۰۹:۰۲ - چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴

کارشناس و تحلیل گر مسائل سیاسی:

مجلس خبرگان رهبری وظیفه نظارت بر اوصاف رهبری را دارد

نصری استاد دانشگاه اصفهان گفت: مجلس خبرگان رهبری باید بر علم، عدالت و سیاست مداری رهبری توجه و دقت داشته باشند نه اینکه در کارها، تصمیم ها و وظایف رهبری که انجام می دهد نظر دهد که بر طبق قانون اساسی یعنی نظارت بر اوصاف رهبری.

   به گزارش  پایگاه خبری شاهین نا؛ انتخابات یک مارتن نفس گیر در مسیر تعیین سرنوشت یک ملت است. انتخابات مکانیرم اعمال اراده مردم در تعیین مسیر توسعه و ساختن کشور بوده و مردم بوسیله انتخابات می توانند با تعیین وکیل خود در سطح کلان مملکت وبه تبع در تصمیم سازیها و تصمیم گیریهای کلان کشور شرکت و سهیم باشند.

اهمیت انتخابات و اهمیت حضور پر رنگ در آن تحت هر شرایطی لازم و ضروری بوده و مردم با مشارکت بالای خود و با انتخابی آگاهانه و عاقلانه مبتنی بر تحلیل منطقی شرایط ؛ می توانند شگفتی ساز این ماراتن باشند.

جایگاه ویژه و مهم انتخابات در تداوم انقلاب اسلامی 

استاد دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با شاهین نا؛ با اشاره به نقش مهم و جایگاه ویژه انتخابات در نداوم انقلاب اسلامی گفت: نظام جمهوری اسلامی علاوه بر اینکه با مشارکت مردم به پیروزی رسید، تداوم و ساختارهای حکومتی آن نیز با حضور و نقش موثر مردم بوده است،

وی به چهار انتخابات مهم مجلس خبرگان رهبری، انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شورای شهر و روستا و انتخابات مجلس شورای اسلامی در کشور اشاره کرد و افزود: دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی از ابتدای پیروزی همواره مورد تهاجم دشمنان داخلی و خارجی بوده و به نوعی برای نفوذ به نظام و کشور ما د تبلاش بوده اند.

انتخابات هفتم اسفندماه بسیار مهم و با اهمیت است 

محسن نصری خاطر نشان کرد: ایران در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری است و دشمنان نیاز دارند که به‌ واسطه برداشتن چند تحریم، فضای مثبتی در جامعه ما ایجاد کنند تا جریان سیاسی که مواضع انقلابی ضعیف‌تری دارد در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری پیروز شود.

وی با بیان اینکه انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری را در پیش داریم تاکید کرد: در طول 36 سال گذشته هر کدام از انتخابات در زمان خودش دارای اهمیت و ویژگی هایی بوده است این دوره از انتخابات نیز با چند مسئله مهم مواجه هستیم که قطعا باید این انتخابات اثر مثبت بر این مسائل داشته باشد.

مسائل مهم کشور که در گروه انتخابات هفتم اسفند ماه می باشد

استاد دانشگاه اصفهان دستیابی به سیاست های اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر انقلاب را یکی از مسائل مهم کشور دانست و افزود: انتظار است که مجلس آینده قوی تر و بیشتر از مجلس نهم بتواند به مسئله اقتصاد مقاومتی بپردازد. هم در قانون گذاری و هم در نظارت بر اجرای قانون که قوه مجریه باید آن را انجام دهد.

وی با اشاره به افزایش فشارهای دشمن در عرصه سیاسی و اقتصادی که مهم ترین موضوع آن برجام می باشد تصریح کرد: در همین اول کار شاهد این هستیم که دشمن ما به تعبیری دبه در می آورد و با تحریم های جدید خلاف برجام عمل می کند.

نصری در ادامه با تاکید بر اینکه ما در مجلس به نمایندگانی نیاز داریم که با شجاعت، درایت و رعایت سیاستهای کلان رهبر معظم انقلاب بتوانند ضمن نظارت دقیق بر اجرای برجام با زیاده خواهی های استکبار مقابله کنند؛ نفوذ دشمن با استفاده از فضای پیش آمده برجام را سومین مسئله مهم کشور مطرح کرد.

