۱۱:۱۱ - دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴

قدرت نمایی جنگجویان سایبری ایران؛

طرح احتمالی جنگ سایبری ایران به روایت یک نشریه آمریکایی

ایلان برمن در مقاله ای تحت عنوان «طرح احتمالی جنگ سایبری ایران» در مجله فارن افرز می نویسد: به احتمال زیاد ایران قصد دارد در آینده نه چندان دور به قدرت سایبری بسیار قدرتمند تبدیل شود.

به گزارش شاهین نا؛ جنگجویان سایبری ایرانی بار دیگر به عرصه بازگشته اند. چندماه پیش نیویورک تایمز از نفوذ هکرهای ایرانی به سیستم مرتبط با کارکنان وزارت خارجه آمریکا خبر داده بود. قربانیان این حملات دیپلمات های آمریکایی بودند که در حوزه خاورمیانه و به طور مشخص ایران کار می کردند که رایانامه(ایمیل) و حساب های شبکه اجتماعی هدف نفوذ قرار گرفته بود.

از دید این مقاله، هک حساب های سیستم مرتبط با کارکنان آخرین مورد از آنچه مقامات آمریکایی تلاش فزاینده ایران برای جمع آوری اطلاعات درباره سیاست های آمریکا در قبال ایران پس از توافق هسته ای ایران با گروه ۱+۵ در تابستان ۲۰۱۵ بود. هرچند جنگ سایبری چیز جدیدی نیست. سال های گذشته شاهد  حملات سایبری بی شمار و فزاینده ایران به منافع غرب و متحدان آن بوده است.

با شتاب گرفتن دیپلماسی هسته ای ایران از شدت، تعداد دفعات و اهمیت و برجستگی این حملات کاسته شده است. با این حال، دولت ایران در پشت صحنه کماکان به شکلی آرام و آهسته بر قدرت و توانمندی های ارتش سایبری اش سرمایه گذاری می کند.

سوابق هک

شرکت آرامکو، غول دولتی نفت عربستان سعودی در تابستان ۲۰۱۲ گرفتار ویروس شامون(Shamoon virus) شد که سه چهارم کامپیوترهای این شرکت را آلوده کرد. این حمله به تهران نسبت داده شد. بین سپتامبر ۲۰۱۲ و ژانویه ۲۰۱۳، مجموعه حملاتی به موسسات مالی آمریکا (سیتی گروپ، بانک آمریکا(Bank of America) و جی پی مورگان چیس) صورت گرفت. این حملات، حملاتی موسوم به انکار سرویس توزیع شده(DDoS) که کارآیی تارنمای این موسسات مالی را با اختلال مواجه ساخته بود. دولت آمریکا این حملات را به دلیل پیچیدگی شان به دولت ایران نسبت داده بود.

در موردی دیگر، در حمله ای سایبری که گمان می رود از جانب دولت ایران بوده باشد، شبکه کامپیوتری طبقه بندی نشده نیروی دریایی آمریکا در اکتبر ۲۰۱۳ مورد تهاجم قرار گرفته بود که از طریق نفوذ به آن، دسترسی به شبکه گسترده تر و احتمالا نفوذ به ایمیل و سایر ارتباطات ایمن امکان پذیر شده بود. به همین ترتیب، در نمونه دیگری، شرکت سندز(سندز کورپوریشن) متعلق به شلدون آدلسون، سرمایه دار حامی اسرائیل نیز حملات کامپیوتری تجربه کرده بود که به طور موقت سیستم های این شرکت را از کار انداخته بود. سال گذشته، جیمز کلپر، رئیس بخش اطلاعات ملی آمریکا به کمیته خدمات مسلح سنای آمریکا گفته بود که جامعه اطلاعاتی آمریکا، یک مورد حمله یا هک سایبری را شناسایی کرده است که از جانب ایران انجام گرفته است. این حمله سایبری سیستم های تلفن و ارتباطات ایمیلی را مختل کرده و  موجب به هم ریختگی در امور روزمره قمارخانه سندز و اماکن دیگر شده بود. برخی ناظران، این حملات را مجازات آدلسون به دلیل حمایت های سیاسی او از بنیامین نتانیاهو و برخی کاندیداهای جمهوریخواه ریاست جمهوری ارزیابی می کنند.

