۰۷:۵۲ - چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۲

معرفی بناها

آشنایی با کیفیت ابنیه ای روستای زیاد آباد

بناهای موجود در روستا زیادآباد به 4 دسته : 1) مخروبه 2) تخریبی 3) مرمتی 4) نوساز تقسیم بندی شده اند.

02352549989505974265     بناهای موجود در روستا زیادآباد به 4 دسته : 1) مخروبه 2) تخریبی 3) مرمتی 4) نوساز تقسیم بندی شده اند.

به گزارش شاهین نا، در ادامه معرفی روستای زیاد آباد، بناهای موجود در روستای زیادآباد به 4 دسته : 1) مخروبه 2) تخریبی 3) مرمتی 4) نوساز تقسیم بندی شده اند.بناهای مخروبه آن دسته از بناهایی هستند که استفاده از این بناها دیگر ممکن نیست و بایستی از زمین آنها برای نوسازی و یا بازسازی استفاده کرد؛ این بناها در حدود 2 درصد از سطح بناهای روستا را تشکیل میدهد. این بناها عمدتاً در نطفه ی اولیه روستا و در قدیمیترین بخش قرار دارند.

بناهای تخریبی آن دسته از بناها هستند که در حال حاضر از آنها استفاده میشود ولی دیگر قابلیت استفاده خود را از دست داده اند برای استفاده از آنها تنها با تخریب و بازسازی امکان پذیر است این بناها نیز عمدتاً در نطفه ی قدیمیترین قسمت روستا قرار دارند و سطحی معادل 9 درصد کل بناهای روستا را شامل کرده است.

بناهای مرمتی نیز آن دسته از بناهایی هستند که استفاده از آنها با تعمیر و مرمت ممکن بوده و معمولاً در بخشهای قدیمی استقرار دارد مشخصات دو تیپ بناهای تخریبی و مرمتی نمای کاهگل، دیوارهای نسبتاً ضخیم، طاق چشمه ای و مصالح به کار رفته در آنها معمولاً خشت و گل می باشد.

و این بناها حدوداً 54 درصد از سطح بناهای روستا را تشکیل می دهند بناهای نیمه نوساز و نوساز بعد از بناهای مرمتی و تخریبی شکل گرفته اند و زمان شکل گیری آنها مربوط به 30 سال اخیر می شود معماری این بناها در بعضی موارد شبیه معماری بناهای قدیمی می باشد اگر چه تعدادی هم بنای نوساز با شیوه ی معماری شهری در روستا دیده می شود مصالحی که در ساخت بناهای نوساز به کار رفته عمدتاً مصالح جدید است سقف این بناها صاف و عمدتاً تیرآهنی باشد دیواره های این بناها آجری و همراه با سنگ و ملات- گل و گاهی شن و سیمان می باشد .

با تشکر از آقای مهران عربی

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.