۱۰:۱۵ - سه شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴

گلایه های تند هاشمی رفسنجانی؛

حمله هاشمی به فقهای شورای نگهبان / عصبانیت شدید هاشمی از رد صلاحیت حسن خمینی

هاشمی رفسنجانی در اظهارات جدید به خاطر عدم احراز صلاحیت سیدحسن خمینی، انتقادات تند و تیزی را علیه شورای نگهبان به راه انداخته است.

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا؛ 7اسفندماه قرار است دو انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری به صورت همزمان برگزار شود. در چند هفته اخیر روند بررسی صلاحیت افراد نام نویسی شده طی شد و افرادی نیز بنا بر دلایلی رد صلاحیت یا عدم احراز شدند. در این میان اما بیشتر انتقادها از سوی اصلاح طلبان، حامیان دولت و شخصیت های نظیر حسن روحانی و هاشمی رفسنجانی علیه شورای نگهبان، ایراد شد.

در این میان اما هاشمی رفسنجانی که در هفته اخیر سخنان شتاب زده ای ایراد نکرده بود در یک چرخش ناگهانی جبران مافات کرد و آتشبار خود را به سمت شورای نگهبان و اعضای آن گرفت. وی در سخنانی در مراسم فرا رسیدن دهه فجر با گلایه از رد صلاحیت شدن سیدحسن خمینی، اینگونه به شورای نگهبان تاخت:

“صلاحیت شخصیتی که اشبه به جدش امام خمینی است را قبول نمی‌کنید؛ شما صلاحیت خود را از کجا آورده‌اید؟ چه کسی به شما اجازه داده است که قضاوت کنید؟ چه کسی به شما اجازه داد که یکجا بنشینید و داوری کنید؟ برای مجلس و دولت و جاهای دیگر و اختیارات را در دست بگیرید؟”

هاشمی رفسنجانی، دامنه حملاتش را گسترده تر کرده و نهادهای نظامی، صداو سیما و نماز جمعه را نیز هدف قرار داده است:

“چه کسی اجازه داد که اسلحه برای شما باشد و تریبون‌ها برای شما باشد؟ چه کسی اجازه داد که تربیون‌های نماز برای شما باشد و صداوسیما برای شما باشد؟ چه کسی به شما این‌ها را داد؟ اگر امام خمینی و نهضت ایشان و اراده عمومی مردم نبود هیچ‌کدام از این‌ها نبودند. زمانی که باید همه به هم تبریک بگوییم هدیه بدی به بیت امام دادید. خداوند از سر تقصیرتان بگذرد و باید عذرخواهی کنید.”

وی با اعتراف نسبت به آمار زیاد ثبت نامی ها که به نوعی سبب اخلال در بررسی صلاحیت ها می شود، سازوکار شورای نگهبان را زیر سوال برده و به سازوکاری ایراد گرفته که بارها به غیر از یک مورد، خودش را تایید کرده است:

“ما در انتخابات بندهای بی‌خودی جلوی مردم می‌بندیم، قبول دارم که نمی‌شود 12 هزار نفر برای مجلس ثبت‌نام کنند و همه با هم در انتخابات به رقابت بپردازند اما راهش این است که پیش از انتخابات قانونی بگذاریم و بگوییم کسانی که می‌خواهند نامزد شوند باید یک‌سری شرایط از جمله تعدادی امضا از برخی علما و مردم داشته باشند و برخی از متخصصین صلاحیت آن‌ها را تایید کنند. نباید بگذاریم ثبت‌نام کنند و اصلاً فرصت برای بررسی پرونده‌شان نداشته باشیم و پرونده آن‌ها را بررسی نکنیم و در نهایت به آن‌ها بگوییم که صلاحیت شما احراز نشده است. این راه و شیوه درستی نیست.”

هاشمی رفسنجانی در اظهارات خویش، 12 سال اخیر را نقطه تاریک و تفرقه پس از انقلاب اسلامی معرفی کرده که به نظر می رسد در این سال ها به خاطر دوری از قدرت و عدم دستیابی اصلاح طلبان و حامیان هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری 84، 88 و انتخابات سه مجلس، ناراحتی عمیقی دارد و دصدد لعن این دوران است:

“در 12 سال اخیر دچار این تفرقه شده‌ایم که بد تفرقه‌ای است، راه‌ها بسیار عوض شد و حتی روحانیونی که نقشی در انقلاب نداشتند در این تفرقه دست داشتند، کار به اختلاف کشیده شد؛ دوران سختی داشتیم،منزوی و تحریم شدیم و ثروت ما در شرایطی که نفت در اوج قیمت خود بود از زمین خارج شد و نمی‌دانیم به کجا رفت.”

اما نقطه کانونی اظهارات 12 بهمن 94 هاشمی مربوط به شورای نگهبان و گلایه از رد صلاحیت سیدحسن خمینی و آن هم به بدترین شکل می باشد. جاییکه فقها شورای نگهبان را مدنظر انتقادات صریح خود قرار داده و صلاحیت آنها را که توسط رهبر معظم انقلاب گماشته شده اند، زیر سوال می برد. این درحالیست که وظیفه نظارت بر انتخابات برعهده شورای نگهبان نهاده شده است، قانونی که هاشمی رفسنجانی خود یکی از ارکان اصلی به تصویب رساندن آن بود.