1913243184674064176

شاخصه ها و ملاک های انتخاب اصلح/ مواظب باشیم با انتخاب نادرست دشمن در رکن مهم نظام نفوذ نکند

وی با اذعان به اینکه بخش بزرگی از تصمیم گیری های کشور بر عهده نهاد بسیار مهمی به نام قوه مقننه و مجلس می باشد که علاوه بر قانون گذاری وظیفه نظارت بر اجرای قوانین را نیز دارد خاطرنشان کرد: دشمن درصدد نفوذ به این نهاد مهم است که طبیعتا باید در این مقطع دقت بیشتری شود که خدایی نکرده عوامل شناخته شده و شناخته نشده دشمن نتوانند در این رکن مهم نظام جمهوری اسلامی نفوذ کنند. به این جهت انتخابات در این دوره از اهمیت ویژه ایی برخوردار است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان ادامه داد : ویژگی نمایندگان اصلح همان اصول کلی است که در قانون آمده و وظیفه هیات های اجرایی و هیات نظارت شورای نگهبان است که صلاحیت آنها را بررسی کنند.

وی تصریح کرد: انتخاب اصلح به این معنا است که داوطلبانی که توسط شورای نگهبان برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی تایید می شوند یعنی با نمره ده به بالا قبول شده اند و مردم باید از بین صالحین نماینده اصلح را انتخاب کنند. یعنی افرادی که دارای ویژگی، امتیاز و نمره بالاتری هستند انتخاب شوند.

فعال سیاسی اصفهان تاکید کرد: طبیعی است که افراد معصوم نیستند و همه ویژگی ها را با هم ندارند ولی باید بگردیم افراد با ویژگی های بالاتر را انتخاب کنیم

وی خاطرنشان کرد: بخشی از شاخصه ها و ملاک های انتخاب اصلح را قانون تعیین کرده که شورای نگهبان با دقت بررسی می کند و بخشی هم بر اساس رهنمودها و سیاستهای کلانی است که حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب تعیین کرده اند می باشد که باید مورد توجه قرار گیرد تا در شرایط کنونی کشور یک مجلس توانمند و پویا برای پیگیری و حل مشکلات جامعه تشکیل شود.

نصری مرزبندی با دشمنان کشور بخصوص شیطان بزرگ آمریکا را از شاخصه های مهم نماینده اصلح دانست و افزود: نماینده ای اصلح است که مرزبندی مشخصی با دشمن و در راس آن با آمریکا داشته باشد و همچنین با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب فتنه سال 88 را خط قرمز انقلاب و نظام نامیده اند نمایندگان مجلس باید با فتنه و فتنه گران سال 88 مرزبندی مشخصی داشته باشند، یعنی در فتنه هیچ نقش یا حمایتی نکرده و یا در صورتی که کاری انجام داده اند با اعتراف به بازی در پازل دشمن رسما عذرخواهی و توبه نمایند.

وی تاکید کرد: نمایندگان مجلس باید معتقد باشند به جای پرداختن بر اجرای سیاست ها، اهداف و خواسته های گروه ها و احزاب سیاسی، اجرای سیاست های کلان نظام که رهبر معظم انقلاب ترسیم می کنند را در مجلس پیگیری کنند.

استاد دانشگاه اصفهان ساده زیستی و دوری از اشرافیت چه فکری و چه رفتاری را یکی دیگر از شاخصه های نماینده اصلح دانست و افزود: نماینده ایی اصلح است که درد مردم را از نزدیک لمس کرده باشد و از اشرافیت و جریان اشرافی گری به دور باشد.

وی اضافه کرد: از شاخصه ها و ملاک های دیگر انتخاب اصلح این است که این فردی که ما می خواهیم انتخاب کنیم وام دار اشخاص و گروه ها و احزاب نباشد که فردا در مجلس بتواند با قاطعیت و مدرس گونه وار از اسلام، منافع ملی جمهوری اسلامی، آرمان های انقلاب اسلامی و مردم دفاع کند.

نصری در ادامه افزود: اگر مردم این نکات را رعایت کنند با بررسی های اولیه شورای نگهبان می توانیم انتخاب خوبی را انجام بدهیم و نتیجه را در تصمیم گیری ها و نظارت های مجلس شورای اسلامی و مواضع مجلس خبرگان رهبری ببینیم.

36_36_36_1

مجلس خبرگان رهبری وظیفه نظارت بر اوصاف رهبری را دارد 

وی اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی طبق قانون اساسی وظیفه قانون گذاری و نظارت بر اجرای قانون را دارد. که این قانون در قالب ارائه طرح توسط خود نمایندگان و یا لایحه ای از جانب دولت تصویب می شود، نظارت نیز از طریق سوال کردن، تذکر دادن، تحقیق و تفحص، برگزاری جلساتی برای رای اعتماد یا استیضاح وزرا می باشد.

تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه افزود: بر اساس قانون اساسی مجلس خبرگان رهبری دو وظیفه بسیار مهم کشف رهبری و نظارت بر اوصاف رهبری را بر عهده دارد، کشف رهبری یعنی پیدا کردن فردی که بیشترین ویژگی و صفات از جمله علم، عدالت و سیاست مداری لازم را برای رهبری دارا باشد کشف کند و دیگیری که متاسفانه این روزها عده ای دانسته و یا ندانسته مطرح می کنند مقوله نظارت بر رهبری می باشد در صورتیکه در قانون اساسی کشور قانون نظارت بر رهبری نداریم بلکه نظارت بر اوصاف رهبری را داریم.

وی اضافه کرد: مجلس خبرگان رهبری باید بر علم، عدالت و سیاست مداری رهبری توجه و دقت داشته باشند نه اینکه در کارها، تصمیم ها و وظایف رهبری که انجام می دهد نظر دهد که بر طبق قانون اساسی یعنی نظارت بر اوصاف رهبری. بر همین اساس مجلس خبرگان در این دو حوزه یعنی کشف رهبری و نظارت بر اوصاف رهبری وظیفه دارد.

مراقب باشیم خطر نفوذ دشمن در کمین است

نصری در ادامه با بیان اینکه دشمنان در تلاش برای نفوذ در نظام و کشور ما هستند خاطر نشان کرد: گروه ها، جریانات و اشخاص مختلفی نظرات خود را اعلام می کنند مهم این است با توجه به فضایی که در جنگ رسانه ای و تبلیغاتی علیه نظام و ارزش های انقلاب وجود دارد مردم ما دقت نظر لازم را داشته باشند.

وی تصریح کرد: متاسفانه عده ایی قصد دارند فضای کشور را منفی نمایند و افرادی به مجلس خبرگان رهبری راه پیدا کنند که نه تنها یار رهبر و جایگاه ولایت در عرصه های انقلاب اسلامی نیستند بلکه مانعی می باشند به همین جهت در گام اول فقهای شورای نگهبان که مسئولیت رد یا تایید صلاحیت کاندیداهای مجلس خبرگان را دارند باید دقت لازم را داشته باشند و در گام دوم نیز مردم باید توجه کنند که به چه شخصی و باچه سابقه ای، امروز چه کسانی طرفدار و یا چه کسانی مخالف او هستند، چه کسانی از او حمایت می کنند تا با یک شناخت بسیار روشن و دقیقی افراد را انتخاب کنند که دشمن نیز مایوس شود.

مشارکت حداکثری مردم همراه با انتخاب اصلح موجب یاس دشمنان انقلاب اسلامی می شود

استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان حضور حداکثری مردم در عرصه انتخابات را موجب یاس دشمنان انقلاب اسلامی دانست و خاطرنشان کرد هرگاه درصد حضور مردم در انتخابات بیشتر بوده دشمن نیز مایوس شده و تهدیدش کمتر شده است.

وی با بیان اینکه مشارکت حداکثری آحاد مردم بسیار مهم است گفت: ملت ایران در سی و شش سال گذشته از انقلاب احساس مسئولیت خود را در پای صندوق های رای به خوبی نشان داده اند، سپس به تاریخ صدر اسلام و وقایعی که پس از جنگ صفین و اشتباه مردم در انتخاب ابوموسی اشعری روی داد اشاره و تاکید کرد مشارکت حداکثری مردم باید با انتخاب اصلح همراه باشد.

نصری در پایان ضمن امیدواری و آرزوی به خوبی طی کردن این مقطع مهم از انقلاب اسلامی تصریح کرد: حضور در کنار انتخاب اصلح بسیار مهم است چرا که سرنوشت یک نظام و انقلاب و سرنوشت 80 میلیون مردم در گروه انتخاب افراد اصلح برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی می باشد. نمی شود که مردم مشارکت نکنند و یا مشارکتی بی بصیرت داشته باشند و بعد انتظار حل مشکلات و تداوم موفقیت ها در کشور را داشته باشند، طبیعتا ما باید نقش خود را به خوبی انجام دهیم تا در این حرکت جمعی شاهد گام برداشتن به سوی تمدن نوین اسلامی باشیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.