۱۱:۲۲ - سه شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴

بازتاب گسترده قطع روابط محور ارتجاع عرب با ایران +تصاویر

پس از رایزنی سعودی‌ها با همراهان‌شان در محور ارتجاع عرب و پرداخت دلارهای نفتی به برخی از آنها، بحرین و سودان، به ترتیب نخستین و دومین کشورهایی بودند که پس از رژیم سعودی، روابط سیاسی با ایران را قطع کردند که این تحولات بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت.

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا، یک روز پس از قتل شیخ شهید نمر باقر النمر و اقدام مشکوک عده‌ای در حمله به سفارت خالی عربستان (بدون تدابیر حفاظتی از سوی نیروهای انتظامی و امنیتی) شرایط به‌ گونه‌ای دیگر رقم خورد. به آتش‌ کشیده‌ شدن ساختمان سفارت به تیتر اول رسانه‌ها تبدیل شد و شهادت رهبر شیعیان عربستان به حاشیه رانده شد.

همین اتفاق به بهانه‌ای تبدیل شد تا سعودی‌ها که با سیل انتقادات در جهان اسلام و فضای بین‌الملل مواجه بودند، با تغییر موضع به شاکی پرونده تبدیل شوند. عادل الجبیر یک روز پس از حادثه، در نشست خبری اعلام کرد روابط دیپلماتیک با ایران را قطع می‌کند و به مقامات سفارت ایران 48 ساعت فرصت داد تا خاک این کشور را ترک کنند.

1413815_710

پس از آن، سعودی‌ها رایزنی با همراهانشان در جبهه ارتجاع عرب را آغاز کردند. بحرین طبیعتا اولین کشوری بود که پس از عربستان روابط سیاسی با ایران را قطع کرد. سودان هم سومین کشوری بود که به تبعیت از سعودی، سفیر ایران در خارطوم را اخراج کرد. امارات هم اعلام کرد سطح روابط با ایران را به کاردار کاهش می‌دهد.

در تازه‌ترین تحولات، امروز جان کری برای بررسی اوضاع با محمدجواد ظریف تلفنی گفتگو کرد. روسیه هم اعلام کرد آماده میانجیگری بین ایران و عربستان است. در ادامه، بازتاب گسترده این تحولات در رسانه‌های جهان از نظرتان می‌گذرد:

شبکه ای‌بی‌سی نیوز نوشت «سعودی‌ها تصمیم‌ گرفتند، دیگر کافیست»
1413814_318

ای‌بی‌سی نیوز آمریکا نوشت در تازه‌ترین تحولات پس از اعدام روحانی سرشناس شیعه، خشم مردم در ایران و سراسر منطقه برافروخته شده است. یکی از افراد نزدیک به حکومت سعودی در واشنگتن گفت: «ریاض تصمیم گرفته است روابطش با ایران را قطع کند و دیگر کافی است. این فرد افزود ریاض چندان نگران تاثیر تصمیمش بر تلاش‌های آمریکا بویژه در گفتگوهای سوریه و توافق هسته‌ای ایران نیست.»

شبکه خبری بی‌بی‌سی از قطع روابط بحرین با تهران به تبعیت از عربستان سعودی خبر داده است.

1413997_694

بی‌بی‌سی نوشته است: «پس از اقدامی مشابه از سوی عربستان سعودی، بحرین هم اعلام کرد که روابط دیپلماتیک با تهران را قطع می‌کند.» بخش فارسی بی‌بی‌سی هم این خبر را به سرعت بر روی خروجی تارنمای خود قرار داد.

1414043_123

شبکه انگلیسی آی‌ تی‌وی: «بحرین با قطع روابط خود با تهران، به عربستان سعودی پیوست»

1414023_660

‌آی تی‌وی نوشته است: «بحرین و عربستان سعودی روابط دیپلماتیک خود را پس از حمله به سفارت این کشور در تهران بدنبال اعدام شیخ نمر، قطع کرده است. آیت‌الله خامنه‌ای رهبر این کشور به عربستان سعودی هشدار داد که با «عذاب الهی» مواجه خواهند شد.

العربیه هم از اخراج سفیر ایران در عربستان سعودی خبر داد؛

1414042_598

العربیه این خبر را اعلام کرد: «عربستان سعودی روز یکشنبه اعلام کرد پس از حمله به ساختمان‌های دیپلماتیک این کشور در تهران و مشهد، روابط با ایران را قطع می‌کند. عادل الجبیر در نطقی تلویزیونی  گفت که مأمورین ایرانی در عربستان 48 ساعت فرصت دارند خاک کشور را ترک کنند.»

