۱۰:۱۰ - چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴

رکود و تورم و انتظار مردم از دولتمردان؛

هرسال گران تر از پارسال / کاهش قدرت خرید، دغدغه ای که باید رسیدگی شود

کسادی کسالت آوری که بر بازار شب عید حاکم است باعث شده شلوغی مورد انتظار روزهای پایانی سال در بازار دیده نشود و این حکایت از کاهش قدرت خرید کارگران و کارمندان و اقشار متوسط و ضعیف جامعه دارد.

به گزارش  پایگاه خبری شاهین نا؛ هر ساله در آستانه نو شدن سال، تب و تاب خرید شب عید، ذهن خانواده های ایرانی را به خود مشغول می کند، و این روزها تداعی کننده روزهایی است که پیاده روهای خیابان ها و مغازه ها مملو از جمعیت خریدارانی بود که برای خرید مایحتاج خود راهی بازار شلوغ شب عید شده و با دستانی پر از اجناس خریداری شده خوشحال و شادمان راهی منازل خود بودند.

شور و شوق خرید شب عید همیشه خاطره انگیز بوده و هست اما در بازار شب عید سال های اخیر نشانی از شور و شوق خرید و شلوغی مورد انتظار بازار دیده نمی شود،

کسادی کسالت آوری که بر بازار شب عید حاکم است باعث شده شلوغی مورد انتظار روزهای پایانی سال در بازار دیده نشود و این حکایت از کاهش قدرت خرید کارگران و کارمندان و اقشار متوسط و ضعیف جامعه دارد.

کسبه و فروشندگان کمتر مشتریان مشتاق خرید دارند و ناامید از رونق بازارشان در شب عید تنها نظاره گر عبور و مرور مردم هستند مشتریان نیز تنها نظاره گر ویترین فروشگاه ها هستند و تنها هرازگاهی پس از دیدن و قیمت گرفتن اجناس، از مغازه با یک تشکر ناامیدانه خارج می شوند.

“هرسال گران تر از پارسال”؛ در روزهای اخیر خبر افزایش قیمت برخی کالاهای مورد نیاز مردم از منابع رسمی بر خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت و این خود یکی از عوامل رکود بازار شده است.

با این حال در شرایط کنونی مسائل و مشکلات انکار ناپذیری در کشور وجود دارد که به سادگی نمی توان از کنار آنها گذشت. از آن جمله می توان به تورم و گرانی کالا و خدمات که گریبانگیر جامعه است و در رأس مشکلات مردم بویژه اقشار کم درآمد قرار دارد، اشاره نمود.

تورم، افزایش نامناسب مقدار پول و انتشار بیش از نیاز اسکناس است، به طوری که کالا و خدمات به اندازه کافی در برابر آن موجود نبوده و اقتصاد کشور در به گردش درآوردن آن پول از توانایی لازم برخوردار نباشد. تورم به کاهش ارزش پول ملی و افزایش قیمت ها منجر می شود.

666870

با روی کارآمدن دولت یازدهم، دولتمردان کاهش نرخ تورم را به مردم وعده دادند، و بارها اعلام داشتند با افزایش گرانی مخالف اند. گر چه برابر آمارهای مرکز آمار ایران و بانک مرکزی، نرخ تورم قدری کاهش یافته است ، لیکن آثار مثبتی از این کاهش مشاهده نمی شود و همچنان قدرت خرید مردم پایین است. مردم نه تنها هیچگونه ارزانی را در کالا و خدمات احساس نمی کنند بلکه با افزایش صعودی قیمت ها و گرانی بویژه پُربها بودن اجناس و کالاهای اساسی مواجه اند و هر روز بیشتر از پیش، با اثر مستقیم نرخ تورم  بر رفاه و آسایششان فشار اقتصادی مضاعف را بر دوش خویش متحمل می شوند.

به نظر می رسد دولت باید ( به کمک و همدلی صاحب نظران و اقتصاددانان) چاره ای بیاندیشد و در تثبیت نرخ ارز و افزایش ارزش پول ملی بیشتر تلاش نماید تا با افزایش چشمگیر قدرت خرید مردم بتواند از بسیاری مشکلات و آسیب های اجتماعی ناشی از گرانی پیشگیری نماید .

در بحث نظارت، با توجه به عدم ثبات و یکنواختی قیمت ها دولت باید به طور واقعی و هدفمند نظارت لازم را اعمال کند، از سودجویی و زیاده خواهی افراد فرصت طلب که به صورت خودسرانه نسبت به افزایش قیمت ها اقدام می کنند جلوگیری نموده و با آنان به دور از هرگونه مماشات و مدارا برخورد نماید، و موجبات رضایتمندی مردم را فراهم آورد.

هاشم مهدنور

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.