۱۰:۲۵ - سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵

کنکاشی در موزه شاهین شهر؛

تاریخ بلند تمدن ایران زمین درموزه ها / موزه‌ها مکانی مطمئن برای یادآوری هویت ایرانی اسلامی است

اشیای تاریخی به یادگار مانده از نیاکان و گذشتگان که امروزه در موزه ها نگهداری می شود گواه تاریخی بلند از تمدن چند هزار ساله ایران زمین و گنجینه و میراثی ارزشمند و گرانبها برای آیندگان می باشد.

به گزارش  پایگاه خبری شاهین نا؛ در تقویم جلالی و رسمی کشور ایران اسلامی 29 اردیبهشت ماه روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی نامگذاری شده است.

وقتی که سخن از موزه و میراث فرهنگی به میان می رود باید به این نکته نیز توجه داشت که ریشه و اصالت هر ملتی با قدمت تاریخ تمدن آن قوم و ملت در ارتباط است، چرا که آثاری به قدمت تاریخ و تمدن ایران اسلامی که به دست هنرمندان و صنعتگران در طول تاریخ خلق شده را در دل خود جای داده و برای آیندگان به یادگار گذاشته است و هویتی را که در میان نقش و نگار سفال‌‌ها، سکه‌ها، کاشی‌ها، فرش‌ها و دیگر مصنوعات ساخت دست بشر را که به‌ خوبی نمایان است را مشاهده کرد.

با توجه به اینکه موزه‎ها به عنوان شناسنامه‎ای برای معرفی هر شهر و منطقه محسوب شده و همانند کتاب تاریخ، هویت و فرهنگ گذشتگان را به علاقه‌مندان خود می‌آموزد، نقش بسزایی در جذب گردشگران و رونق اقتصادی به شمار می روند

تاریخ تمدن ایران باستان که دارای بیشترین قدمت می باشد شامل آداب و رسوم و فرهنگ گذشتگان و ابزارآلایت زندگی مردم در ادوار مختلف تمدنی است که بر اثر عوامل متعدد دستخوش دگرگونی هایی شده و  امروزه بدست ما رسیده است، ما نیز بر اساس وظیفه ای که داریم باید نسبت به حفظ و نگهداری این تاریخ باید کوشا باشیم و آن را به دست نسلهای بعدی برسانیم.

موزه محلی مطمئن برای نگهداری آثار بجا مانده از گذشتگان است تا علاوه بر امکان بازدید عموم مردم، آشنایی با آداب و رسوم و عمق فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی کشورمان، محققان و پژوهشگران نیز بتوانند به آسانی نقاط تاریک تاریخ تمدن را مورد ارزیابی قرار دهند

براساس تعریف ایكوم، موزه مكان گردآوری، نگهداری، مطالعه، بررسی و به نمایش گذاشتن نعمت‌های فرهنگی یا طبیعی بمنظور آموزش، پژوهش و ارزش دادن به این مجموعه‌ها و لذت بردن از آنها است.

با کنکاشی در موزه های تاریخ تمدن ایران اسلامی در شهرهای مختلف آنچه که بیشتر از همه به چشم می خورد وجود قرآن ها و کتب دینی خطی است که دارای قدمت چند هزار ساله می باشد و بر همین اساس می توان به جرأت گفت: وجود این کتب دینی خطی در موزه ها نشان از یک هویت بلند ایرانی اسلامی است.

با توجه به اینکه موزه از جمله جاذبه های گردشگری هر منطقه ای می باشد و نقش بسزایی در جذب گردشگر دارد شهرستان شاهین شهر و میمه نیز بر اساس قدمت دیدرینه، در برخی از نقاط از این نعمت برخوردار است و در مجموع شهرستان در حال حاضر دارای 3 موزه تاریخ و تمدن و مردم شناسی در شهرهای شاهین شهر، گز برخوار و میمه می باشد.

موزه شاهین شهر با مصوبه شورای فرهنگ عمومی شهرستان در سال 91 در دو بخش تاریخ و مردم شناسی و با 850 شی که ۴۹۰ شی آن کارشناسی شده و شناسنامه دار و ۳۶۰ شی دیگر فاقد شناسنامه است، تاسیس و به بهره برداری رسید.

مدیر موزه تاریخ و مردم شناسی شاهین شهر در گفتگویی با پایگاه خبری شاهین نا؛ ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و با اشاره به عنوان شعار ایکوم در سال 95 به نام “موزه‌ها و چشم اندازه‌های فرهنگی” گفت: آثار تاریخی – فرهنگی چون دلالت بر فرهنگ دارند ارزشمند هستند و از طریق تأمل در آنها است که می‌توانیم فرهنگ یک جامعه را بشناسیم،

وی افزود: در سالهای نه چندان دور منطقه امیر اباد(شاهین شهر قعلی ) محل کشت و زرع و باغات مردم منطقه بوده که بر همین اساس بخش مردم شناسی موزه به آداب و رسوم مردم شهرستان و بویژه بخش مرکزی اختصاص دارد و بخش تاریخ شناسی نیز تاریخ تمدن کشور در دوره های مختلف را به نمایش گذاشته است.