سه ماه بعد، شرکت اطلاعات سایبری موسوم به آی سایت پارتنرز از یک طرح حمله فیشینگ تحت عنوان نیوز کستر پرده برداشت که با هدف نفوذ به حساب برخی شخصیت های سیاسی با نفوذ آمریکا  از جمله جان بولتون، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد طراحی شده بود. در بهار همان سال، گروه هک ایرانی موسوم به تیم امنیتی آژاکس شرکت های دفاعی آمریکا را با یک بدافزار هدف قرار داده بود تا به کامپیوترهای این شرکت ها دسترسی یابد.با این نمونه ها، واضح است که هکرهای ایرانی زیرساخت آمریکا از جمله شبکه برق، خطوط قطار و متروها و شبکه خطوط هوایی و پالایشگاه های این کشور را مورد هدف قرار داده اند که برخی متخصصان سایبری آمریکا هراس آن را دارند که این امر به یک سناریو احتمالی خصمانه در مواقع مناقشه با آمریکا بیانجامد.

یک فرمان سایبری جدید

چنین رخدادهایی دیگر کم تر در سرخط خبرهای این روزها دیده می شوند. متخصصان این حوزه، کاهش قابل توجه حملات سایبری ایران را طی سالیان های اخیر متذکر شده اند؛ تحولی که تناسب چشمگیری با نهایی کردن توافق با غرب بر سر برنامه هسته ای ایران دارد.

با این حال، پس از توافق تابستان امسال، جمهوری اسلامی ایران بار دیگر به دلایل راهبردی و سیاسی قابلیت تهاجم سایبری خود را افزایش داده است. در داخل، ایران تمایل دارد که قدرت خود را در امور داخلی پس از حصول توافق هسته ای را افزایش دهد.

در خارج از کشور، تحرکات یران افزایش یافته که در توسعه درگیری هایش در سوریه و یمن و رویکرد تهاجمی تر  این کشور در خلیج فارس مشهود است. به علاوه، تحریکات نظامی نیز افزایش یافته است. در اکتبر و دسامبر ۲۰۱۵، دولت ایران آزمایش موشک های بالستیک را انجام داده است. تسریع روند فعالیت های سایبری ایران بخشی از این کنشگری تجدید شده است. در واقع، مقامات ایرانی، توسعه توانمندی های سایبری ایران را به اولویت اصلی حکومت ایران تبدیل کرده اند.

در بهار سال ۲۰۱۵، هیچ مقامی به اندازه رهبر عالیقدر جمهوری اسلامی ایران به آمادگی جوانان برای افزایش توان سایبری فرا نخوانده بود. در حال حاضر که برنامه هسته ای ایران موقتا محدود شده است، چنین بسیجی ضرورت بیشتری نسبت به هر زمان دیگری یافته است.

با این حال،تهدید سایبری ایران کماکان نوپاست. مقامات سایبری آمریکا تاکید می کنند دست کم در این مقطع زمانی حملات سایبری ایران پیچیدگی کمتری نسبت به حملات سایبری روسیه و چین دارد. با این حال، همانطور که هدف قرار دادن پرسنل وزارت خارجه آمریکا نشان می دهد، توانمندی های سایبری ایران در حال رشد است. به علاوه با برآورد حدود ۱۰۰ میلیارد دلار یا بیشتر بازگشت دارایی های ایرانی که طبق توافق هسته ای ایران با کشورهای ۱+۵ می بایست در مدت کوتاهی به ایران بازگردانده شود، منابع موجود برای سرمایه گذاری ایران در زمینه توانمندی های سایبری این کشور به میزان قابل توجهی گسترش خواهد یافت.

با درنظر داشتن تاکید مقامات ایرانی بر بهره گیری از فضای سایبری، این همراهی اولویت های سیاسی با سرمایه قابل پیش بینی بیانگر آن است که به احتمال زیاد ایران قصد دارد در آینده نه چندان دور به قدرت سایبری بسیار قدرتمند تبدیل شود. در این راستا، ایران به چالش بسیار جدی برای آمریکا تبدیل خواهد شد. سیاستگذاران آمریکا می بایست بر اساس همین واقعیات برنامه ریزی کنند.

فرهنگ نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.