۰۶:۲۹ - دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵

نامه دو تن ا ز اعضای شورای اسلامی شهر شاهین شهر به شهردار

ابراهیمی و مسعودی دو تن از اعضای شورای اسلامی شاهین شهر طی نامه و دستورالعملی به شهردار این شهر خواستار رفع نواقص و موانع تحقق اهداف سازمانی شدند.

به گزارش  پایگاه خبری شاهین نا؛ به منظور تحقق و مبرز گشتن امر «اقدام و عمل» مندرج در شعار سال 1395مقام معظم رهبری (حفظ الله) که تاکیدی دوباره بر اجرای اقتصاد مقاومتی بود، علی ضامن مسعودی و دکتر حسین ابراهیمی ناغانی دو تن از اعضاء شورای اسلامی شهر شاهین شهر، به جهت توجه دادن و تحقق اهداف و برنامه های شهری، مواردی را به سمع و نظر شهردار شاهین شهر رسانده و یادآور شدند که متن معروضه به شرح زیر است:

جناب آقای مهندس امیری شهردار محترم شاهین شهر

با سلام و احترام

تدوین اهداف و استراتژی برای هر سازمانی در قالب برنامه کوتاه مدت و بلند مدت و مهیا نمودن ابزارهای تحقق مبتنی بر رویه های مناسب، از وظایف ذاتی آن سازمان می باشد. در این راستا مجموعه مدیریت شهری (شهرداری و شورای شهر) باید بکوشد در دوران تصدی و مدیریت خویش با لحاظ منابع ممکن و ظرفیتهای موجود، راههای تحقق اهداف را ضمن رصد کردن بهنگام؛ هموار سازد.  از آنجایی که اهداف این مجموعه در سند چشم انداز برنامه بلندمدت و الحاق اهداف کوتاه مدت متناسب با اولویتها و نیازهای شهری که در بودجه و برنامه های معاونتهای شهرداری و با نظارت شورای شهر تدوین و طراحی گردید؛ مواردی را جهت یادآوری که اتفاقاً در دوران شهردار قبلی نیز مذکور افتاده بود مجدداً به سمع و نظرتان می رساند.

حضرت علی (ع) در فرازی از نامه خود به مالک اشتر بعنوان فرماندار مصر می فرماید: « ای مالک با تمام وسایل و امکاناتی که در اختیار توست و با منتهای توان و نیرویی که در جان توست نسبت به جلب رضایت مردم و خرسندی جامعه بکوش چرا که اکثر ملت نگهبانان مملکت و حصار کشورند و همیشه با توده مردم همراه باش و با شادی آنها شاد و دراندوهشان شرکت کن » امام در این نامه موارد مهم مدیریتی از جمله اصل انضباط و نظم ، تقسیم کار و پذیرش مسئولیت، مساوات و برابری و اصل تعهد ایمانی را مطرح می نماید. همچنین با توجه به نامگذاری سال 95 از سوی مقام معظم رهبری بعنوان سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» باید اقدامات جدی تری جهت تحقق اهداف و اعلام گزارش کار شورای دوره ی چهارم به مردم شریف شاهین شهر انجام پذیرد .

اما ضمن تشکر از تلاشهای حضرتعالی و اهتمامی که به ارتقاء شأن مدیریت شهری دارید؛ اهم مواردی که می تواند موجب رفع نواقص و کاستیها و کند شدن روند تحقق اهداف سازمانی گردد را به شرح زیر به حضورتان اعلام می نمائیم:

الف: در بخش تکریم ارباب رجوع و احترام به شهروندان و رفتار به عدالت و تساوی

از آنجایی که شهرداری یک مؤسسه عمومی غیردولتی است و بودجه آن از مردم تأمین می شود بنابراین موفقیت آن در گروه تامین رضایت مندی ارباب رجوع  شهروندان و به عبارتی اربابان رجوع است. متأسفانه بعضاًکاستیها و نقایصی در این حیطه موجود است که موجب رنجش شهروندان فهیم این شهر شده و دلایلی از جمله وجود واسطه و دلال و رانت و … ظاهراً باعث اولویت بندی شهروندان به خودی و غیر خودی یا درجه اول و درجه دوم در نزد مدیران و کارشناسان مجموعه شهرداری کرده است که جای تأمل و اصلاح جدی دارد. لذا پیشنهاد میشود :

ب: در بخش اداری و سازمانی

1-نظارت بر عملکرد مدیران و کارشناسان امور جاری و روزمره اداری که ارتباط مستقیم با مردم دارند جهت رفع تبعیض و ایجاد وحدت رویه در نگرش و برخورد اخلاق مدارانه با کلیه شهروندان شاهین شهر. همچنین در انتخاب مدیران نهایت دقت را بفرمائید و در صورت لزوم بازنگری در سیستم مدیریت بعضی قسمتها انجام شود.

