۱۳:۵۰ - سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵

مدیر صندوق کارآفرینی امید استان اصفهان تشریح کرد:

۶۱۰ میلیارد ریال مجموع تسهیلات صندوق در سال ۹۴/ خبری از وام ازدواج ۱۰ میلیونی نیست

در بحث اشتغال اصفهان با ۷۸۳ مورد به مبلغ ۲۰ میلیارد و ۸۹۰ میلیون ریال اول، خمینی شهر با ۴۴۶ مورد به میزان ۳۷۹۱۰ میلیون ریال و سمیرم با ۱۵۴ موردتسهیلات به مبلغ ۲۱۹۲۰ میلیون ریال بیشترین آمار دریافتی تسهیلات در این بخش را دارند.

به گزارش  پایگاه خبری شاهین نا؛ نامش صندوق مهر امام رضا علیه السلام بود! اندکی بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر نام این صندوق نیز گرفتار تغییرات اتوبوسی و مینی بوسی همه ادوار دولتی ها شد و به عنوان صندوق کارآفرینی امید تغییر کرد.

این تغییر نام در بخش هایی در درون صندوق با تغییرات و تعریف طرح های بانکی و حمایتی جدید مواجه بود و در بخش هایی نیز همان روند سابق را دنبال کرد.
صندوقی با اهداف حمایتی در بخش هایی مانند ازدواج، اشتغال، حمایت از خودکفایی و تولید، برندسازی و کارآفرینی که در استان اصفهان نیز فعالیت داشته و در چند شهرستان نیز شعبه دائر کرده است.

برای آشنایی با فعالیت ها، عملکرد و برنامه های این صندوق به سراغ مدیر صندوق کارآفرینی امید استان اصفهان رفته ایم و به گفت و گو با رسول شهرکیِ اهل گرگان با ۱۷ سال سابقه مدیریت و سرپرستی امور بانکی و مالی نشسته ایم.

صاحب نیوز- شما از چه زمانی در اصفهان مدیریت صندوق را عهده دار شدید؟
آذر ماه سال ۹۲ بود که اصفهان آمدم، سابق بر این در استان های گلستان و چهارمحال و بختیاری بودم و در مجموع به غیر از دو سال اول کاری خود بقیه سوابقم بعنوان مدیر مشغول انجام وظیفه و خدمت به مردم عزیز بوده ام.

صاحب نیوز- از کار بانکی و اقتصادی رضایت دارید؟
خدمت در هر لباس و جایگاهی به این مردم لذت بخش است. کار مالی هم یک بخش مهم زندگی عمومی است و ما این توفیق را داشته ایم که در این حوزه به خلق خدا خدمت کنیم.

صاحب نیوز- یکی از این بخش های خدمتی و حمایتی ازدواج و تسهیل آن است. صندوق کارآفرینی امید برای این بخش مهم چه کرده است؟
بحث وام ازدواج که از همان ابتدای شروع کار صندوق با نام مهر امام رضا علیه السلام در دولت سابق انجام می گرفت. متقاضیان از طریق سایت بانک مرکزی ثبت نام و این صندوق را انتخاب می کردند، شبیه دیگر بانک ها.

صاحب نیوز- تفاوتی در اولویت یا پرداخت وام ازدواج های صندوق با دیگر بانک ها نبود؟
نخیر، در ثبت نام اولویت بندی از شماره یک تا سه مشخص شده و مثلا اگر متقاضی بانک اول را بانک کشاورزی انتخاب کند در صورتی که تعداد متقاضیان در بانک کشاورزی تکمیل شده باشند سیستم بصورت اتوماتیک اولویت دوم و سوم را انتخاب می کند. صندوق نیز در این شماره ها و اولویت ها می گنجد.

صاحب نیوز- تسهیلات پرداختی شما چقدر و با چه درصدی از سود است؟
۳۰ میلیون ریال برای هر زوج و با اقساط ۳۶ ماهه، البته صحبت هایی در مجلس و دولت برای افزایش وام به ۱۰۰ میلیون ریال مطرح است که هنوز هیچ ابلاغ و نامه ای به دست ما نرسیده است.

