۱۰:۲۵ - سه شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۵

نگاهی به انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده

سازو کار پیچیده انتخابات در آمریکا را بشناسید/ کاندیداهای دموکرات و جمهوری‌خواه چگونه انتخاب می‌شوند؟+ نتایج آخرین نظرسنجی‌ها

انتخابات آمریکا از آن جهت که فرآیندی پیچیده و طولانی دارد، ماه ها نام کاندیداهای مختلف را بر سر زبان ها می آورد تا سرانجام این کشور رئیس جمهور آتی خود را بشناسد. در گزارش زیر نگاهی اجمالی داریم بر فرآیند انتخاب رئیس جمهور در ایالات متحده آمریکا.

به گزارش  پایگاه خبری شاهین نا؛ بر خلاف بسیاری از کشورهای جهان که انتخابات ریاست جمهوری از طریق احزاب برگزار نمی شود و مردم در یک مرحله و بدون ثبت نام قبلی می توانند در آن شرکت کنند و رئیس جمهور خود را انتخاب کنند، کشور آمریکا دارای سازوکار انتخاباتی پیچیده ای است به گونه ای که فرآیند آن ماه ها طول می کشد و در طی این چند ماه نمی توان گفت که چه کسی پیروز این میدان خواهد شد چرا که مدت زمان طولانی انتخابات باعث می شود رقبا برای کسب رای سخنرانی های بیش تری انجام دهند و به تبع آن احتمال خطای آن ها و کاهش رای و یا پرشور شدن کمپین شان بیش تر شود کما این که در حزب دموکرات برنی سندرز که در ابتدا کاندیدایی ناشناخته در برابر کلینتون بود توانست با به راه انداختن کمپین های اعتراضی و پرشور رای قابل قبولی را تا اینجای کار کسب کند.

در انتخابات آمریکا ابتدا دو حزب جمهوری خواه و دموکرات طی فرآیندی چندماهه کاندیدای خود را به مردم معرفی می کنند تا آن ها بتوانند از بین نامزدهای نهایی رئیس جمهور این کشور را انتخاب کنند.