2-استفاده از تکنولوژی روز جهت نقشه های هدایتگر ارباب رجوع و ساختار اداری شهرداری و مشخص کردن روال امور مربوطه به کارشناسان و مدت زمان انتظار ارباب رجوع برای هر فقره کار و پرونده ی ارجاعی. همچنین دسترسی مردم به قوانین و مقررات شهرداری از طریق سایت فعال، سیستم های مؤثر ارتباطی و نحوه گردش کاری در شهرداری جهت امور مختلف .

3-راه اندازی سیستم پیشنهادات شهرداری و استفاده از نظرات مردم و صاحب نظران شهر در قسمتهای مختلف، خصوصا برنامه ریزیهای شهری کوتاه مدت و نیز طرحهای عمرانی.

4-نحوه رسیدگی به شکایات مردم و مشکلات ارباب رجوع با سبک سیستم منسجم و سهل الوصول.

سوال عمده ی شهروندان: « واقعا اگر کسی از کارمندی یا بخشی از سیستم و مدیران مربوطه شکایت داشت باشد، باید از کجا و به کدامین مرجع مراجعه کند و مراحل آن چیست»؟.

6-از مهمترین ابزارها در دست مدیران (عالی و ارشد، حتی میانه و عملیاتی) در سازمانها؛ ابزارهای تشویقی و تنبیهی است که چنانچه معیارمند و واقعی گردد، نتایج بسیار موثری در پی خواهد داشت. متاسفانه در شهرداری شاهین شهر عمدتاً به صورت لیستی و سلسله مرتب جایگاهی تشویق صورت می گیرد و التفاتی به عملکرد و میزان اثر در سیستم بودن نمی شود.

7-تدوین برنامه های اجرایی برون سپاری وظیفه ی مدیران عالی و ارشد به سلسه مراتب مدیریت پائین دست با مسئولیتهای مشخص و انتظار دریافت پاسخ های منطقی و عملکردی.

8-با وجود اینکه ساختار سازمانی شهرداری شاهین شهر با کمیسیونها و کمیته های تخصصی طراحی گشته و تفکیک حیطه ی وظایف شده است، اما لازم می نماید حیطه وظایف هر بخش عملیاتی تر و عینی تر و واقعی تر رصد شده و گوشزد گردد. به عنوان نمونه معاونت طرح و برنامه ریزی و کمیته سرمایه گذاری با وجود زحمات عزیزان در آن مجموعه، باید صرفاً وظیفه خود را معطوف به تشریفات اداری طرحهای سرمایه گذاری نکرده و بکوشد به روش علمی و استفاده از نظرگاه متخصصین ظرفیتهای سرمایه گذاری شهر را رصد کرده و کرد وکار جذب سرمایه گذار را تدوین و پیجویی نماید. لذا منظور آن است که عامل خلاقیت و ارائه ایده در هر کدام از این حیطه ها لازم و ملزوم برنامه های اجرایی و اداری ست که متاسفانه مغفول مانده است.

ج : در بخش عمرانی

1-وحدت رویه و ایجاد انسجام و مدیریت پروژه در قالب یک تیم منسجم و متمرکز جهت کنترل پروژه ها در معاونت عمران و تقویت اهداف برنامه ای. بسیاری از پروژه های عمرانی شهر از جمله شهرداری مرکزی و پل عابر پیاده سه راه عطار عملاً از قواعد و چارچوبه های برنامه ی زمانی خارج شده و همانند عدم برآورد دقیق و علمی بسامان رسیدن آن کاملا نامعلوم و ناپیداست.

2-برخی از پروژه های محوری و اساسی شهر از جمله سایت و منطقه صنعتی و مشاغل مزاحم شهری که از دغدغه ی اعضا شورا بود و بر انجام آن اصرار زیادی داشته اند، با وجود عبور از سال سوم دوره شورای چهارم بلاتکلیف بر زمین مانده. لذا خواهشمند است از تمامی ظرفیتهای شهرستانی جهت تحقق این آرزوی دیرین شهروندان شاهین شهر اهتمام ویژه داشته و گزارشی به شورای شهر ارائه بفرمائید.

3-پروژه مترو شاهین شهر با وجود انجام هزینه فاز یک و طراحی آن با آن سرعت و برنامه تدوین شده به پیش نمی رود و لازم می نماید تیمی خاص جهت تسریع، به طور تخصصی پیگیری نمایند.

