۱۶:۰۱ - چهارشنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۵

مدیر شبکه بهداشت و درمان شاهین شهر و میمه:

با تغذیه صحیح و ورزش می توان دیابت را درمان کرد

پارسا مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان گفت: در اغلب موارد با پیشگیری و تغییر سبک زندگی بیماری دیابت قابل کنترل و درمان می باشد.

به گزارش  پایگاه خبری شاهین نا؛ سازمان جهانی بهداشت ( World Health Organization ) سال 1950 بود که روز 7 آوریل مصادف با تاسیس این سازمان را به نام روز جهانی بهداشت نامگذاری کرد

از سال 1393 در کشور ما به منظور ارتقا سواد عمومی در مقوله فرهنگ سلامت و با توجه به نقش و اهمیت «سلامتی» در زندگی و شکل دهی مردم جامعه دارد هفته اول اردبیهشت به نام «هفته سلامت» انتخاب شد.

هرسال بنا به وضعیت بیماریها و مشکلات بهداشتی جهان، کشورهای عضو سازمان بهداشت جهانی تصمیم می گیرند یک شعار جدید را برای این روز انتخاب کنند، شعار امسال روز جهانی بهداشت (غلبه بر دیابت) است و برنامه های هفته سلامت نیز با محوریت این بیماری اجرا خواهد شد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شاهین شهر و میمه در گفتگویی با این پایگاه خبری شاهین نا ضمن تبریک ولادت حضرت علی(ع)، «هفته سلامت» را فرصت مناسبی برای بیان اهمیت و جایگاه بسیار مهم و نقش آن در تحقق توسعه پایدار، با مشارکت مردم و همراهی مجموعه نهاد های حاکمیتی و اجرایی دانست.

وی با بیان اینکه در دنياي امروز بيماري هاي غيرواگير مهمترين عامل به خاطر افتادن سلامتي انسانها بوده و علاوه بر عوارض سنگين، درمان يا كنترل آنها هزينه هاي زيادي را متوجه خانواده ها مي كند خاطرنشان کرد: فرهنگسازي براي پيشگيري از بيماري های غیر واگیر دار بسيار كم هزينه و كم عوارض تر می باشد.

علی پارسا با اشاره به شعار هفته سلامت با عنوان «غلبه بر دیابت» از یکم لغایت هفتم اردیبهشت به اهمیت رژیم غذایی و ورزش در جلوگیری از ابتلا به بیماری دیابت تاکید کرد و گفت: با توجه به شیوه و سبک زندگی امروزه مردم و آمار بالای بیماری دیابت در ایران ضرورت آگاه سازی مردم اهمیت بیشتری پیدا می کند.

وی به بالا بودن شاخص ابتلا به دیابت در کشور نسبت به شاخص جهانی اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه دیابت یک بیماری خاموش است، طرح غربالگری بیماری های غیرواگیر از جمله دیابت را از سال 94 در سطح شهرستان شروع شده که پس از تکمیل غربالگری و شناسایی بیماران پنهان مبتلا به دیابت و پیش دیابت برای کاهش عوارض این بیماری آموزش و اقدامات لازم انجام می شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان خاطرنشان کرد: 90 درصد مبتلایان به دیابت نوع 2 هستند که در اغلب موارد این بیماری با پیشگیری، شامل تغییر سبک زندگی قابل کنترل و درمان است.

وی علایم ابتلا به دیابت نوع 2 را پرخوری، پرنوشی، پر ادراری، کاهش وزن و خستگی عنوان و تاکید کرد: کاهش وزن، ورزش مناسب روزانه، میزان مصرف غذای کافی، کاهش مصرف مواد قندی و افزایش مصرف سبزیجات، میوه، کنترل استرس و بررسی سالیانه قند خون از راه‌های پیشگیری از بیماری دیابت می باشد.

پارسا به عناوین روزشمار هفته سلامت اشاره کرد و افزود: در این هفته برنامه های متنوعی با محوریت ایجاد حساسیت برای همه مردم و مسئولان شهرستان در خصوص بیماری غیرواگیر به ویژه دیابت پیش بینی شده است.

نواختن زنگ سلامت به صورت نمادین در مدرسه شهید آیت شاهین شهر، برگزاری همایش های علمی در شهرهای گز، گرگاب و میمه، پیاده روی پرسنل شبکه بهداشت، برپایی ایستگاه سلامت در همایش بزرگ پیاده روی، همایش سفیران سلامت تالار شیخ بهایی، جلسه آموزشی در بوستان مادر شاهین شهر، کوهگشت پرسنل، همایش دوچرخه سواری از سوی سازمان فرهنگی تفریحی ورزشی، سخنرانی مدیر شبکه بهداشت شهرستان پیش از خطبه های نماز جمعه شاهین شهر، تهیه و ارسال پکیج های آموزشی به مراکز ادارت، کارخانجات و محیط های حامی همراه با برگزاری جلسات آموزشی از جمله برنامه های پیش بینی شده شبکه بهداشت در سطح شهرستان می باشد.

عناوین روزشمار هفته سلامت 95 بشرح زیر است:

چهار‌شنبه، 1 ارديبهشت 95: عزم ملي براي تحقق اهداف سند بيماري‌هاي غيرواگير
پنج شنبه، 2 ارديبهشت 95:  بهداشت عمومي
جمعه، 3 ارديبهشت 95: فعاليت بدني، ورزش و سلامت
شنبه، 4 ارديبهشت 95: غلبه بر ديابت با تحرك و تغذيه سالم
يك شنبه، 5 ارديبهشت 95: سلامت، نقش غذا و دارو
دوشنبه،6 ارديبهشت 95: اقتصاد مقاومتي اقدام و عمل در حوزه سلامت
سه‌شنبه، 7 ارديبهشت 95: آموزش، خود مراقبتي و سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.