این رویه تاختن به شورای نگهبان از سوی هاشمی رفسنجانی تازگی ندارد اما تندی آن به نظر می رسد بیشتر از قبل است. سیدحسن خمینی، کسی بود که بارها از سوی هاشمی رفسنجانی برای حضور در مبارزات انتخاباتی خبرگان دعوت شد و توسط وی علامه نامیده شد. عدم احراز صلاحیت حسن خمینی، برای هاشمی بسیار گران و سنگین آمده است. سیدحسن خمینی با ثبت نام در انتخابات خبرگان به عنوان بخت نخست ورود به مجلس توسط اصلاح طلبان و حامیان دولت و هاشمی در نظر گرفته شد و بیش از یکسال است که به روش های مختلف، جایگاهی را برایش تعریف کرده اند که وی حتی حاضر نشد در امتحان اجتهاد خبرگان شرکت کند. یکی از دلایل عمده عدم احراز صلاحیت حسن خمینی، عدم شرکت در آزمون تلقی می شود. امری که براساس قانون تعیین شده بود و بسیاری از بزرگان در این آزمون شرکت کردند.

با نگاهی به گذشته، مشخص می شود، هاشمی در ماه های پیش از این نیز اظهاراتی علیه شورای نگهبان داشت و حتی در این اظهارات نهادهای نظامی را نیز بی نصیب نگذاشت. وی در این سخنان که در اسفند سال 93 ایراد شده بود، شورای نگهبان را متهم به دخالت در انتخابات کرده بود:

” مردم ما در بدترین شرایطی که از طرف شورای نگهبان، دولت و نهادهای امنیتی برای جلوگیری از انتخابات درست تحت فشار زیاد بودند، متحول شدند و مردم این تحول را به وجود آوردند.”

هنوز چند صباحی از این سخنان حاشیه ای و البته هزینه ساز نگذشته بود که رئیس دولت، در جایگاه مفسر قانون اساسی قرار گرفت و شورای نگهبان را چشم و هیات هایی اجرایی را دست نامید و تلویحا اشاره کرد که چشم در کار دست دخالت نکند. “ما جایی را در کشور نداریم که بخواهد افراد صالح و دلسوز را که می‌خواهند با استفاده از تجربیاتشان به کشور خدمت کنند حالا از هر جناحی که باشند رد صلاحیت کند. دولت مسئول برگزاری انتخابات است و دستگاهی هم پیش‌بینی شده که نظارت کند تا خلاف قانون صورت نگیرد. شورای نگهبان چشم است و چشم نمی‌تواند کار دست را بکند، نظارت و اجرا نباید مخلوط شوند باید به قانون اساسی کاملاً توجه کرده و عمل کنیم.”  این بخش های از اظهارات  رئیس جمهور در باب انتخابات بود. پس از حملات تند هاشمی – روحانی بود که رسانه ها و شخصیت های اصلاح طلب تزهای خود را برای عبور از شورای نگهبان ارائه دادند. کارنامه سنگین این طیف در انتخابات گذشته، جای تردیدی باقی نمی گذارد که آنها هیچ وقعی به نهاد اصلی انتخابات ندارند و از هیچ کوششی نیز برای به حاشیه راندن آن دریغ نمی کنند.

با حملات تندی که روحانی و هاشمی علیه شورای نگهبان داشتند، اطلاح طلبان و حامیان دولت خیالشان راحت شد که پشتیبانان قرص و محکمی دارند و می توانند از این پشتوانه برای اظهار نظرهای خود بهر ببرند.  حسین مرعشی، عضو مرکزی حزب کارگزاران، از تقابل رئیس جمهور با شورای نگهبان استقبال کرد و در مصاحبه با سایت فرارو گفته بودبرای بررسی صلاحیت اصلاح طلبان، نیازی به ارفاق ندارند: “اصلاح‌طلبان نیز برای راه یافتن به مجلس آینده نه نیاز به ارفاق دارند و نه اینکه از شیوه‌های خاصی استفاده کنند. این چالش اصلاح‌طلبان نیست بلکه چالش کشور است. خوشبختانه شاهدیم که آقای رییس‌جمهور این ضرورت را به‌خوبی درک کرده و از موضع خود نیز در این خصوص کوتاه نخواهد آمد.”

حمله اخیر هاشمی رفسنجانی نیز بار دیگر باعث جری شدن اصلاح طلبان و تجدیدنظرطلبان خواهد شد و آنها به این پشتوانه، راه آشوب و فتنه دیگری را در پیش خواهند گرفت تا ارکان اصلی نظام جمهوری اسلامی را با هجمه روبه رو سازند. در این میان رئیس جمهور نیز در موقعیت های مختلف چه در داخل و چه در خارج از کشور، شورای نگهبان را مخاطب اصلی خود قرار داده و هر چند با زبان نرمتر نسبت به هاشمی رفسنجانی، اما با ادبیاتی سعی کرده تا منافع حامیان خود را با فشار به شورای نگهبان تامین کند.

فرهنگ

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.