 با این حال نحوه انتخاب کاندیدای نهایی این دو حزب هم با یک دیگر متفاوت است.
کاندیدنهایی جمهوری خواهان چطور انتخاب می شود؟
369285_167
کاندیدای نهایی حزب جمهوری خواه در یک کنگره بسیار بزرگ به نام مجمع ملی جمهوی خواهان با رأی گیری حضوری با شرکت مسئولان تشکیلاتی حزب و تعداد زیادی ماینده از طرف ایالت های مختلف در تیرماه در شهر کلیولند ایالت اوهایو انتخاب می شود. این نماینده ها در آن روز و در آن محل وکیل هستند که از طرف مردم ایالت خودشان به یکی از نامزدها رأی دهند. کل این دوره چندماهه انتخابات مقدماتی یا به اصطلاح پرایمری، برای تعیین کردن این نمایندگان یا فرستادگان است که  قرار است در یک روز خاص به یک محل خاص برای رای دادن گسیل شوند. به این افراد delegate اطلاق می شود که در مجموع ۵۰ ایالت بعلاوه واشنگتن دی.سی و ۵ قلمرو تابعه تعداد آنها ۲،۴۷۲ نفر است.
این نمایندگان لزوما آدمهای خاص و شناخته شده ای نیستند و هر آدم معمولی هم می تواند به این عنوان انتخاب شود، اما توسط شاخه های حزب در ایالت های مختلف تعیین می شوند.
نحوه انتخاب این نمایندگان در ایالت های مختلف نیز خود داستان جداگانه ای دارد. برای مثال در ایالت نیویورک که چندی دیگر انتخابات آن برگزار می شود دلیگیت‌ها به شکل پیچیده‌ای تقسیم می‌شوند که موجب می‌شود میزان آرای هر کس، تاثیر بسیار زیادی بر نتیجه نهایی بگذارد.
بدین ترتیب که در این ایالت، ۲۷ حوزه انتخابیه برای مجلس نمایندگان وجود دارد و جمهوری خواهان، انتخابات خودشان را بر اساس همین حوزه‌های انتخابیه برگزار می‌کنند. هر کدام از این ۲۷ بخش، سه دلیگیت خواهند شد. در هر بخش یا حوزه انتخابیه اگر نامزدی بیش از ۵۰ درصد آرا را به دست بیاورد و فقط یک نامزد دیگر بالای ۲۰ درصد باشد، هر سه دلیگیت به او می‌رسد. اما اگر به جز نفر اول، دستکم دو نفر دیگر هم بالای ۲۰٪ باشند، آن وقت نفر اول دو دلیگیت می‌گیرد و کسی که در انتخابات دوم شده، یک دلیگیت می‌گیرد. اگر هیچ‌کس نتواند بالای ۲۰٪ رای بیاورد، حزب خودش تصمیم می‌گیرد که سه دلیگیت آن بخش به چه کسی تعلق بگیرد.
در کنار این ۲۷ بخش و دلیگیتهای آن ها، ۱۴ دلیگیت ایالتی هم وجود دارند که بر اساس آرای نامزدها در سراسر ایالت بینشان تقسیم می‌شوند. اگر نامزدی در سراسر ایالت نیویورک بالای ۵۰٪ آرا را بیاورد تمامی این ۱۴ دلیگیت به او می‌رسد. اگر هیچ کس بالای ۵۰٪ آرا را کسب نکند این ۱۴ دلیگیت به شکل نسبتی بین نامزدهایی که بالای ۲۰٪ رای را به دست آورده‌ان د تقسیم می‌شود.
وضعیت کاندیداهای جمهوری خواه در انتخابات مقدماتی
همان طور که در نمودار پایین مشاهده می شود بسیاری از کاندیداها از جمهل بوش برادر رئیس جمهور سابق آمریکا از گردونه رقابت ها حذف شدند و اکنون فقط سه کاندیدا باقی مانده اند که از میان آن ها ترامپ و تد کروز در رتبه های اول و دوم قرار دارند. ترامپ برای دست یابی به عنوان کاندیدای نهایی جمهوری خواهان باید ۶۰ درصد از ۸۳۸ نمایندگان باقی مانده را کسب کند و کروز البته راه دشوار تری پیش روی خود دارد.
369154_646
کاندیدنهایی دموکرات ها چطور انتخاب می شود؟
مجمع ملی حزب دموکرات در اواسط جولای یعنی تیرماه، در شهر فیلادلفیا ایالت پنسیلوانیا برگزار می شود. دموکرات ها مجموعاً در ۵۰ ایالت بعلاوه واشنگتن دی.سی بعلاوه ۵ قلمرو تابعه ۴,۷۶۵ نماینده ایالتی دارند و در روز مجمع در اولین مرتبه رای گیری هر نامزدی که تعداد ۲,۳۸۳ رای یا بیشتر کسب کند برنده رقابت درون حزبی محسوب میشود و بعنوان کاندیدای دموکرات در انتخابات نهایی معرفی می شود تفاوت غیر دموکراتیک دموکراتها این است که در هر ایالت تعدادی نماینده وجود دارند که رای مردم انها را متعهد نمیکند و اساساً بنابر تشخیص خود یک حق رای در مجمع ملی دارند. مجموعاً تعداد آنها بیش از ۷۰۰ نفر است و معمولاً از میان صاحب نظران و معتمدان حزب انتخاب می شوند. به این نمایندگان غیرمتعهد Superdelegate می گویند. آنها در آن روز خاص و مکان خاص به وکالت از مردم رای نمی دهند، بلکه بنابر تشخیص خودشان رای می دهند
آخرین وضعیت دموکرات ها در انتخابات مقدماتی

ABC NEWS - 12/19/15 - ABC News coverage of the Democratic Presidential debate from St. Anselm College in Manchester, NH, airing Saturday, Dec. 19, 2015 on the ABC Television Network and all ABC News platforms. (ABC/ Ida Mae Astute) BERNIE SANDERS, HILLARY CLINTON

اما در اردوگاه دموکرات ها رقابت تنگاتنگی بین کلینتون و سندرز برقرار است با این حال نباید برای پیروزی نهایی سندرز شانس چندانی قائل بود چرا که جمع زیادی از نمایندگان غیر متعهد رای خود را به سبد کلینتون خواهند ریخت و از طرفی در مورد نمایندگان متعهد نیز کلینتون وضعیت بهتری دارد. کلینتون برای انتخاب به عنوان کاندیدای نهایی دموکرات ها تنها به ۳۲ درصد نمایندگان باقی مانده نیاز دارد.
369155_587
فردا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.