۱۱:۴۶ - پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵

از گرانی تا بی‌کیفیتی خدمات

گرانی بلیط در سایه آزاد‌سازی قیمت‌ها/ چگونه مجوز ایرلاین‌ها لغو می‌شود؟

آزادسازی و در نهایت گرانی بلیت هواپیما مدتی است که باعث شده سفر هوایی از برنامه قشر متوسط و ضعیف حذف شود. این در حالی است که انهایی هم که توان سفر رفتن با هواپیما را دارند از خدمات ایرلاین‌ها راضی نیستند و معتقدند با…

به گزارش  پایگاه خبری شاهین نا؛ آزادسازی و در نهایت گرانی بلیت هواپیما مدتی است که باعث شده سفر هوایی از برنامه قشر متوسط و ضعیف حذف شود. این در حالی است که انهایی هم که توان سفر رفتن با هواپیما را دارند از خدمات ایرلاین‌ها راضی نیستند و معتقدند با گرانی نرخ بلیت‌ها چیزی عوض نشده است. البتته هر چند با اجرایی شدن برجام و اضافه شدن چند هوا\یما به ناوگان هوایی ایران امیدواری‌ها برای بهبود وضعیت بهتر شده اما هنوز هم پروازها تاخیر می کنند، صندلی ها اتوبوسی و بی کیفیتند، کیفیت غذاها و خدمات نامناسب است و این چرخه همچنان ادامه دارد.

اوایل آذرماه سال گذشته بود که خبر آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اعلام شد تا به وسیله آن نرخ بلیت در ۱۷۰ مسیر داخلی آزاد شود. در حالی که بارها اعلام شده بود آزادسازی به معنی بالا رفتن قیمت ها نیست اما این بار هم قیمت ها به طور سرسام آوری افزایش یافت؛ طوری که قیمت بلیت تهران- مشهد به ۵۰۰ هزارتومان رسید و نرخ بلیت‌های چارتری نجومی شد.

بعد از آن هم در آستانه نوروز ۹۵، ناصر گلدوست، دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی از افزایش حداقل ۳۰ درصدی قیمت بلیت های چارتری در ایام نوروز خبر داد و اعلام کرد: در شراط فعلی فروش بلیت های تک نفره چارتی به علت فرا رسیدن تعطیلات نورزو محدود شده است و چارتر فروش ها بلیت های چارتری را برای فروش نوروزی به تورها می فروشند.

با این حال اما در همان روزها هم اما شرکت‌های هواپیمایی بلیت هواپیما را بیشتر از ۳۰ درصد به آژانس های هواپیمایی می فروختند تا بر گرانی بلیت هواپیما دامن بزنند.

گرانفروشی ایرلاین‌ها بعد از آزادسازی نرخ‌ها

حالا اما خبر رسیده است که ۳۲۱ دفتر خدمات مسافرت هوایی به دلیل گران فروشی تعلیق شدند. هر چند گفته می‌شود طرح آزادسازی بلیت هواپیما موجب افزایش سه برابری حجم پروازها، کاهش ۳۰درصدی قیمت‌های بلیت، پیدایش خطوط هوایی ارزان قیمت و حذف بنگاه‌های غیربازده در اثر رقابت بین آنها می‌شود اما به نظر می‌رسد این اتفاق در ایران تنها باعث تعطیلی ایرلاین‌ها شده است چرا که سازمان‌های نظارتی را به دلیل گران فروشی‌های بی حد و حصر، بیش از بیش فعال کرده و در عین حال نه خبری از ارتقای کیفیت پرواز هست و نه خبری از بهبود خدمات.

البته شرکت‌های هواپیمایی معتقدند که افزایش قیمت بلیت هواپیما به دلیل افزایش قیمت سوخت بوده و خدماتی مانند ایمنی پرواز، حرکت به موقع، کیفیت پرواز و خدماتی که از سوی ایرلاین‌ها و فرودگاه‌ها به مسافران ارائه می‌شود، بوده که ارتباطی به افزایش قیمت بلیت ندارد و به گرانی‌های خود ادامه می دهند.

چگونه مجوز ایرلاین‌ها لغو می شود؟

کار به جایی رسیده که مشاور رسانه‌ای رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، اعلام کرده: قوانین و مقررات مشخصی توسط سازمان هواپیمایی کشوری برای دفاتر خدمات مسافربری وجود دارد که این قوانین را به صورت موردی و مرتب از طریق دفتر نظارت شرکت‌های هواپیمایی و موسسات هوانوردی ارائه می‌دهد. بر اساس این قوانین نیز بازرسی‌هایی از این دفاتر انجام می‌‍شود. حال هر کدام از این دفاتر قوانین و مقررات را رعایت نکنند، تعلیق شده و یا مجوز آنها لغو می‌شود.

بنابراین شرکتی که به اخطار‌های سازمان هواپیمایی توجه نکند، ابتدا تعلیق شده و مدتی به آن شرکت مهلت داده می‌شود تا خود را با قوانین سازمان هواپیمایی همگام سازد. اگر این قوانین را اجرا کرد به کار خود بازمی‌گردد و اگر اینطور نشد لغو مجوز خواهد شد.

به عنوان مثال، اگر یک دفتر مسافربری مدیر عامل یا مکان خود را تغییر داد و سازمان هواپیمایی کشور را در جریان قرار نداد، مجوز آن لغو می‌شود. بعضی از این دفاتر بدون توجه به هشدار‌های سازمان، قیمت‌های خود را تغییر می‌دهند و دست به گرانفروشی می‌زنند که این دفاتر هم لغو مجوز می‌شوند.

البته پیش از این هم سازمان هواپیمایی در گذشته اعلام کرده بود نرخ بلیت دفاتر خدمات مسافربری هوایی باید نرخی باشد که شرکت طرف قرارداد آنها اعلام کرده و در سایت رسمی خود قرار داده است. اگر یک دفتر خدماتی بیشتر از نرخی که شرکت طرف قرارداد اعلام کرده، بلیت به فروش برساند، متخلف است و باید با آن دفتر برخورد شود. حالا باید منتظر ماند و دید این سختگیری‌ها می تواند باعث شود که ایرلاین‌ها از گرانفروشی دست بردارند یا این وضعیت همچنان ادامه دار خواهد بود.

فردا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.