۰۷:۵۱ - سه شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۵

نگاهی به سنت دید و بازدید نوروزی مسئولان

بر اساس یک سنت حسنه در شهرستان شاهین شهر و میمه سال کاری در شهرستان با حضور کلیه مدیران و مسئولان شهرستان و روسای ادارات، نهادها و ارگان های مختلف در اولین روز کاری سال در جوار قبور مطهر شهدای گمنام با ادای احترام به مقام شامخ آنان و تجدید میثاق با ارمان های امام و شهدا آغاز می شود.

به گزارش  پایگاه خبری شاهین نا؛ صله رحم سنت حسنه و از آن دسته کارهای نیکی است که علاوه بر اینکه در دین اسلام توصیه شده در سیره زندگی ائمه معصومین علیها السلام نیز مشاهده می شود که بارها نسبت به آن تأکید و سفارش داشته اند. امام صادق (علیه السلام) فرموده اند: صِلَةُ الرحامِ تُزَ کّى العمالَ وَتُنمى الموالَ وَ تَدفَعُ البَلوى‏ وَتُیَسِّرَ الحِسابَ وَتُنسِئُ فِى الجَلِ؛ صله رحم، اعمال را پاکیزه، اموال را بسیار، بلا را برطرف و حساب (قیامت) را آسان می ‏کند و مرگ را به تأخیر می ‏اندازد (کافى، ج ۲، ص ۱۵۷، ح ۳۳). همچنین پیامبر گرامی اسلام صلوات الله علیه می فرمایند: صِلَةُ الرَّحِمِ تَزیدُ فیالعُمرِ ، وتَنفی الفَقرَ؛ صله رحم، عمر را زیــاد می کند و فقر را از بین می ‏برد. (بحار الأنوار : ۷۴ / ۱۰۳ / ۶۱).

هرچند صله رحم در همه ایام سال توصیه شده است لیکن با آمدن فصل بهار و دمیده شدن روح دوباره بر جانها و زنده شدن طبیعت سنت پسندیده صله رحم و دیدو بازدید که یکی از آداب عید نوروز می باشد رونق بیشتری پیدا می کند.

مراسم عید نوروز با آداب و رسوم خاصی همراه و از جمله آیین های باستانی ایرانیان محسوب می شود که پس از جاری شدن دین مبین اسلام در جان ایرانیان این رسم کهن با شکل و شمایل دینی برگزار می شود، این فرهنگ و آداب و رسوم زیبای گذشتگان سینه به سینه و نسل به نسل به شکل شفاهی منتقل شده و اکنون از جایگاه ویژه ای نزد مردم این سرزمین برخوردار است.

دید و بازدید عید نوروز از جمله آداب و رسومی است که هر ایرانی با آن آشنا و نسبت به آن یک حس زیبا و لذت بخش دارد، در این دید و بازدیدها رسم است که نخست به خانه کسانی بروند که عضوی از آن خانواده به تازگی در گذشته باشد، در این بین دیدار خانواده شهدا دارای الویت بیشتری است چرا که همه ما آرامش، امنیت و برگزاری آیین های کهن را مدیون خون کسانی هستیم که با شجاعت و شهامت از تمام هستی خود در برابر دشمنان قسم خورده این سرزمین گذشتند.

در بیان فضایل و برکات صله رحم و آداب عید نوروز سخن بسیار است و شاید بتوان گفت که هر چقدر از برکات آن سخن به میان رود، حق مطلب ادا نمی شود لیک هدف نگارنده این است که باید توجه کرد ادای این سنت حسنه و بسیار نیک، مزاحم امر کار و تلاش روزانه نشود و ضرری به اقتصاد مملکت اسلامی نزند. اینکه کشور به بهانه تعطیلات نوروزی، تقریبا 20 روز به حال تعلیق درآید و این تعطیلات طولانی مدت، مانع حرکت رو به جلوی اقتصاد در حال رکود کشور شود، مایه بسی تأسف است. بعد از تعطیلات نوروز نیز، مسئولان و کارکنان ادارات و بخش های مختلف، عموما چند هفته پس از تعطیلات را به دید و بازدید می گذرانند؛ آن هم در شرایط کنونی و تاکیدات فراوان رهبر معظم انقلاب بر همت و تلاش مضاعف و حرکتی جهادی برای بهبود شرایط اقتصادی کشور داشته اند.

در واقع یکی از راه های اجرای اقتصاد مقاومتی به فرموده رهبر معظم انقلاب، تلاش و کار شبانه روزی است و اقتصادی که همت و کار مضاعف نداشته باشد و از تمامی فرصتها و حتی چالش هایی که می توان آنها را به فرصت تبدیل کرد به نحو احسن استفاده نکند، همیشه عقب خواهد ماند و اقتصادی پویا را از آن نمی توان انتظار داشت.

بر همین اساس چند سالی است که طی یک سنت پسندیده کلیه مدیران و مسئولان شهرستان شاهین شهر و میمه در آغازین روز کاری سال جدید با حضور در جوار قبور مطهر شهدا ضمن گرامیداشت یاد و خاطره و ادای احترام به مقام شامخ شهیدان والامقام، با آرمانهای آن مجاهدان راه حق که به خوبی راه و رسم عاشقی و ولایت پذیری را فرا گرفته و به آن عمل کردند تجدید بیعت کرده و فرارسیدن فصل بهار و سال نو را تبریک گفته و دید و بازدید نوروزی خود را نیز انجام می دهند.

در واقع به جای اینکه مدیران و مسئولان شهرستان تا چند هفته هر روز با گل و شیرینی بخواهند برای تبریک سال جدید و دید و بازدید نوروزی به ادارات مختلف رفته و کار ارباب رجوع معطل بازگشت مدیر از دید و بازدید شود، در کوتاهترین زمان و صرف کمترین هزینه این سنت و فریضه به جا آورده و به شروع کار در سال جدید سرعت بیشتری داده می شود.

به جاست که از اقدام پسندیده مسئولان این شهرستان قدردانی نموده و ضمن اینکه این حرکت ارزشمند به یک سنت تبدیل می شود به عنوان یک الگو در دیگر شهرها و استان های کشور معرفی و اجرا شود و از هدر رفت زمان و هزینه جلوگیری و به کار سرعت بیشتری داده شود و در سالی که رهبر عزیز انقلاب به عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری کرده اند برای تحقق شعار سال و دغدغه ایشان تصمیم به کار و تلاش جدی از سوی همه مسئولان و مردم ایران اسلامی گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.