۲۱:۵۹ - سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲

گزارش بینا از سردرگمی جدید مردم

سبد کالا صدقه یا کمک معیشت؟!/ چرا برخی نیازمندان سبد کالایی نگرفتند؟

پایگاه اطلاع رسانی و خبری نجف آباد – بینا – دولت یازدهم این روزها، با چالشها و اعتراضات زیادی در زمینه توزیع سبد کالا بین مردم، نحوه این توزیع و از همه مهمتر تخصیص یا عدم تخصیص آن به اقشار مختلف مردم است.

 

به گزارش پایگاه خبری شهرستان شاهین شهر و میمه “شاهین نا” به نقل از پایگاه خبری شهرستان نجف آباد «بینا» دولت یازدهم این روزها، با چالش ها و اعتراضات زیادی در زمینه توزیع سبد کالا بین مردم، نحوه این توزیع و از همه مهمتر تخصیص یا عدم تخصیص آن به اقشار مختلف مردم مواجه است.

سبدکالا اساسا در راستای کاهش مشکلات معیشتی قشر محروم جامعه تعریف شد و دولت با قرار دادن چند مورد از موارد مورد نیاز مردم که عبارت از برنج غیر ایرانی یا همان خارجی، تخم مرغ، پنیر، روغن و مرغ هستند اقدام به ارائه این سبد به قشر محروم جامعه کرد.

اما نکته اصلی در مورد ارائه سبد کالایی این است که دولت چگونه افراد بی بضاعت را از با بضاعتان جامعه و حتی ثروتمندان شناسایی کرد و به آنها سبد کالایی داد؟

درست است که در شهرستانها از جمله نجف آباد بحث توزیع با مشکل چندانی مواجه نبود و مردم در صف های طولانی منتظر نبودند تا بتوانند سبد کالای خود را دریافت کنند، اما بسیاری از افراد نسبت به عدم تخصیص این سبد به آنها ناراضی بودند.

در برابر هم بعضی افرادی که در بین مردم نه تنها به میلیونر بلکه بعضا به میلیاردر معروف هستند، این سبد کالایی را دریافت کرده اند و بعضی دیگر که حتی مردم به آنها وعده های غذایی را کمک می کنند، سبد شامل حالشان نشده است.

در این رابطه با م. ج یکی از شهروندان نجف آباد که سبد کالا به وی تعلق نگرفته بود، به گفت و گو نشستیم و از وی در ارتباط با زندگی اش پرسیدیم.

این شهروند ابتدا به نحوه تقسیم عدالت توسط مسئولین اعتراض کرد و گفت: زمانی که بحث حذف یارانه ثروتمندان در دولت قبل مطرح شد، یارانه من برای یک دوره قطع شد و الان هم این سبد به من تعلق نگرفته است.

وی سبد کالایی را نوعی صدقه به مردم دانست و گفت: دولت به وسیله این کارها نه تنها مشکلات مردم را کاهش نمی دهد، بلکه فاصله طبقاتی را بیش از پیش بالا می برد.

وی به افراد مختلفی که برای دریافت سبد کالا مراجعه می کنند اشاره کرد و گفت: اگر در بین این افراد نگاه کنیم می بینیم حتی افرادی هستند که ماشین لوکس و منزل ویلایی بزرگ دارند اما سبد به آنها تعلق گرفته است.

این شهروند ساکن نجف آباد اضافه کرد: تعجب من فقط از این است که چطور چنین آدمی حاضر می شود در بین سایر مردم بیاید و سبد کالایی را تحویل بگیرد.

با مسئول یکی از فروشگاه های توزیع سبد کالا که صحبت کردیم، گفت: به نظرم دولت باید افراد بیشتری را مد نظر این سبد قرار می داد تا حقی از کسی ضایع نشود.

وی افزود: نمی توان گفت که دولت می توان به صورت صد در صد پولدارها را از فقرا جداکند اما باید تلاش بیشتری شود که حداقل آنهایی که از مشکلات مالی رنج می برند،از چنین امکاناتی محروم نمانند.

یکی دیگر از شهروندان نجف آباد به نام خانم ع، با اعتراض به نحوه توزیع این سبد اظهار کرد: نجف آباد صف طولانی ندارد اما در برخی نقاط من امروز تصاویر مربوط به توزیع را دیدم، واقعا به نظرم بی احترامی به مردم آمد.

این شهروند افزود: علاوه بر این موضوع به بعضی از افراد هم این سبد تعلق نگرفته است، مثلا برادر من با وجود اینکه کارگر است و سه فرزند هم دارد، اما باز هم از به وی سبد کالا تعلق نگرفته است.

دولت یازدهم با بیان بحث سبد کالایی، و تحویل آن در پایان سال ۹۲، در واقع برای خود نوعی الزام در سرعت ایجاد کرد که سبب شد تا نتواند به درستی قشر نیازمند و غیر نیازمند را از هم تشخیص دهد.

بهتر بود دولت برای بهتر انجام شدن این کار، اقداماتی در زمینه درست شناختن افراد نیازمند این سبد، دسته بندی طبقاتی برای پرداخت سبد کالایی، تفاوت در سبد کالایی و مواردی از این قبیل را انجام می داد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.