4-برنامه ریزی و تمرکز بر پروژه های شاخص نیمه تمام که حداکثر ظرف مدت یکسال آینده به بهره برداری برسند مانند « کمپینگ ها ، فرهنگسرای خانواده ، فاز اول میدان سمبلیک، خانه دانش و خلاقیت و خانه هنر».

5- با توجه به اهمیت موضوع و نیاز محیط شهری، ایجاد یک پارک فناوری و پارک ویژه کودکان با همکاری بخش خصوصی برای شهر شاهین شهر بسیار لازم و ضروری می نماید.

د)در بخش فرهنگی – ورزشی و رفاهی تفریحی

مردم شاهین شهر به لحاظ بافت جمعیتی مهاجر و متخصصین صنایع مادر که البته شاخصهای جامعه شناسی نیز نشان از آن دارد که همیشه نخبگان و تحصیلکردگان برای مقاصد و فرصتهای بهتر مهاجرت می کنند؛ دارای سواد و فرهنگ بالایی هستند. لذا بر همین اساس شاهین شهر از بافرهنگ ترین شهرهای کشور قلمداد می گردد. شهر با فرهنگ و مردم باسواد دارای مطالبات فرهنگی بالایی هستند و استانداردهای فرهنگی متعالی جستجو می نمایند. این خصیصه باعث می گردد که نهاد و سازمان فرهنگی ورزشی تفریحی شهرداری شاهین شهر بر اساس رسالتی که بر عهده دارد وظایفش سنگین تر گردد.

بر اساس نرخ  جمعیتی و پراکندگی آن، زیرساختهای عمرانی معطوف به حیطه ی وظایف آن سازمان از جمله فرهنگسرا و ورزشگاه کاملاً مهیاست؛ هرچند از حیث ابعاد دیگر فرهنگ مثل هنر و ادبیات و علوم نقیصه هایی وجود دارد (مثلا نداشتن یک مرکز تخصصی برای تمامی گونه ها و رشته های هنری مثل نگارخانه و نمایشگاه یا سالن نمایش و ….). اما اشکال عمده نداشتن برنامه و عدم مهندسی برنامه های فرهنگی و اندیشه و تفکر فرهنگی ست که چنانچه به این مراکز تزریق شود ضمن تامین خواسته های شهروندان بر این شاخص فرهنگی شهر که می تواند در زمینه های متنوع ارزش افزوده ایجاد کند؛ تأثیر ویژه ای خواهد داشت.

لذا توصیه می گردد، یک اصلاح اساسی در نیروهای انسانی سازمان خصوصاً مدیریت برنامه ای و تفکری آن که سالهای سال بر یک نعط و روش بوده و ملال تکرار و تقلید آن بسیار مشمئزکننده گشته است؛ ایجاد شود. در سال گذشته بر یک اصل انسان محور و شهروند مدار برای نیازهای نیروی انسانی این سازمان به پیشنهاد کمیسیون فرهنگی شورا، فراخوان جذب پانزده نفر نیروی متخصص داده شد که پس از برگزاری آزمونهای تخصصی از فرزندان شاهین شهر نهایتاًٌ این تعداد تحصیلکرده با تحصیلات عالی و تکمیلی و مرتبط با حوزه ی مذکور شناسایی شده بود که متاسفانه در آستانه جذب، مراجع بالادستی با آن مخالفت کرده و همچنان بر زمین مانده است. لذا خواهشمند است برای تکریم مردم و تحصیلکردگان شاهین شهری این امر مهم را تا حصول نتیجه قطعی پیگیری کرده و این رکود فکری که بر سازمان فرهنگی ورزشی رفاهی شاهین شهر سایه انداخته است را بزدائید.

این عدم محتواسازی و تزریق برنامه و تفکر به بناها و داشته های سخت افزاری سازمان تنها محدود به فرهنگسراها و ورزشگاهها نیست. در مورد باغ بانوان نیز که دارای ظرفیت بسیار بالاییست و می تواند بسیاری از بانوان و خانواده های شاهین شهری را جهت افزایش فرهنگ در ابعاد مختلف ترغیب و مسلح ساز متاسفانه به جرأت می توان گفت بالای 70 درصد بانوان شاهین شهری اصلاً از وجود چنین باغ و مکانی بی اطلاع هستند چه برسد به برنامه های اجرایی آن…. لذا از روی نداشتن تفکر خلاق در مدیریت این مکانها این باغ به یک پارک صرف بانوان تبدیل شده است.

