۱۱:۴۲ - سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵

افزایش همکاری نظامی ترکیه و اسرائیل/ ناتو چگونه یک کشور مسلمان را متحد آشکار صهیونیست‌ها کرد

ترکیه سالهاست از اسرائیل تکنولوژی های حساس نظامی دریافت می کند و تاریخ توسعه‌ی روابط نظامی ترکیه و اسراییل به سالهای ۱۹۹۰ و ۱۹۹۱ می رسد.

به گزارش  پایگاه خبری شاهین نا؛ اخیرا ناتو به رژیم صهیونیستی اطلاع داده که می‌تواند دفتری را در مقر ناتو در بروکسل باز کند که به‌منزله نمایندگی رسمی این رژیم در ناتو خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری النشره، دیوید والتسر نماینده رژیم اسرائیل در اتحادیه اروپا گفت: ترکیه وتوی خود درخصوص مشارکت اسرائیل در تمرین‌های نظامی سازمان پیمان آتلانیک شمالی (ناتو) را برداشت.

در همین حال رادیوی رژیم اسرائیل نیز در تفسیر این موضوع اعلام کرد: این امر بر پیشرفت تلاش‌های آشتی بین اسرائیل و ترکیه حکایت دارد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل نیز از این امر استقبال کرد و آن را گامی مهم در حمایت از امنیت این رژیم خواند.

نتانیاهو در آغاز نشست کابینه رژیم اسرائیل گفت: «من اعلام می‌کنم که اسرائیل دعوت (ناتو) را می‌پذیرد و در آینده نزدیک دفتری در (بروکسل) بازگشایی می‌کند»

نتانیاهو مدعی شد: «کشورهای جهان به خاطر مصمم بودن ما در مبارزه با تروریسم، فناوری پیشرفته ، شبکه اطلاعاتی و دیگر مسائل خواستار همکاری با ما هستند.»

تامی استینر کارشناس روابط ناتو-اسرائیل در موسسه سیاست و راهبرد در تل آویو گفت: «این اقدام اعتماد ساز ترکیه در قبال اسرائیل است»

وی مدعی شد: «از زمان ارائه سیاست همکاری جدید ناتو در سال ۲۰۱۴، اسرائیل رسما (به این سازمان) دعوت شد. اما اسرائیل هرگز این دعوت را نپذیرفت زیرا (در صورت موافقت اسرائیل) ترکیه آن را وتو می‌کرد.»

اما رابطه رژیم صهیونیستی و ترکیه به ۲۸ مارس ۱۹۴۹ باز می گردد. ترکیه نخستین کشور مسلمانی بود که این رژیم را به رسمیت شناخت. از آن پس بود که رژیم صهیونیستی مهم ترین حامی تسلیحاتی و نظامی ارتش ترکیه گردید و همکاری استراتژیک و دیپلماتیک بین دو کشور در سطحی عالی برقرار شد.

در طول ۶۰ سال گذشته، روابط گسترده‌ی سیاسی، علمی، نظامی، اطلاعاتی و تجاری بین دو کشور برقرار بوده است.

ترکیه سالهاست از اسرائیل تکنولوژی های حساس نظامی دریافت می کند و تاریخ توسعه‌ی روابط نظامی ترکیه و اسراییل به سالهای ۱۹۹۰ و ۱۹۹۱ می رسد.

سالها قبل مذاکراتی برای فروش موشک های اُفق (Ofeq) و سیستم های دفاع موشک هوایی به ترکیه صورت گرفت که با حمایت آمریکا همراه بود. سیستم هایی که موجب ارتقا کلی ظرفیت های امنیتی و نظامی ترکیه شد.

در سالهای گذشته وقتی کنگره آمریکا قطعنامه تحریم تسلیحاتی ترکیه را تصویب کرد، ترکیه نیز برای دستیابی به تکنولوژی پیشرفته نظامی و دفاعی به اسراییل روی آورد .

حتی در سالهای که آمریکا از انتقال سیستم های الکترونیک و نرم افزای هواپیماهای جنگی اف – شانزده به ترکیه خودداری می کرد ، ولی اسرائیل انتقال این سیستم ها به ترکیه را پذیرفت . در طول این سالها هیات های نظامی ترکیه مداوم به اسراییل سفرکرده و قراردادهای مختلفی را امضاء کردند.

چنانچه که گفته می شود که مدرنیزه کردن هواپیماها و تانک های M-60 از سوی شرکت هوایی IAI و شرکت IMI باعث شد که این شرکت های اسراییلی از ورشکستی نجات پیدا کنند یکی از همین همکاری های نظامی در سالهای گذشته بوده است .یا یکی دیگر ی از مهم ترین قراردادهای ترکیه و اسراییل تحویل هواپیماهای جاسوسی بدون سرنشین هرون به ترکیه در سالهای اخیر بوده است.

بطور کلی اسرائیل نقش ویژه ای را در مدرنیزه کردن تسلیحات سنگین نظامی ترکیه در طول سالها روابط نظامی داشته است.

همچنین رژیم صهیونیستی و ترکیه به دلیل نزدیکی جغرافیایی روابط خوب تجاری برقرار کردند که این امر موجب افزایش دوستی و پیوند بین آن دو شد. تجارت این دو بر مبنای توافق مناطق آزاد تجاری در سال ۱۹۹۷ شکل گرفت که به آنها اجازه گردش آزاد تجاری را می داد. طرح خط لوله بزرگ برای انتقال آب، برق، گاز و نفت از ترکیه به اسرائیل  سالهاست به امضای طرفین رسیده و مراحل اجرایی خود را طی می کند.

اما روابط ترکیه و اسراییل  در سال ۲۰۱۰ میلادی پس از حمله نظامیان اسرائیلی به یک فروند کشتی ترکیه حامل کمکهای انسان دوستانه برای نوار غزه، تیره و تار شده است.

گرچه ترکیه قبلا مدعی بود که عذرخواهی رسمی اسراییل و رفع محاصره غزه پیش شرط عادی سازی روابط بین دو کشور است ولی به نظر می رسد که ترکیه عقب نشینی هایی در این باره داشته است.

در همین راستا ناظران بین المللی معتقدند که ترکیه و اسراییل در طول این ۵ سال همچنان به روابط اقتصادی و نظامی خود ادامه داده اند و در این زمینه کاهش و تعدیلی صورت نگرفته است. در طول این سالها همچنان اسراییل سومین شریک نظامی ترکیه بوده و گسترش روابط اقتصادی به خصوص در حوزه انرژی و گاز ادامه داشته است.

از سوی دیگر تحولات منطقه ای نیز سبب شده که ترکیه و اسراییل بیش از پیش به هم نزدیک بشوند. ترکیه و اسراییل درباره سوریه و نفوذ منطقه ای ایران، اهداف و منافع مشترک دارند. عادی سازی این روابط می تواند زمینه همکاری های بیشتری برای تحقق اهداف مشترک باشد. در این بین از نقش آمریکا برای فشار به ترکیه برای عادی سازی روابط با اسراییل نباید گذشت. ضمن اینکه سرباز ترکیه سرباز ناتو محسوب می شود و ترکیه نمی تواند از یکی از اصلی ترین اهداف ناتو که حفاظت از اسراییل در خاورمیانه است، سرپیچی کند.

این در حالیست که اردوغان بارها گفته است: «اسرائیل به کشوری چون ترکیه در منطقه نیاز دارد. ما باید بپذیریم که ما نیز به اسرائیل نیاز داریم. این حقیقت منطقه است».

جهان نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.