۰۷:۳۰ - سه شنبه ۰۳ فروردین ۱۳۹۵

در چرایی نامگذاری سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل

مشی انقلابی گری، مهمترن شرط تحقق اقتصاد مقاومتی

تنها راه رسیدن به پیشرفت علمی، اقتصادی و صنعتی، و رسیدن به استقلال و عزت، در پرتو الگوی دینی، راهی جز تکیه بر توانمدیهای درونی و رشد ظرفیت‌های بالقوه‌ی ایرانی وجود ندارد. البته باید در نظر داشت که این مهم محقق نخواهد شد مگر اینکه همه آحاد ملت ایران همچنان بر مشی انقلابی بودن و عزتمند ماندن خود همت گمارند.

به گزارش  پایگاه خبری شاهین نا؛ نام‌گذاری هر سال، سنت مبارک و برجسته‌ای است که همه ساله همزمان با فرارسیدن نوروز، از سوی رهبر انقلاب اسلامی صورت می‌گیرد. ایشان از سال 1369 همواره در قالب پیام‌های نوروزی، مردم شریف ایران را به مطالب مهم و راهگشا درخصوص سالِ گذشته و سال پیش‌ِ‌رو رهنمون کرده‌اند. از حدود 22 سال پیش، یک نام مشخص بطور ویژه برای هر سال از جانب رهبر انقلاب برگزیده شده که نشان از اهمیت خاص و لزوم توجه فوری به یک ارزش داشته است.

این گوش جان سپردن به فرامین و رهنمودهای ولی فقیه در اولین لحظات آغاز سال شمسی، نخست با نام «وجدان کاری و انضباط اجتماعی» در سال 1373 جاری شد و پس از آن نیز این سنت همچنان ادامه یافت تا اینکه پس از پایه‌ریزی همدلی و همزبانی میان مردم و دولت در سال 1394، نوبت به یکی از مهمترین و راهبردی‌ترین مسائل حال حاضر کشور، یعنی جامۀ عمل پوشاندن به اقتصاد مقاومتی رسید.

رهبر معظم انقلاب اسلامی، سال 1395 را در حالی که هم آغاز و هم پایان آن متبرک به نام مبارک حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) است، همراه با آرزوی خیر و برکت، سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام نهاده‌اند.

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد، مردم در پیام‌های نوروزیِ رهبر انقلاب و بویژه در نام‌گذاری سال‌ها توسط ایشان، همواره شاهد توجه امام خامنه‌ای به مهم‌ترین و ضروری‌ترین راهبرد تعیین‌کنندۀ کشور و نظام در هر سال هستند. در سال 95 نیز، ملت و دولت مأموریت یافته‌اند که با توجه به فراز و فرودها و و عبرت گرفتن از تلخی‌ها و شیرینی‌های سال 94، با تلاش و امید توأمان، و نه در حرف و شعار، بلکه در عمل، در راه تحقق موضوع اقتصاد مقاومتی، بعنوان یکی از زیرمجموعه‌های گفتمان انقلاب اسلامی کوشش و مجاهدت کنند و با استفاده از فرصت‌ها راه هرگونه تهدید را در عرصه‌های مختلف به روی دشمن و بدخواهان مسدود کنند.

رهبر انقلاب در ادامۀ پیام عید نوروز 95، با اشاره به مسأله اقتصاد، آن را فوری‌ترین و ضروری‌ترین موضوع در میان همه مسائل اولویت‌دار کشور دانسته‌اند و ضمن تأکید بر لزوم اجرای اقدامات بجا و متقن، اهمیت توجه به تولید داخلی  را خاطرنشان کرده‌اند.

اکنون زمان آن رسیده است که به جای پرداختن صِرف و شفاهی به موضوع رکود و دل‌بستن به واردات بی‌رویه از خارج از کشور، با مجاهدت واقعی و نشان دادن اقدامات عملی، عینی و تأثیرگذار، بر رفع معضلاتی چون بیکاری، گرانی و معطل ماندن قدرت تولید داخلی، درراه تداوم عزت و استقلال و پیشرفت در پهنۀ الگوی اسلامی-ایرانی همت گماشته شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی، طبق آیین بی‌بدیل و پربرکت هرسال، با عنایت به گزارش‌ها، اطلاعات و وقایعی که در عرصه‌های گوناگون کشور در طول سال رصد می‌کنند، با تکیه بر مطالعه، مشورت و همچنین مدد جستن از مفاهیم متعالی دینی، اقدام به برجسته کردن یک ارزش از میان ارزش‌های بی‌شمار موجود در بستر انقلاب اسلامی و گفتمان عزت و پیشرفت می‌کنند. لذا شایسته و واجب است که مسئولان و مردم، و در رأس آنها دولت، حقوق و وظایف متقابل خود را نسبت به یکدیگر در پرتو ولایت فقیه و پشتیبانی از این نعمت الهی به سرانجام برسانند.

مسلّم است که در طول سال‌های پس از انقلاب اسلامی ایران، دیگر بر همگان معلوم و مشخص شده است که تنها راه رسیدن به پیشرفت علمی، اقتصادی و صنعتی، و رسیدن به استقلال و عزت، در پرتو الگوی دینی، راهی جز تکیه بر توانمندیهای درونی و رشد ظرفیت‌های بالقوه‌ی ایرانی وجود ندارد. البته نباید این را از نظر دور داشت که این مهم محقق نخواهد شد مگر اینکه همه آحاد ملت ایران همچنان بر مشی انقلابی بودن و عزتمند بودن خود همت گمارند و آنچه را که در طول دهه‌های پر فراز و نشیبِ عزتمندیِ انقلابی خود بدست آورده‌اند، با هوشمندی و تیزبینی و بصیرت، از خطر انحراف و نفوذ و خودباختگی مصون بدارند.

امید است که از این پس، آنچه را که مردم و مسئولان باید در پیشگاه دیدگان خود برای تحقق اقتصاد مقاومتی و تکامل عزت و بزرگ‌منشی خود جستجو کنند، تلاش برای دیدن محصول واقعی در عرصه اقتصاد باشد که بتوان متعاقبِ آن میوۀ اشتغال، ارتقاء تولید ملی و دل‌بریدن از واردات بی‌رویّۀ خارجی را از دلِ آن برداشت کرد.

پی‌نوشت:

http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=8993

http://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=32676

http://farsi.khamenei.ir/roadmap-content?id=19303

محمد صیدی

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.