متأسفانه شهر شاهین شهر با داشتن سرمایه های عظیم متخصصِ انسانی در تصمیم سازیهای فرهنگی هیچگونه نقشی ندارند و برخی در مدیریت این سازمان تنها به صورت شکلی و نه محتوایی از برخی افراد که اتفاقاًً شکل و هم وزن و هم اندیشه ی خودشان هستند برای دفاع از این توقع برحق استفاده کرده و که نهایتاً برونداد آن رخوت و سستی مجموعه و برنامه های سازمان است. لذا با توجه به اینکه خود حضرتعالی دارای تحصیلات مدیریت فرهنگی برخوردار هستید خواهشمند است توجه جدی بر این امور داشته باشید. لذا تاکید بر اصلاح ترکیب اتاق فکر و هیأت مدیره ی سازمان که برخی از آنها سالهای مدیدی بر آن مسند بوده و اگر هم تفکری داشته باشند از آنها استفاده شده و طبق استانداردهای مدیریتی یک مدیر توانمند تنها می تواند در حد 5 سال برای یک سازمان اندیشه و تفکر خلاقانه تولید کند؛ باید در اولویت قرار گیرد.

در ادامه برخی پیشنهادهای دیگر از این منظر به حضورتان ایفاد می گردد:

  • توجه ویژه به محله های کم برخوردار اطراف شهر بخصوص مناطق گلدیس، خانه کارگر، شهید ردانی پور؛ پردیس و مسکن مهر در امور فرهنگی و همکاری بیشتر با مراکز فرهنگی این محلات.
  • استفاده از نیروهای متخصص جهت رصد و تدوین ظرفیتهای بالقوه فرهنگی شهر و استفاده از پتانسیل نخبگان شاهین شهر در رشته های مختلف جهت معرفی شهر و حتی تدوین برنامه های میان مدت مدیران در امور فرهنگی و ورزشی .
  • در راستای معرفی بهتر شهر در مقوله ی گردشگری فرهنگی، برگزاری جشنواره های مختلف اقوام در شاهین شهر با عنایت به اینکه شاهین شهر محل زندگی اقوام مختلف است به منظور تعمیق برادری و مساوات بین اقوام مختلف.

هـ : در بخش فضای سبز

با توجه به اینکه زیرساختهای تامین و ذخیره و شبکه سازی آب تکمیل، لذا جهت بهره برداری مردم از این موهبت و  سرمایه گذاری موارد زیر حائز اهمیت می باشد:

  • هدفمندی در طراحی پارکها بر اساس منطقه ای، محله ای و ….و نیز تخصصی کردن عملکردی آنها. مثلا کارکرد کودک یا سالمند یا جهت عملکردهایی مثل ورزش، هنری یا ….داشته باشد.
  • توجه ویژه به توسعه و تکمیل پارکهای محلی طی یک برنامه زمان بندی مشخص در طول مدت باقیمانده متناسب با توزیع عادلانه سرانه فضای سبز.
  • نظارت بیشتر بر عملکردهای برنامه ای و عمرانی و مناقصات و ….جهت صرفه جویی و بهسازی مناسبات اداری و عملکردی سازمانی.
  • ظرفیت شاهین شهر جهت جذب گردشگر روزانه از کلانشهر اصفهان چنانچه بالفعل گردد می تواند منابع سرشاری از ابعاد مختلف برای شهر به بار آورد. از جمله طرحهایی که  می شود در حیطه این سازمان دنبال کرد طرح پارک کوهستان بعنوان یک پروژه عظیم و پربازده است که تسریع در طراحی و تملک زمینهای آن باید در اولویت قرار گیرد.

 

و) در بخش سرمایه گذاری

ضمن تشکر از پیگیریهای مجدانه حضرتعالی در این امر که خود از دستاوردهای شهرداری و شورای دور چهارم می باشد؛

