۰۹:۳۰ - پنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۵

خواب سنگین بازار ادامه دارد؛

قاچاق کمر بازار پوشاک را شکست/ بازار داغ پوشاک قاچاق در اصفهان

بازار بی رونق پوشاک اصفهان را این روزها جنس قاچاق قبضه کرده و همچنان ورشکستگی یکی پس از دیگری در کمین تولید کنندگان و فروشندگان پوشاک نشسته است.

به گزارش  پایگاه خبری شاهین نا؛ حال و روز بازار پوشاک خوب نیست و این تنها محدود به کسادی بازار و قیمت های نجومی نمی شود.

مدلهای رنگارنگ و نا مناسب پوشاک، تلنبار شدن جنس های تولید داخل در انبارها و قبضه شدن بازار با جنس های قاچاقی که شاید قابل رقابت با تولید داخل نیستند باعث شده تا حال این روزهای بازار پوشاک ناخوش باشد و کسی هم عین خیالش نیست که در این میان نزدیک به ۵ هزار واحد صنفی نانشان آجر شده است.

**بحرانی که به فاجعه تبدیل می شود

اینکه هر روز آمار درشت ورشکستگی در شغل های مختلف به گوش می رسد و به تعداد  بیکاران اضافه می شود برای دومین کلانشهر کشور بحرانی است که دیگر این روزها دارد به فاجعه تبدیل می شود و مدیران همچنان پشت میزهای خوش رنگ و لعاب نشسته اند و سر تکان می دهند بابت همه این اتفاق هایی که زنجیره وار تکرار می شود و دامن همه را گرفته است.

قاچاق های سازماندهی شده و با برنامه بلای جان همه تولیدات داخلی شده است و به جز انکار وجود این کالاهای قاچاق سخنی از زبان مدیران شنیده نمی شود مدیرانی که خود نه دغدغه آب دارند و نه نگران نبود نان بر سر سفره فرزندانشان هستند.

در این میان تنها تولید کنندگان بیچاره نمی دانند اگر همه چیز تحت کنترل و نظارت است پس این همه جنس چطور۶ دانگ بازار را قبضه کرده است.

**بازار پوشاک به کام دلالان

به سراغ رییس اتحادیه پوشاک رفتیم تا از وضع بازار در تابستان برایمان بگوید و بازهم از وجود لباس های قاچاق و گرانی می گوید که باعث شده ۴هزار تا ۵ هزار واحد ورشکسته شوند و یا رونق همیشگی را نداشته باشند.

ابراهیم خطا بخش معتقد است جنس قاچاق در بازار وجود دارد و تنها به خاطر قیمت ها است که مردم خریدار آنها هستند و تولید داخلی زمین خورده است.

وی از کسادی بازار گفته و افزود: بازار هیچ وقت روزهای پر خریدار ۴ سال پیش را به خود ندیده است و مردم حتی در زمان های اوج خرید مانند روزهای آخر سال تمایلی به خرید ندارند.

خطا بخش می گوید هرچند امید به بهبود اوضاع داریم اما تا کنون تعداد زیادی از با سابقه های این شغل دست از کار کشیده اند و ما بقی هم با این اوضاع کنار آمده اند و این برای اصفهان اصلا اتفاق خوبی نیست.

به گفته وی، در بازار جنس قاچاق دیده می شود کم یا زیاد آن تفاوتی نمی کند مهم این است که کمر بازار را شکسته است.

گفته های اسرافیل احمدیه رییس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان اصفهان نشان میدهد که حسابی تنور بازار قاچاق داغ است و بازار به کام دلالان است.

به گفته وی، قاچاق پوشاک بیداد می کند و متاسفانه آنقدر زیاد است که آمار دقیقی از میزان آن در دست نیست اما زیان آن برای تولیدات داخلی همانطور که دیده می شود قطعی است.

**۱۲۰ هزار واحد صنفی و تنها ۸۰ بازرس

مدیر واحد بازرسی اصناف استان اصفهان از ورود  ۲.۵میلیارد دلارواردات قاچاق که ۵۰۰برابر واردات رسمی در استان است گفته و افزود: مشکل اصلی قاچاق سازماندهی شده است که باعث ضرر و زیان عده زیادی می شود و نمی توان جلوی آنرا گرفت.

محمدی فشارکی در رابطه با نظارت بر واحدهای فروش و جلوگیری از عرضه  جنس قاچاق گفت: در حال حاضر ۱۰۰ بازرس فعال هست که ۱۵ نفر امور اداری و دفتری را برعهده دارند و ۸۵ نفر باقی مانده  چطور می توانند ۱۲۰ هزار واحد صنفی را به صورت مداوم و هر روز بازرسی کنند و نتیجه این می شود که جنس قاچاق به وفور در بازار دیده می شود و آنقدر هم زیاد است که کسی کاری نمی تواند بکند.

**کاهش قاچاق پوشاک با تصویب قانون جدید
آنطورکه مدیر کل گمرک استان اصفهان می گوید: پیش از این دولت به منظور حمایت صنایع داخلی، تصمیم به افزایش تعرفه پوشاک گرفت در سال گذشته پوشاک در گروه ۱۰ کالای با تعرفه ۷۵ درصدی قرار داده شد و واردات رسمی پوشاک مشمول ۱۴۶ درصد حقوق ورودی به اضافه ۹ درصد ارزش افزوده بود.

به نظر می رسد این افزایش تعرفه موجب رو آوردن بیشتر به قاچاق شد و نتیجه آن جدای از محموله های توقیف نشده  کشف۲۲ میلیارد ریال پوشاک قاچاق توسط نیروی انتظامی استان اصفهان بوده است.

اسد الله احمدی ونهری در رابطه با تصیم جدید برای کاهش ورود پوشاک قاچاق توضیح می دهد:اما در سال جاری قرار بر این شد پوشاک ورودی به گمرک مشمول ۵۵ درصد به اضافه ۹ درصد ارزش افزوده باشد تا همزمان  با اجرای این تصمیم قاچاق پوشاک کاهش پیدا کند.

تا کنون در دو ماهه ابتدای سال جاری پرونده‌های ارجاع شده توسط نیروی انتظامی به گمرک اصفهان ارزشی معادل  یک میلیارد و ۵۶۶ میلیون ریال داشته است.

منبع:صاحب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.