صاحب نیوز- سال ۹۴ سهمیه بانک مرکزی برای ثبت وام ازدواج و پرداختی شما چقدر بود؟
سهمیه صندوق کارآفرینی امید اصفهان یکهزار و ۹۸۸ متقاضی بود اما صندوق به سه هزار و ۷۸۵ نفر متقاضی وام پرداخت کرد.

صاحب نیوز- سهمیه امسال چه تعدادی است؟
هنوز به ما اعلام و ابلاغ نکرده اند.

صاحب نیوز- مجموع تسهیلات پرداختی صندوق در سال گذشته چقدر بود؟
کل این تسهیلات دو هزار و ۹۶۹ مورد و از محل منابع دولتی به میزان ۶۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بود. البته اینها فقط مباحث خوداشغالی نبوده و دیگر بخش ها مثل مشاغل خانگی هم شامل این پرداختی ها هستند.

صاحب نیوز- تسهیلات مشاغل خانگی و دیگر تسهیلات چه میزان و به چه شکلی است؟
۱۰۰میلیون ریال برای مشاغل خانگی در نظر گرفته شده و نظارتمان بر این مشاغل هم کامل و ۱۰۰ درصدی است. فقط هم برای راه اندازی کار در منزل است، مثل خیاطی، آرایشگری و قالی بافی خانگی. اینها هم از سایت صندوق و ثبت نام در آن مشخص و در نوبت بررسی می شوند. البته اگر شرایط تشخیصی ما را داشته باشند.

صاحب نیوز- بیشتر مشاغل خانگی چه مشاغلی است؟
بیشتر مشاغل خانگی زنانه است اما در تسهیلات خود اشتغالی مختلط است و همه گروه ها و اقشار را شامل می شود.

صاحب نیوز- اقساط این طرح به چه صورتی است؟
برای شهرستان ها ۴۸ قسط و برای روستاها ۶۰ قسط با کارمزد چهار درصد است. ضمن اینکه بیشتر تلاش داریم به طرح هایی تسهیلات بدهیم که موجبات اشتغال چند نفر را فراهم کند مثل گلخانه، به هر روی اولویت ما اشتغال زایی و حمایت از این بخش است.

ما بر خلاف بانک ها عملی می کنیم، بانک های دیگر اگر متقاضی جواز کسب داشته باشد وام می دهند اما صندوق کارآفرینی امید اگر کسی جواز داشته باشد وام به او تعلق نمی گیرد.
وام ها هم به صورت مرحله ای و با نظارت میدانی پرداخت می شود. فرد متقاضی هم باید کننده کار باشد وگرنه وامی به او تعلق نمی گیرد. بعنوان نمونه در مرحله او که وام آزاد سازی شد متقاضی باید برای رهن یا خرید مکان اقدام کند.
دو سه میلیون تومانی هم از وام نگه می داریم تا زمانی که متقاضی جواز کسب قانونی کسب و کارش را بگیرد.

صاحب نیوز- کدام مناطق و شهرستان ها بیشترین دریافتی تسهیلات اشتغال صندوق را داشته اند؟
در بحث اشتغال اصفهان با ۷۸۳ مورد به مبلغ ۲۰ میلیارد و ۸۹۰ میلیون ریال اول، خمینی شهر با ۴۴۶ مورد به میزان ۳۷۹۱۰ میلیون ریال و سمیرم با ۱۵۴ موردتسهیلات به مبلغ ۲۱۹۲۰ میلیون ریال بیشترین آمار دریافتی در این بخش را دارند.

صاحب نیوز- در موضوع تسهیلات ازدواج؟
کاشان با ۴۷۸، اصفهان ۴۴۳ و شاهین شهر با ۳۲۲ مورد وام زوج های جوان به ترتیب اول تا سوم در بین شهرستان های استان هستند.

