۱۱:۱۱ - شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴

بازتاب بازداشت سربازان آمریکایی از سوی ایران در رسانه‌های عربی/ از تحقیر آمریکا تا تحلیلی عجیب از سر ناچاری

رسانه‌های عربی بدون استثناء خبر توقیف دو قایق نیروی دریایی آمریکا و بازداشت ده سرباز این کشور از سوی سپاه پاسداران را پوشش داده‌اند؛ همراه با تحلیل‌هایی گاه منطقی و گاه عجیب و غریب.

به گزارش شاهین نا؛ پس از اعلام دستگیری و توقیف 10 ملوان نیروی دریایی آمریکا از سوی سپاه پاسداران، رسانه‌های عربی و در ذیل آن‌ها رسانه‌های جریان سعودی، از دقایق ابتدایی مخابره این خبر، به طور گسترده اقدام به پوشش آن کردند.

شبکه‌های العربیه، الجزیره، اسکای نیوز و بسیاری دیگر از رسانه‌هایی که مشی ضد ایرانی دارند، این خبر را به طور کامل پوشش داده‌اند.

بسیاری از رسانه‌ها، با پوشش گسترده این خبر، در تحلیل‌های خود این اقدام ایران را حاوی پیامی برای آمریکا دانسته‌اند.

دکتر «حمد محسن أبو النور» کارشناس امور ایران در گفت‌وگو با شبکه مصری «OnTvLive» معقتد است که این اقدام ایران در این برهه، پیامی به آمریکاست که هیچ‌گونه تسامحی در حفاظت از مرزهای خود ندارد.

روزنامه الیوم السابع مصر نیز از زبان سردار «فیروزآبادی» نوشته است که توقیف قایق‌های آمریکایی، پیامی به مشکل‌آفرینان در کنگره است. اعضایی که سعی دارند مدام علیه ایران تحریم‌هایی را تصویب کنند.

دکتر «مروان شحاده» کارشناس امور ایران در گفت‌وگو با شبکه اماراتی «الغد»، تأکید کرد که ایران در پی دستگیری سربازان آمریکایی سعی دارد این پیام را بدهد که نمی‌توان نیروی دریایی این کشور را دست کم گرفت؛ مخصوصا اینکه یکی از مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای این کشور، به کشتیرانی و نیروی دریایی این کشور مربوط می‌شد. همچنین این اتفاق در سایه درگیری بین آمریکا و ایران در منطقه خلیج [فارس] و باب‌المندب رخ داده است.

در همین حال بسیاری از رسانه‌ها، گفته‌های دکتر محسن رضایی را پوشش داده‌اند که در این مورد گفته است: بازداشت سربازان آمریکایی پیامی برای عربستان دارد تا اقدام اشتباهی مرتکب نشود.

«مصطفی عبدالعزیز» معاون سابق وزیر خارجه مصر نیز در گفت‌وگو با شبکه «سی بی سی اکسترا» نیز گفته است: این دو قایق خطری برای ایرانی‌ها نداشتند و همچنین سرنشینان آن نیز بیش از ده نفر نبودند، اما اقدام ایران با این هدف انجام گرفته است که بگوید با این گونه اقدامات تسامح به خرج نمی‌دهد تا دیگر تکرار نشود. وی همچنین این اقدام ایران را در ادامه بحرانی شدن روابط بین ایران و عربستان نیز دانسته است.

بخش عربی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نیز در گزارشی نوشت: ایران سربازان قوی‌ترین ارتش دنیا را مجبور به زانو زدن کرد.

این خبرگزاری با آوردن بخشی از سخنان «باراک اوباما» در مقابل کنگره که گفته بود ارتش آمریکا قوی‌ترین ارتش دنیاست و سربازانش بهترین جنگجویان تاریخ هستند، تصویری از زانو زدن و تسلیم سربازان آمریکایی را منتشر کرده است.

اما روزنامه العربی الجدید در تحلیلی، آزادی سریع سربازان آمریکایی را مورد تأکید قرار داده و آن را حاصل توافق هسته‌ای دانسته است. این روزنامه می‌نویسد: ایران نمی‌خواهد در این شرایط بحران با آمریکا را افزایش دهد؛ مخصوصا اینکه شرایط بین ایران و عربستان و کشورهای عربی بحرانی است.

روزنامه سعودی الشرق الاوسط نیز در تحلیلی به قلم «طارق الحمید»، مدعی شد: ایران بار دیگر در هنگام سخنرانی باراک اوباما مقابل کنگره، اثبات کرد که به دنبال آرامش و صلح نیست و باراک اوباما که می‌خواست در مقابل کنگره از کنترل ایران سخن بگوید، در وضعیت سختی قرار گرفت. این نویسنده سعودی در ادامه نوشت: «ایران هرگز قابل اعتماد نیست».

همچنین بسیاری از رسانه‌ها نیز ویدئوی لحظه بازداشت سربازان آمریکایی را منتشر کرده‌اند. شبکه‌های سی ان ان، بی بی سی عربی، پایگاه روزنامه الیوم السابع مصر، شبکه الغد امارات، بخش عربی خبرگزاری هافینگتون پست، خبرگزاری الوفد، خبرگزاری مصر العربیه، روسیا‌‌الیوم، صباح العربی و بسیاری دیگر ویدئوی لحظه بازداشت را منتشر کرده‌اند.

اما موضع جریان سعودی در شبکه‌های اجتماعی در توئیتر و فیس‌بوک و یا در بخش نظرات خبرها، جالب توجه است، این افراد، در کمال ناچاری و ناباوری، نوشته‌اند که اقدام ایران در بازداشت سربازان آمریکایی با هماهنگی باراک اوباما و در همکاری کامل بین تهران و واشنگتن (به عنوان یک سناریوی از پیش تعیین شده) انجام شده است، چرا که باراک اوباما شیعه است (!!) و قصد دارد تا کشورهای عربی را در مقابل ایران بترساند. جالب توجه است که این تحلیل در بین جریان سعودی، تحلیل غالب است !!! .

 

فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.