  • همانطور که پیشتر گفته شد، زمینه های جدید و جذاب برای سرمایه گذاران در شاهین شهر باید احصاء و رصد گشته و در فرم و قوالب مختلف تدوین و منتشر گردد.
  • در راستای برنامه ی توسعه سرمایه گذاری، وارد کردن بخش خصوص به عرصه هایی می تواند منجر به صرفه جویی گشته از اتلاف منابع جلوگیری کرده و بهینه سازی مصرف و هزینه را در پی داشته باشد. خصوصا در بخش اتوبوسرانی و بخشهایی از فعالیتهای عملیاتی سازمان پارکها و فضای سبز و …
  • راه اندازی هر چه سریع تر بازارهای میوه و تره بار و توصیه به سرمایه گذار طرف قرارداد جهت تسریع در اجرای پروژه ی عظیم میدان میوه و تره بار شاهین شهر در غرب که از آرزوهای دیرینه ی شهرستان نیز بوده است.
  • نظارت بر حسن انجام تعهدات طرف مقابل در پروژه های سرمایه گذاری بازار فدک و میلاد.
  • خرید زمینهای کشاورزی حاشیه شهر جهت توسعه کالبد شهری و سرمایه گذاری های همسو با خدمات عمومی و تغییر کاربری آنها به عنوان یک منبع درآمد پایدار.
  • تدوین طرح جامع کاربریهای زمینهای حریم شهر برای ایجاد توسعه متوازن و متقارن.
  • درک درآمد پایدار و توسعه ی آن در گرو توسعه ارزش افزوده همه جانبه شهر شاهین شهر است. چنانچه توجه سرمایه گذار به سرمایه گذاری در شهر بیشتر شود و نرخ درآمد مشاغل شهری و قیمت زمین شهر رشد داشته باشد به طور سیستماتیک جذابیت بیشتر شده و لاجرم درآمدهای شهرداری از ابعاد مختلف (مالیاتی، فروش تراکم و پروانه ساخت و عوارض و …) نیز افزایش خواهد داشت. بر همین اساس مادامی که شهر دروازه های خود را برای سرمایه گذار و اندیشه های توسعه ای برتر باز نکند، همانی خواهد بود که درگذشته قبل از ورود سرمایه گذار بوده است. (در دوره چهارم تا زمان نگارش این متن پانصد میلیارد تومان قرارداد سرمایه گذاری مستقیم و غیرمستقیم در جهت منافع شهر و شهروندان شاهین شهر منعقد شده است)

ز) در بخش آرامستان شاهین شهر

از دیگر دغدغه های نگارندگان این متن، بحث عدم ساماندهی و مدیریت آرامستان و نداشتن برنامه برای تأمین زمین برای تدفین است که عن­قریب ضرورت آن با توجه به گسترش و رشد تعدد متوفیات احساس خواهد شد. همچنین منطقی کردن نرخ قبور و خدمات آن و ارائه راهکار جهت جلوگیری از ورود اموات از خارج از شهر و تدفین آن در آرامستان شاهین شهر بسیار ضروری به نظر میرسد.

  • در بحث تکریم شهروندی لازم است جهت همدردی با خانواده های متوفیان شاهین شهری، روابط عمومی برای خانواده ایشان با ارسال پیامک ابراز همدردی نماید.
  • در بحث درآمدزایی می توان مدل قبور و قطعات خانوادگی را در آرامستان شاهین شهر پیگیری کرد.

ح) در بخش کارگری

ضمن تشکر از همه کارمندان شهرداری شاهین شهر، توجه به قشر کارگر از تکالیف و توصیه های اخلاقی نظام اداری و سازمانی ایران اسلامی ست. در بحث تکریم نیروهای خدوم کارگری خدماتی و فضای سبز و تامین نیرو و تنظیف سطح شهر، لازم است جهت تحقق عدالت بحث طبقه بندی مشاغل انجام و خانواده ایشان نیز از این موهبت بهره مند گردد. همچنین با توجه به پیگیری و تحقق تعاونی مسکن کارگران شهرداری شاهین شهر، مسیر عملیاتی کردن واگذاری مسکن و زمین مناسب به این تعاونی مهیا گردد.

در پایان ضمن تشکر از زحمات حضرتعالی و کلیه معاونین و مدیران و پرسنل زحمتکش و خدوم شهرداری امیدواریم با مدیریت جهادی مبتنی بر شعار سال مقام معظم رهبری «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» عرصه اقدام و عمل با تخصصی کردن مدیریتهاو تجدید نظر در بعضی معاونین و مدیران مربوط به شهرداری، توسعه همه جانبه ای در مدیریت شهری شاهین شهر محقق گردد.

و العاقبه للمتقین    

One Response to “نامه دو تن ا ز اعضای شورای اسلامی شهر شاهین شهر به شهردار”

  1. dr. hassani گفت:

    خبر بسیار مسرت بخشی ست
    امید است روحیه ی اطلاع رسانی و احترام به شعور مردم که ولی نعمتان مسئولین هستند در سایر اعضا با این نامه دو عضو محترم شورا بیدار شود.
    الحق که این بزورگواران مراتب تعهد خویش را با پیگیری امور شهر بدون تعارف و مسامحه به انجام رساندند
    خدا خیرشان دهد

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.