۱۸:۰۶ - جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۲

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان شاهین شهر و میمه

زنگ خطرهای سلامت در همایش بیماری‌های غیر واگیردار

مدیر شبکه بهداست و درمان شهرستان افزود: طبق بررسی‌های صورت گرفته از سوی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی سالانه بیش از 30هزار ایرانی براثر بیماری سرطان جان خود را از دست می دهند.

semenar2

 

به گزارش پایگاه خبری شهرستان شاهین شهر و میمه “شاهین نا”، به مناسبت هفته مبارزه با سرطان که امسال با شعار”اصلاح باورها راه مبارزه با سرطان” همراه شده است، شبکه بهاشت و درمان شهرستان با همکاری سازمان رفاهی تفریحی شهرداری شاهین شهر همایش “بیماری‌های غیر واگیر”برگزار نمود.

 

در این همایش دکتر روستا مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان با بیان اینکه کشور ما جزکشورهایی است که امید به زندگی در آن بالاست، افزود: با افزایش امید به زندگی و سالمند شدن جمعیت کشور و از طرفی دوری از محیط زیست پاک و آلاینده‌های صنعتی، قابل پیش بینی است که عوامل ابتلا به سرطان درسال‌های آینده به دوبرابر خواهد رسید. لذا یکی از دغدغه‌های مدیریت شبکه بهداشت اطلاع‌رسانی به مردم به جهت آشنایی با راه‌های پیشگیری از بیماری‌ها است.

 

مدیر شبکه بهداست و درمان شهرستان افزود: طبق بررسی‌های صورت گرفته از سوی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی سالانه بیش از 30هزار ایرانی براثر بیماری سرطان جان خود را از دست می دهند. امروزه بیماری قلبی اولین رتبه، تصادفات جاده‌ای دومین رتبه و ابتلا به سرطان سومین عامل مرگ و میر در کشور است.

 

وی افزود: سالانه شاهد 90هزار موارد ابتلا یه  سرطان جدید هستیم، که به عنوان زنگ خطری است که باید به ان توجه کنیم.در سال 14 درصد از مرگ و میربعلت ابتلا به سرطان است، براساس آمار بدست آمده حدود 500هزار بیمار در حال حاضر با سرطان زندگی می کنند، پیش بینی می شود در آینده نزدیک دومین رتبه عامل مرگ و میر کشور را سرطان به خود اختصاص دهد و این زنگ خطر دومی است که شدیدا باید مورد توجه همه قرار بگیرد.

 

دکتر روستا رتبه بندی موارد ابتلا به سرطان در کشور به شرح ذیل اعلام نمودند، سرطان پوست رتبه اول را دربین سرطان‌ها را دارا است، مواد آرایشی که به رنگ رنگها و اسم‌های مختلف مورد استفاده خانم‌ها قرار دارد، سرطان سینه که امروزه به یک معضل تبدیل شده دومین رتبه را دارد ، سرطان معده رتبه سوم، که نوع غذا، استرس‌های مختلف‌، مواد افزودنی به غذا و هیجان‌هایی که به طرق مختلف احساسات انسانی را تحریک می کند مواردی هستند که اگر رعایت نشود در درازمدت دچار مشکلاتی خواهیم بود. سرطان روده بزرگ و راست روده رتبه چهارم را دارد، که نحوه غذاخوردن، تنوع و ترکیب مواد غذایی که در تهیه غذا لحاظ می شود، عوامل ابتلا به این نوع سرطان می باشد، و یکی از فاکتورهای مهم ترکیب مواد غذایی است در ابتلا به سرطان روده بزرگ، سرطان مثانه رتبه پنجم را دارد خوداری از دفع ادرار در زمان احساس دفع از عوامل ابتلا به سرطان مثانه است، در مدت زمان طولانی یکی از عوامل ابتلا به سرطان مثانه قطعا نگه داشتن ادرار در مثانه است.سرطان خون در رتبه ششم است زمان تزریقات، زمان اهدای خون و زمان دریافت خون باید این موارد را که اصول اولیه تزریقی است مورد توجه قرار گیرد، سرطان مری هفتمین رتبه را دارد؛ قابل توجه کسانی که سیگار مصرف می کنند، کسانی که در ان فضا استشمام می کند به عنوان سیگاری‌های غیر فعال  در معرض خطر بیشتری قرار دارند، سرطان پروستات در مردان در رتبه هشتم قرار دارد، سرطان ریه در رتبه نهم  و سرطان مغزی در رتبه دهم تعریف شده است.

 

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان افزود: در خصوص موارد ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر داراینکه یکی از بماری‌های غیر واگیر دار که امروزه دو سوم مرگ و میرهای دنیا را به خود اختصاص داده است کبد چرب می باشد و از موارد ابتلا به این بیماری کم تحرکی و تغذیه نامناسب را می توان نام برد.

 

سپس آقای دكتر خلیل پور پزشك متخصص داخلی شهرستان در خصوص كبد چرب و سرطان های سیستم گوارش توضیحات مبسوطی ارائه نمودند.

ایشان با اشاره به اینکه سرطان‌ کبد چرب و سرطان دستگاه گوارش از شایع ترین نوع سرطان است افزود: ازعوامل ابتلابه این بیماری  تغذیه نامناسب، عدم تحرک و ورزش کردن و ماهواره می باشد.

شایان ذکر است در حاشیه برگزاری همایش، تست فشار خون مراجعین، اندازه گیری و راهنمایی های لازم به کسانی که دچار فشار خون بالا بودند و همچنین پمفلت و تراكت در خصوص انواع سرطان ها و راههای پیشگیری نیزکه دربین شرکت کنندگان همایش توزیع شد.

semenar4 semenar5

semenar3

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.