نادعلی آزادیفر به قدمت اشیاء نگهداری شده در موزه شاهین شهر اشاره کرد و افزود: مجموعه اشیای جمع آوری شده در این موزه شامل مرغوبترین سکه ها از جنس نقره، برنز و مس متعلق به دوره هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان، صدر اسلام، زندیه، صفویه، قاجار، پهلوی اول تا عصر حاضر، اسکناس های دوره های پهلوی اول و دوم، کتب خطی از جمله قرآن ها، ادعیه، مفاتیح خطی، کتب سنگی، ظروف سفالی از قرن چهارم به بعد، ادوات جنگی و دفاعی شامل: زره، شمشیر، تفنگ و آثار هنری مثل نقاشی ،منبت کاری،قلم زنی،معرق کاری می باشد.

وی در معرفی بخش مردم شناسی موزه گفت: کلیه اشیای و ابزار مورد نیاز زندگی گذشتگان و نیاکان از جمله: لباس، ظروف سنگی، سفالی، مسی و برنجی که مورد استفاده مردم در دوره های گذشته بوده و همچنین ترازوی دو کفه ای که از ابزار توزین بوده و ابزار کشاورزی و همه‌ اسباب و وسایل زندگی که بدلیل صنعتی شدن عصر حاضر به نحوی منسوخ گردیده و مورد استفاده نیست و با گذشت زمان در حال از بین رفتن می باشد  در این موزه نگهداری می شود.

مدیر موزه شاهین شهر به بازدید کمیته نظارت اداره کل آموزش و پرورش استان از این موزه اشاره کرد و افزود: در پی بازدید کمیته نظارت اداره کل آموزش و پرورش موزه تاریخ و مردم شناسی شاهین شهر به دلیل وجود اشیای تاریخی مرتبط با دروس دانش آموزان به عنوان موزه علمی انتخاب و تمام مقاطع آموزشی در سطح استان مجاز به بازدید شدند که بر همین اساس کلیه مراکز آموزشی در همه مقاطع می توانند اردوهای دانش آموزی را با هماهنگی های قبلی در این موزه برگزار نمایند.

وی از علاقمندان تاریخ و تمدن ایران اسلامی و منطقه به بازدید از کاملترین موزه تاریخ و تمدن و مردم شناسی دعوت کرد و افزود: به مناسبت تقارن هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه برنامه ریزی برای بازدید عموم مردم از موزه انجام گرفته که بر این اساس بازدید از موزه مردم شناسی شاهین شهر برای افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و مراکز خیریه رایگان می باشد.

آزادیفر به بازدید جمعی از اعضای کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شاهین شهر و میمه از موزه به مناسبت هفته کار و کارگر اشاره کرد و افزود: اقشار مختلف مردم در قالب گروه های دانش آموزی، بازنشستگان، دانشجویان و…. در مناسبت های مختلف از موزه بازدید بعمل می آورند.

وی با بیان اینکه به مناسبت هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه، شهروندان می توانند با 50 درصد تخفیف از موزه بازدید نمایند تصریح کرد: علاقمندان روزهای شنبه تا چهارشنبه صبح ها از ساعت 9 تا 12 و روزهای پنج شنبه و جمعه نیز از ساعت 17 تا 20 می توانند با تهیه بلیط با تخفیف 50 درصد از موزه تاریخ و مردم شناسی شاهین شهر واقع در بلوار طالقانی- بلوار امامت- خیابان خضرنبی بازدید نمایند.

***********************************************

مدیر موزه تاریخ و مردم شناسی شاهین شهر که از آزادگان سرافراز شهر گز برخوار می باشد، بخشی از موزه را به معرفی فرهنگ ایثار و شهادت اختصاص داده و در حال جمع آوری آثار ارزنده ایثارگران می باشد.

این یادگاری های دوران اسارت برای آزادگان ارزش بالایی دارد. چرا که با کمترین امکانات زیباترین هنرها را از خود به جای گذاشته اند. بسیاری از این صنایع و هنرهای دستی را نگهبانان بعثی از آن ها گرفته اند. بعضی از اسرا نیز بعلت محدودیت ها و در قبال دریافت دارو، مواد غذایی و.. هنرهای دستی خود را در اختیار نگهبانان عراقی می گذاشتند.

hasbeh تسبیح ساخت دست آزاده نادعلی آزادیفر، یادگار روزهای اسارت می باشد

13

قاب گلدوزی شده روی پارچه در دوران اسارت که طرح پنج تن ال عبا و دعای فرج می باشد
این طرح گلدوزی با تنها سوزن خم شده که بصورت نوبتی بین اسرا دست به دست می شد با استفاده از پارچه لباس ژاندارمری موقع اسارت، نخ زرد رنگ از کناره و لبه های پیراهن دوران اسارت، نخ رنگ مشکی از بند پوتین و نخ قرمز رنگ از نخ های حوله تهیه شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.