی با بیان اینکه البته میزان آب مورد نیاز برای کشت برنج در استان اصفهان در  قیاس با کشت جایگزین زیاد نبوده ودر مجموع مقدار آب در کشت برنج استان   اصلا قابل قیاس  با کشت های استان های همجوار نبوده، گفت: معتقدم کشت برنج در لنجان بهنه ای در دست مدیران و تصمیم بگیران است که قبول حرف های منطقی را  تحت شعاع قرار می دهد.

منبع:صاحب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.