روزنامه انگلیسی دیلی‌میل هم خبر حمله عده‌ای به سفارت و دفاتر عربستان در تهران و مشهد و اعلام قطع روابط متعاقب آن را پوشش داد:

1414072_733

دیلی میل نوشت: «سفارت عربستان در تهران در اعتراض به اعدام روحانی شیعه به آتش کشیده شد و عربستان به دیپلمات‌های ایرانی 48 ساعت فرصت داد تا این کشور را ترک کنند.»

بیزینس اینسایدر خبر قطع روابط دیپلماتیک ایران و بحرین را اعلام کرد:

1414080_213

به گزارش بیزینس اینسایدر، عیسی الحمدی وزیر امور رسانه‌ای بحرین روز دوشنبه اعلام کرد این کشور تصمیم گرفته است روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کند. بحرین همواره ایران را متهم کرده است که از سال 2011 در پشت پرده ناآرامی‌ها و اعتراضات اکثریت شیعیان این کشور قرار دارد.

هافینگتون پست آمریکا هم بطور لحظه به لحظه اخبار تحولات میان ایران و عربستان را پوشش داده است:

1414086_720

به گزارش هافینگتون پست «پس از اعلام قطع روابط عربستان، بحرین و سودان، سخنگوی دولت آلمان ریاض و تهران را به از سرگیری روابط دعوت کرده است. آقای سایبرت گفته است از هر دو کشور ایران و عربستان می‌خواهم از همه امکانات برای تقویت روابط دو جانبه خود استفاده کنند.»

شبکه سی‌بی‌اس آمریکا هم در گزارشی از  اتفاقات دو روز گذشته، تصمیم عربستان برای قطع روابط با تهران را مخابره کرد:

1414090_705

به گزارش سی‌بی‌اس، تنش‌ها زمانی آغاز شد که عربستان روحانی سرشناس شیعه شیخ نمر را به همراه سه معترض شیعه دیگر اعدام کرد. آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران این اقدام را محکوم کرده است و سعودی‌ها را به «انتقام الهی» وعده داده است.

ایندیپندنت انگلیس نوشت: « بعد از اعدام شیخ نمر و حمله به سفارت عربستان، دیپلمات‌های ایرانی حالا 48 ساعت فرصت دارند تا این پادشاهی افراطی را ترک کنند که حالا دوره‌ای دیگر از روابط تیره میان این دو قدرت منطقه‌ای را آغاز کرده است.»

1414094_606

روزنامه تلگراف انگلیس از قطع روابط و توقف تمام پروازها میان ایران و عربستان خبر داد:

1414108_980

به گزارش تلگراف، همزمان با اوج‌گیری تنش‌ها میان ایران و عربستان بر سر اعدام روحانی شیعه، عربستان سعودی اعلام کرد تمام ترافیک هوایی و روابط تجاری با ایران را قطع خواهد کرد.

بلومبرگ نوشت: «در بزرگترین اقدام [علیه ایران] از دهه 1980، روابط با ایران را قطع کرد»

1414113_908

به گزارش بلومبرگ، حرکت عربستان سعودی در منزوی کردن ایران خطر عمیق‌تر شدن چالش‌ها در منطقه خاورمیانه را در بزرگترین فروپاشی روابط در سه دهه گذشته،‌ بدنبال دارد.
روزنامه گاردین انگلیس: «عربستان سعودی پس از اعدام روحانی شیعه، روابط با تهران را قطع کرد»

1414114_297

گاردین نوشته است: «با بالاگرفتن شدید تنش‌ها میان ایران و عربستان دو رقیب منطقه‌ای بدنبال اعدام روحانی شیعه شیخ نمر، عربستان روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کرد. پس از به آتش کشیده شدن سفارت عربستان در تهران،خشم مردم از اقدام سعودی‌ها در پایتخت‌ لبنان، بحرین، و بغداد تا ساعت‌ها در خیابان‌ها مشاهده می‌شد.»

لس آنجلس تایمز از قول یک مقام سعودی نوشته است: «ایران سابقه‌ای طولانی در حمله به نمایندگی‌های دیپلماتیک خارجی دارد»

1414124_800

به گزارش لس‌آنجلس تایمز، پس از قطع روابط عربستان، بحرین و سودان با ایران، امارات هم اعلام کرده است که از حالا به بعد فقط به روابط تجاری با ایران تمرکز خواهد داشت و سطح روابط سیاسی را تا کاردار کاهش می‌دهد.

راشاتودی هم از قطع روابط عربستان، بحرین و سودان و کاهش روابط امارات خبر داد:

1414126_287

«پس از حمله به سفارت عربستان در تهران، بحرین و سودان اعلام کردند که روابط دیپلماتیک با ایران را قطع می‌کنند. امارات هم خبر داد که تعداد دیپلمات‌هایش در ایران را کاهش می‌دهد و سطح روابط را به کاردار می‌رساند.»
منبع:مشرق

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.