صاحب نیوز- تسهیلات پرداختی در بخش کارفرمایی صندوق در سال گذشته چقدر بوده؟
در بخش وام های خودکفایی خود اشتغالی هم از ۳۰ میلیون تا ۱۰۰ میلیون تومان وام پرداخت می کنیم.
کسی اگر طرحی داشت که بتواند موجبات اشغال چند نفر دیگر را فراهم کند برای راه اندازی کسب و کار تا ۱۰۰ میلیون تومان به او وام می دهیم به شرطی که هم کننده کار باشد و هم لیست افراد بیمه شده را به ما ارائه کند.
در سال گذشته ۸۰ مورد از این وام داشته ایم که مجموع آن ۵۳هزار میلیون ریال می شود.
تسهیلات دیگری هم داریم با عنوان وام های پشتیبان؛ ما مثلا شخصی خودش کننده کار است می گوید من خودم امکانات اولیه از صفر تا ۱۰۰ را تهیه می کنم. تولید کننده فقط تولید می کند و دغدغه فروش محصول ندارد. ما طبق شرایطی با عقد قرارداد با کننده کار و یا همان متقاضی اصلی، وام می دهیم، هم به خود او و هم به زیر مجموعه او.
یک نوع وام دیگری هم داریم با عنوان سرمایه در گردش. ما رصد می کنیم اگر متقاضی ما نیاز به وام مجدد پیدا کند باز هم به او کمک می کنیم. یعنی ما رهایش نمی کنیم تا روی پا بایستد. این وام ما هم ۳۶ قسطی است.

صاحب نیوز- موضوع نمایندگی برند و نحوه پرداخت تسهیلات به این بخش چگونه است؟
این مختص برندهای معتبر داخلی است. بعنوان مثال کارگاه یا کارخانه ای که برند معتبری دارد برای نمایندگی فروش به ما مراجعه می کند، حالا یا در استان های مختلف یا در سطح استان متقاضی ایجاد نمایندگی است، ما تفاهم نامه ای می بندیم. اگر نمایندگی فروش دادند ما ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه می دهیم. به شرطی که افراد را خود نماینده برند معتبر به ما معرفی کند و زیرمجموعه نیز بیکار باشد. مقداری از پول را به خود نماینده اصلی می دهیم و بخش قابل توجهی از پول را به خود نمایندگی اصلی و برند تولید کننده محصول داخلی می دهیم.

طبق تفاهم نامه کارخانه و برند باید حداقل به اندازه ۷۰ میلیون تومان از سرجمع وام ۱۰۰ میلیونی جنس به او بدهد.
این روند باعث می شود فروش کارخانه اضافه شود و در ادامه اشتغال و تولید هم رونق می گیرد. ضمن اینکه نمایندگی هم می تواند چند نفری را مشغول کند.

صاحب نیوز- نمونه های موفق در اصفهان در این بخش داشته ایم؟
اتفاقا ایجاد نمایندگی و برند از همه بی دردسرتر است و اشتغال بهتری دارد. برند داخلی که نشان ملی داشته باشد در این بخش جای می گیرد.

صاحب نیوز- غیر از این مواردی که نام بردید تسهیلات دیگری هم دارید؟
یک نوع وام سپردهه گذاری قرض الحسنه هم داریم. ما مثلا اگر مغازه داری هم نیاز به وام داشته باشد چون شاغل است و نمی توانیم به او وام بدهیم اما اگر سپرده گذاری کند ما به مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال قرض الحسنه به وی پرداخت می کنیم.
یک هزار و ۸۶۲ نفر به مبلغ ۱۵۵ میلیارد ریال وام هم در این قسمت داده ایم. این از منابع خود مردم است که پول سپرده کرده اند و وام گرفته اند.

صاحب نیوز- در همه شهرستان ها شعبه های صندوق کارآفرینی امید داریم؟
بله. ما در کل شهرستان ها شعبه داریم. با این تفاوت که در سه شهرستان شعبه واقعی داریم و در بقیه شعبه مجازی ما فعال است.

صاحب نیوز- چرا شعبه واقعی ندارید؟
به علت کمبود نیروی انسانی شعبه نداریم وگرنه مجوز ایجاد شعبه داریم و هم اکنون در اصفهان، خمینی شهر و کاشان این شعبه ها فعالیت دارند.

صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.