۰۹:۱۴ - سه شنبه ۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۵

سلیقه متفاوت اصلاحات و اعتدالیون؛

ساز ناکوک حزب حامی دولت در ارکستر فهرست «امید»/ «اختلافات حزبی» بلای جان مجلس دهم!

انتخابات مجلس «اعتدال و امید» نمای وحدت و همگرایی اصلاح‌طلبان در انتخابات بود اما سازوکار وحدت و همسویی آنان هم اکنون و قبل از برگزاری انتخابات و تشکیل مجلس، حاشیه‌ساز شده است، آیا این حاشیه‌ها در مجلس آینده هم اعمال خواهد شد؟

به گزارش  پایگاه خبری شاهین نا؛ فهرست اصلاح‌طلبان در دور دوم انتخابات رسانه‌ای شد اما در کنار این فهرست‌های انتخاباتی خبر دیگری نیز مخابره شد و آن تفاوت سلایق و ارائه فهرست جداگانه اعتدال در برخی از حوزه‌های انتخابیه همانند بروجرد و تبریز بود.

در حالی اصلاح‌طلبان خود را برای آوردگاه دهم اردیبهشت ماه آماده می‌کنند که اعتدال‌گرایان ترجیح می‌دهند برخلاف انتخابات هفتم اسفندماه ۹۴، فهرست متبوع خود را در قالب گفتمان «اعتدال» وارد عرصه رقابت کنند. خبر نارضایتی اصلاح‌طلبان از اعتدال‌گرایان هم هفته گذشته توسط علی صوفی «رئیس ستاد اصلاح‌طلبان شهر تهران»، اعلام شد.

وی به معرفی برخی از کاندیداها در دور دوم انتخابات از سوی حزب اعتدال و توسعه مُهر تأیید زد و گفت: «معرفی کاندیدا توسط حزب اعتدال با جهت‌گیری کلی اصلاح‌طلبان منافات دارد؛ قرار نیست در استان‌ها ۲ لیست اعلام شود.»

اصلاح‌طلبان به سازوکار فهرست امید در دور دوم انتخابات، امید فراوان بسته‌اند بنابراین رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان پنچ‌شنبه به گلستان سفر می‌کند تا از وحدت همفکرانش و اهمیت گام دوم سخن بگویند اما حزب اعتدال قبل از این سفر مواضع خود را در آستانه دور دوم انتخابات اعلام کرد، مواضعی که نشان از جدایی با فهرست امید می‌دهد.

حزب اعتدال و توسعه در ۱۰ حوزه انتخابیه مستقل از اصلاح‌طلبان نامزد معرفی و از افرادی همچون «علیرضا منادی» و «علاءالدین بروجردی» که به علی لاریجانی نزدیک‌تر هستند، حمایت کرده است. روابط عمومی حزب اعتدال و توسعه توضیح داده که در معدودی از حوزه‌ها که ائتلاف امید درباره کاندیدای مورد حمایت به جمع‌بندی مشترک نرسیده‌اند، هر یک از ارکان ائتلاف به تشخیص خود و مستقل عمل کردند.

حزب اعتدال و توسعه در تبریز از علیرضا منادی که هم اکنون عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی است، حمایت کرده و کاندیدای مورد حمایت آنان در حوزه‌های انتخابیه ارومیه، سلماس، ایلام، شهریار، ابهر خرمدره، مینودشت، بروجرد، بابل، قائم‌شهر به ترتیب «حاکم ممتان، رسول جلایرسرنقی، سلام امینی، حسین گروسی، محمد عزیزی، سیدنجیب حسینی، علاءالدین بروجردی، همت‌الله طاهرنژاد لداری و سیدعلی ابیانی‌راد» است.

مواضع دوگانه اعتدال و امید به انتخابات دور دوم مجلس محدود نمی‌شود بلکه در انتخاب رئیس بهارستان هم صداهای مختلف شنیده شد. اصلاح‌طلبان بر ریاست عارف در مجلس آینده و تشکیل فراکسیونی تحت همین نام تأکید دارند ولی حزب اعتدال نظری متفاوت ارائه کرد.

اسماعیل شجاعی «رئیس ستاد انتخابات حزب اعتدال و توسعه» که حضوری فعال در سامانه انتخاباتی اصلاح‌طلبان در دور اول انتخابات داشت، برخلاف اصلاح‌طلبان برای تعیین رئیس مجلس اظهارنظر کرد و در پاسخ به این پرسش «با توجه به اینکه گزینه اصلاح‌طلبان آقای عارف است، نظر حزب اعتدال و توسعه چیست؟» گفت: «خیر؛ این‌طور نیست.» برخی از اصلاح‌طلبان این موضوع را اعلام کردند و این سخن فراکسیون ائتلاف امید نبوده و برخی به‌صورت شخصی نظر خودشان را اعلام کردند.

از سوی دیگر رئیس جبهه مستقلین و اعتدال‌گرایان و نائب رئیس خانه «احزاب»، به دیدار منتخب اول مردم تهران رفت و بعد از این دیدار خبر داد که عارف به صراحت گفت قطعاً کاندیدای ریاست مجلس خواهم بود.»

مسئول روابط عمومی دفتر رئیس «بنیاد امید ایرانیان» نسبت به این خبر واکنش نشان داد و تأکید کرد: «منتخب اول مردم تهران در دیدارهای نوروزی خود صحبتی درباره ریاست مجلس دهم نداشته است.» اعلام این موضع کافی بود تا رئیس جبهه مستقلین و اعتدال‌گرایان بار دیگر وارد میدان شود و سخنان چهره نزدیک به عارف را تکذیب کند و بگوید: «بنده با شخص آقای عارف دیدار داشته‌ام و در این دیدار او به صورت جدّی بر کاندیداتوری خود برای ریاست مجلس دهم تأکید کرد.»

اصلاح‌طلبان با تکذیبه‌ها در آستانه دور دوم انتخابات خبرساز شده‌اند، اخباری که حکایت از استراتژی‌های متفاوت و بعضاً متناقض آنها در سپهر سیاست ایران می‌دهد. جریان اصلاحات بر همفکری اعتدال و امید در مجلس آینده امیدوار بود ولی از هم اکنون صداهای دوگانه به گوش می‌رسید، از فهرست‌های انتخاباتی گرفته تا تعیین رئیس مجلس دهم، به همین جهت عارف که این روزها خود را برای حضور در بهارستان آماده می‌کند، اعلام موضع کرد و گفت: «فکر می‌کنم طرح این موضوع یعنی ریاست مجلس در شرایط فعلی زودهنگام است و قاعدتاً پس از انتخابات دور دوم می‌توان به این بحث در فضای رسانه‌ای و میان مردم پرداخت.»

«اعتدال و امید» نمای وحدت و همگرایی اصلاح‌طلبان در انتخابات بود اما سازوکار وحدت و همسویی آنان هم اکنون و قبل از برگزاری انتخابات و تشکیل مجلس، حاشیه‌ساز شده است، آیا این حاشیه‌ها در مجلس آینده هم اعمال خواهد شد؟
منبع: نماینده

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.