مدیرکل ثبتاسناد و املاک استان اصفهان:
دفاتر اسناد رسمی بههیچعنوان حق دریافت وجه نقدی ندارند/ بدنبال حذف واسطه ها هستیم
بهبهانی بابیان اینکه با اجرای طرح پستی توسط این سازمان، از آسیبهایی که ممکن است برای اربابرجوع و سیستم اداری پیش بیاید کاستهایم، گفت: این روند سلامت اداری را درزمینه بهرهوری و تکریم اربابرجوع را در اقدام و عمل به نمایش میگذارد و حضور واسطه ها را حذف می کند.
به گزارش پایگاه خبری شاهین نا؛ به نقل از صاحب نیوز، مدیرکل ثبتاسناد و املاک استان اصفهان پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سازمان ثبتاسناد و املاک ازجمله مهمترین دستگاههای حکومتی است که مهمترین وظیفه آن ثبت حقوق مالکانه، اشخاص حقیقی و حقوقی در ابواب اموال منقول و منقول است.
علی بهبهانی نظارت بر دفاتر اسناد رسمی از حیث تنظیم و ثبت معاملات را ازجمله وظایف سازمان مطبوع خود عنوان کرد و افزود: در این راستا نظارت بر دفاتر ازدواج و طلاق از حیث شرایط شکلی تنظیمی اسناد دفاتر طلاق و ازدواج نیز از دیگر کارهای ما است.
* ارائه ۸۵ درصد خدمات بهصورت الکترونیکی/ تحویل ۵۰۰ هزار برگ سند مالکیت در سالهای ۹۳ و ۹۴
وی بابیان اینکه امروز ۸۵ درصد خدمات ارائهشده در سازمان و دفاتر ثبتاسناد و املاک استان از طریق الکترونیکی ارائه میشود، تأکید کرد: امروز ثبتاسناد با یک جهش کاملاً سریع و ریشهدار از یک سازمان قدیمی و فرتوت به یک سازمان پیشرو تبدیلشده است.
مدیرکل ثبتاسناد و املاک استان از تهیه آرشیو الکترونیکی در دفاتر و سازمان ثبتاسناد و املاک گفت و ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۱۲ میلیون برگ از پروندههای ثبتی شهر اصفهان، آرشیو الکترونیکی شده است.
بهبهانی با اشاره به اینکه بعد از استان تهران، پروژه آرشیو الکترونیکی استان اصفهان بالاترین و مهمترین رقم اعتباری را به خود تخصیص داده است، گفت: در حال حاضر ثبت جنوب و غرب به اتمام رسیده و مرکزی، شرق و شمال شهر اصفهان در حال تکمیل است و تا پایان خردادماه به سرانجام در شهر اصفهان خواهد رسید و سپس واحدهای ثبتی دیگر اقدامات لازم به عمل خواهد آمد.
وی از هزینه بیش از ۳ میلیارد تومان برای اجرای این طرح اطلاع و ادامه داد: در این طرح به دنبال عدم حضور متقاضیان به واحدهای ثبتی هستیم و تحت این سامانه بیش از ۵۰۰ هزار برگ سند مالکیت در سالهای ۹۳ و ۹۴ به مردم تحویل دادهایم.
* رتبه اول استان در کشور
مدیرکل ثبتاسناد و املاک استان بابیان اینکه بهعنوان اولین استانی هستیم که طرح پستی تقاضای صدور سند مالکیت از طریق دفاتر اسناد رسمی را اجرایی کردهایم، توضیح داد: متقاضی یا انتقال گیرنده با حضور در دفاتر اسناد رسمی پس از تکمیل فرم مخصوص و پرداخت حقوق دولتی و قانونی و دریافت رسید معتبر از سردفتر در مقابل آن، به خانه یا محل کار خود بازمیگردد.
