۰۹:۰۰ - سه شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴

روی خوش پسابرجام به جشنواره فجر امسال

سوت و کف ارشاد برای گل بانوی ایران/فرش قرمز جشنواره انقلاب زیر پای بانوی معلوم الحال سینما

نام بردن از معتمد آریا در جشنواره ای که نامش عجین با انقلاب است به عنوان نماد “گل بانوی ایرانی” و سکوت بازیگران و هنرمندان در قبال سخنان و فعالیتهای جسارت گونه اش قابل اغماض نیست.

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا؛ جشنواره فیلم فجر به طور رسمی آغاز به کار کرد و سی و  چهارمین سال فعالیت خود را آغاز نمود. همچون سالهای گذشته برنامه افتتاحیه امسال نیز حواشی را در خود جای داده بود که در خور توجه است. فاطمه معتمد آریا که مدتی است حضورش در کاشان و اتفاقات و شایعاتی که در این زمینه منتشر شد در این مراسم نیز منعکس شد.
صدا و سیما به منظور مدیریت بهتر و آگاهانه تر، این مراسم را با تأخیر پخش می کرد. اتفاقی که ظاهراً بر مذاق یکی از مجریان مراسم خوش نیامد. مهناز افشار که تریبون رسمی رابا میتینگ های سیاسی  اشتباه گرفته بود در اظهار نظری سعی داشت جریانات و حواشی پیش آمده در کاشان را به این تریبون رسمی بکشاند که از صدا و سیما پخش نشد. مهناز افشار در اظهار نظری بی ادبانه  از این موضوع انتقاد کرد و بار دیگر موضوع سانسور شده را با این ادبیات منتشر کرد:
سلامی کردم به هنر و هنرمند و سینما و البته سلام کردم به امیدی برای «پایان» تمام «خودسری»ها در کشورم و سلامی به بانوی بزرگ سینمای ایران؛ فاطمه معتمدآریا.
کامتان تلخ نشود. به امید روزهای خوب پیش‌رو و اتفاقات زیبا برای سینمای ایران
حضور با کشف حجاب وی در جشنواره کن در خردادماه سال 89 از دید
شورای نظارت بر صدا وسیما نیز پنهان نماند و باعث ممنوع التصویری وی شد
در بخش دیگری از مراسم داود کیانیان  فرصت را مغتنم دانست و به جای اینکه خود از پدرش تقدیر کند از فاطمه معتمدآریا به عنوان “گل بانوی سینمای ایران” نام برد و از او دعوت کرد تا به روی صحنه بیاید تا در مراسم تقدیر از رضا کیانیان حضور داشته باشد.
ای کاش هنرمندان زودرنج و تیز بین  حوادث گذشته را  فراموش نکنند!
با نگاهی به مراسم افتتاحیه،  روزهای اخیر و صفحات شخصی بازیگران و برخی هنرمندان دیده می شود که موضوع  بازیگرمذکور و اتفاقات دیگری که در آن افتاده است جدا از صحت و سقم آن مورد توجه بیش از حد قرار گرفته است. حاشیه ای که به نظر می رسد نیاز به این همه توضیح و تفسیر نداشت. ضمن اینکه به نظر می رسد موضوعات مهمتری در کشور وجود دارد که همواره  با سکوت عمبق این قشر مواجه میشویم و بیشتر چنین اتفاقات وموضعگیری هایی بوی سیاسی بازی از آن به مشام میرسد که شأنیت بازیگران و محبوبیت برخی از آنها با چنین موضعگیری هایی کاسته می شود.
توجه به قانون و حرکت بر مدار اخلاق و ادب موضوعی است که در همه شرایط مورد حمایت و مورد تایید است و این بر هیچ عقل سلیمی پوشیده نیست. نباید از یاد برد که اگر اتفاقاتی باعث دلگیری هنرمندان عزیز کشورمان شده است که تا این حد به خود حق می دهند حتی رسانه ملی نیز انتقاداتشان را منعکس کند، ای  کاش در مقابل حضور خارج از عرف و اخلاق همین بازیگر در خارج از کشور نیز انتقاداتی را وارد می کردند و حساسیتی از خود بروز می دادند.
حضور با کشف حجاب وی در جشنواره کن (که از دید شورای نظارت بر صدا وسیما نیز پنهان نماند و باعث ممنوع التصویری وی در خردادماه سال 89 شد)، مصاحبه دور از شأن وی با رادیو فردا-وابسته به سازمان جاسوسی آمریکا، سیا-  در خصوص اوضاع اجتماعی ایران که حذف سکس، شراب و خشونت را عواملی برای حذف جاذبه در سینمای پس از انقلاب ایران نام برده می شود نکاتی است که در پرونده فاطمه معتمد آریا وجود دارد. وی همچنین در فیلم تبلیغاتی میرحسین موسوی(که نشان از سیاسی بودن فعالیت ها و رویکرد وی در فعالیتهای فرهنگی دارد)در گفتگویی در خصوص آزادی زنان گفته بود “من اگر بخواهم تنهایی به شهرستان بروم، اجازه رفتن به هتل ندارم مگر اینکه یک مرد همراه من باشد!”
در چنین شرایطی نام بردن از وی در جشنواره ای که نامش عجین با انقلاب است به عنوان نماد “گل بانوی ایرانی” و سکوت بازیگران و هنرمندان در قبال سخنان و فعالیتهای جسارت گونه و خارج از حریم عرف و اخلاق در سالهای گذشته موضوعی است که  قابل اغماض نیست.
از سویی دیگر اتفاقات کاشان و حواشی آن قبل از به اثبات رسیدنش با هجمه و واکنشی جدی حتی از سوی برخی از مسئولین وزارت ارشاد روبرو شد. مسئولین و هنرمندانی که در ازای بی احترامی ها و هتک حرمت به برخی بازیگران هم صنفشان در سالهای گذشته به سکوتی عمیق فرو رفتند و گاه خودشان پرچمدار بی حرمتی به برخی از آنها شدند.
واکنش هایی که در فضای مجازی به پروانه معصومی، شهاب حسینی و … پس از دیدار با رهبر انقلاب صورت گرفت و موضوعات دیگری که همگی نشان از سیاسی کاری و موضعگیری دور از انصاف در مورد اخیر می باشد. تا جایی که به قشری از مردم لقب تروریسم و تکفیری داده شود!
فرهنگ نیوز
دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.