۱۱:۲۲ - جمعه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵

تصمیم مجلس به نفع دولت!

دست باز دولت برای تعیین نرخ بنزین و سهمیه‌های مجاز/ آیا بنزین گران‌تر از فوب خلیج‌فارس عرضه خواهد شد؟

وزارت نفت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به دلایل مختلفی با افزایش قیمت بنزین یا دونرخی شدن آن موافق نیستند. درسوی دیگر میدان اما، نهادهای مهم پژوهشی مانند مرکز پژوهش‌های مجلس و همچنین نهادهای نظارتی از جمله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بر لزوم حفظ کارت سوخت با استفاده از سازوکارهای مشابه بنزین دونرخی تاکید کرده اند و اختلافات در این خصوص بالا گرفته است.

به گزارش  پایگاه خبری شاهین نا؛ سال ۹۵، سال نگرانی های مالی برای مردم لقب گرفته چرا که از همین ابتدای کار ماجرای حذف یارانه نقدی ۲۴ میلیون نفر و گرانی بنزین حاشیه‌های اقتصادی را برای افکار عمومی زیاد کرده است. از یک سو ضد و نقیض گویی های دولت در خصوص حذف یارانه نقدی و هم بر نعل و هم بر میخ کوبیدن دولت در این خصوص مردم را سرگردان کرده و هنوز معلوم نیست بالاخره دولت با حذف یارانه بگیرانی که پرداخت یارانه نقدی به آنها را مصیبت عظمای دولت خوانده بود، موافق است یا مخالف، چرا که نوبخت به قانون حذف ۲۴ میلیونی یارانه بگیران که توسط مجلس تصویب شد اعتراض کرده است و از سوی دیگر تکلیف گرانی بنزین هم نامشخص است و معلوم نیست بنزین تک نرخی می ماند و یا دو نرخی می شود.

در هر حال مجلس تصویب کرده است که دولت باید سهمیه سوخت را تعیین کند و اگر خودرویی بیشتر از سهمیه تعیین شده بنزین مصرف کرد باید قیمت تمام شده را پرداخت کند. قیمتی که با توجه به نرخ بنزین فوب خلیج و هزینه‌های جانبی تعیین می شود.

این تصمیم مجلس اما البته کاملا به نفع دولت است چرا که دولت می تواند با توجه به انتخابات پیش رو سهمیه بنزین مصرفی را طوری تعیین کند که تنها خیلی پر مصرف‌ها و خودروهای فاقد کارت سوخت بنزین گران بخرند.

مصوبه مجلس چه می گوید؟

براساس مصوبه مجلس اما، «دولت مکلف است حداکثر ۴ ماه پس از تصویب این قانون کلیه وسایل نقلیه سبک و سنگین اعم از بنزینی، نفت‌گاز (گازوئیلی) و دوگانه‌سوز را به کارت سوخت مجهز کند و از آن تاریخ عرضه هر گونه سوخت به کلیه وسایل نقلیه صرفا با استفاده از کارت مذکور و براساس بندهای زیر انجام می‌پذیرد:

الف- هزینه واگذاری کارت هوشمند سوخت از مالک خودرو دریافت شود.
ب- قیمت انواع سوخت برابر قیمت آنها در پایان سال ۱۳۹۴ با رعایت بندهای این تبصره خواهد بود.
ج- در صورتی‌که وسیله نقلیه با استفاده از کارت سوخت جایگاه یا مازاد بر سهمیه تعیین شده توسط دولت (سهمیه پایه) سوخت‌گیری کند، بهای سوخت تحویلی براساس قیمت تمام شده خواهد بود.
د- قیمت تمام شده موضوع این تبصره عبارت است از قیمت تحویل در بندر (فوب) خلیج‌فارس به اضافه هزینه‌های جانبی شامل ریزش، تبخیر، بیمه، انتقال، حمل، توزیع و عوارض قانونی موضوع جزء ۲ تبصره ماده ۱۶ و بند ج ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده و نرخ کارمزد مناسب پرداختی به جایگاهداران که توسط دولت تعیین می‌شود».
به این ترتیب می توان گفت، براساس این مصوبه مجلس، قیمت‌گذاری بنزین و گازوئیل و همچنین تعیین میزان سهمیه به طور کامل در اختیار دولت قرار داده شده و تنها الزام این بند دونرخی شدن قیمت بنزین و حفظ کارت سوخت به‌عنوان یک سامانه شفافیت‌زاست.

نرخ بنزین چقدر خواهد شد؟

در هر حال، بر اساس قیمت‌های فعلی نفت، متوسط قیمت هر تن بنزین در بازار خلیج‌فارس در هفته گذشته نزدیک به ۴۵۰ دلار قیمت‌گذاری شده است که به معنای قیمت ۳۳ سنتی بنزین در هر لیتر است. بر این اساس، قیمت هر لیتر بنزین با ارز دولتی حدود ۱۰۰۰ تومان و با احتساب ارز آزاد حدود ۱۱۵۰ تومان محاسبه خواهد شد. بر پایه این گزارش، براساس قیمت‌های فعلی نفت، قیمت تمام شده بنزین با احتساب همه هزینه‌های سربار و عوارض با احتساب ارز دولتی حدود ۱۵۳۰ و با احتساب ارز آزاد حدود ۱۷۳۰ تومان خواهد بود.

دولت و گرانی بنزین

در این میان نکته اینجاست که وزارت نفت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به دلایل مختلفی با افزایش قیمت بنزین یا دونرخی شدن آن موافق نیستند. درسوی دیگر میدان نیز نهادهای مهم پژوهشی مانند مرکز پژوهش‌های مجلس و همچنین نهادهای نظارتی از جمله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بر لزوم حفظ کارت سوخت با استفاده از سازوکارهای مشابه بنزین دونرخی تاکید کرده اند و اختلافات در این خصوص بالا گرفته است.

البته به نظر می رسد با توجه به حاشیه‌های سیاسی که به دلیل انتخابات پیش رو در مقابل دولت قرار دارد واز آنجایی که با توجه به ماجرای حذف یارانه بگیر‌ها و مخالفت دولت با آن، به نظر نمی رسد دولتی ها قصد داشته باشند با گران کردن بنزین، افکار عمومی را جریحه‌دار کنند و بنابراین سهمیه‌ها طوری انتخاب خواهد شد که به سرمایه اجتماعی دولت لطمه‌ای وارد نکند.

از سوی دیگر، بیژن حاج محمدرضا، رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت کشور، معتقد است: هم‌اکنون قیمت بنزین در فوب ۸۹۰ تومان است؛ در امارات همین لحظه بنزین لیتری ۸۹۰ تومان عرضه می‌شود و در عراق حدود ۸۸۰ تومان؛ قیمت عرضه بنزین در ایران از نرخ فوب هم گذشته و اکنون داریم بالای نرخ فوب عرضه می‌کنیم.

او در گفت و گو با ایسنا تاکید کرده: با این حساب اگر این مصوبه به مرحله اجرا برسد باید شاهد کاهش قیمت سوخت در کشور باشیم و دیگر نیازی به استفاده از کارت سوخت نیست، چراکه طبق این قانون اگر کسی بخواهد از کارت خود استفاده کند، باید بنزین با نرخ ۱۰۰۰ تومان وارد باک خودرو خود کند اما اگر از کارت جایگاه استفاده کند حدود ۹۰۰ تومان باید به جایگاه دار پرداخت نماید.

با این تفاسیر می توان گفت، هنوز تکلیف نرخ بنزین مشخص نیست و سرگردانی‌های بنزینی ادامه دارد.

منبع: فردا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.