بهبهانی ادامه داد: در همان روز سردفتر طی تماس با ۱۳۳ پست، مأمور اداره پست در دفتر حاضر میشود و تقاضا را از سردفتردار تحویل و به ادارات ثبت تحویل داده میشود، در آنجا پس از بررسیهای ۱۰ گانه بر روی پرونده ثبتی، سند مالکیت صادر و مجدداً تحویل پست داده میشود و آنها مکلفاند ظرف حداکثر ۴۸ ساعت سند را به آدرس اعلامی متقاضی تحویل دهند.
* کاهش ۲ میلیون و پانصد هزار مراجعه با اجرای طرح پستی/ نیروی انسانی سازمان، ارزش است ابزار نیست
مدیرکل ثبتاسناد و املاک استان بابیان اینکه با اجرای طرح پستی توسط این سازمان، از آسیبهایی که ممکن است برای اربابرجوع و سیستم اداری پیش بیاید کاستهایم، گفت: این روند سلامت اداری را درزمینه بهرهوری و تکریم اربابرجوع را در اقدام و عمل به نمایش میگذارد و حضور واسطه ها را حذف می کند.
بهبهانی از کاهش ۲ میلیون و پانصد هزاری مراجعه مردم در راستای صدور سند مالکیت گفت و ادامه داد: با تسهیل روند دریافت سند مالکیت، بیش از پنج میلیون سفر مردم حذف و این بدان معناست که آلودگی هوا و هزینهها به همان نسبت کاهش پیداکرده است.
وی بابیان اینکه بیش از ۲۲ هزار سند ماهیانه در اصفهان صادر میشود، گفت: تا قبل از اجرای طرح پستی، این عدد ۱۴ هزار بوده است، با توجه به اینکه هیچ نیرویی را هم اضافه نکردهایم، فقط اعتقاد ما این است که نیروی انسانی سرمایه یک سازمان است و ابزار نیست و باید استعداد آنها را شکوفا کنیم.
مدیرکل ثبتاسناد و املاک استان گفت: تمامی اسناد در دفاتر اسناد رسمی در سامانه ثبت آنی معاملات انجام میشود و ازجمله مهمترین اتفاقات در سال ۹۳ و ۹۴ راهاندازی این سامانه بوده است که با شجاعت رئیس سازمان و حمایت ریاست قوه قضاییه تحقق پیدا کرد و امروز بهصورت آنلاین توسط سازمان ثبتاسناد و املاک نظارت انجام میشود.
* امّا و اگرهای قانون تعیین تکلیف اراضی و املاک فاقد سند
بهبهانی اعلام کرد: بعد از اجرای قانون تعیین تکلیف اراضی و املاک فاقد سند تعداد ۲۰۲ هزار پرونده در طول سه سال تشکیلشده است که تا ۱۷ مهرماه سال ۹۲ در مورد ۷۵۰ پرونده رأی صادرشده ولی از آن زمان تا امروز نزدیک به هفتاد هزار پرونده رأی صادرشده است.
مدیرکل ثبتاسناد و املاک استان قانون تعیین تکلیف اراضی و املاک فاقد سند را دارای ایراداتی عنوان کرد و گفت: در این قانون بیشتر از توان مردم بر روی آنان گذاشتهشده است و آنهم به اینگونه است که مردم نمیتوانند برای زمینهای داخل شهر خود سند صادر کنند و باید آن را بسازند تا سند صادر شود.
بهبهانی ادامه داد: زمانی که مردم برای ساخت به شهرداری مراجعه میکنند شهرداری از آنان سند زمین را خواستار میشوند و این تناقضی در قانون است که میطلبد نمایندگان مردم در مجلس برای آن راهحلی پیدا کنند و راهحل بنده بهعنوان یک کارشناس حذف بند احداث اعیانی در این قانون است.
مدیرکل ثبتاسناد و املاک استان اصفهان در پایان بابیان اینکه در دفاتر اسناد رسمی حق دریافت وجه نقدی بههیچعنوان وجود ندارد، تصریح کرد: اگر سردفتری تخلف داشته باشد و برای ما احراز شود بدون هیچگونه اغماضی با آن برخورد میکنیم.