۰۸:۰۲ - چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴

توصیه های بهداشتی؛

مراقب باشیم؛ شپش مختص جامعه و یا قشر خاصی نیست

شپش مختص جامعه يا طبقه اجتماعي خاصي نبوده و تمام افراد جامعه را مخصوصا در فصول سرد سال ممكن است درگير كند.

به گزارش  پایگاه خبری شاهین نا؛ شپش يك انگل خارجي بدن انسان محسوب مي‌شود. مي‌تواند سر، بدن و عانه را آلوده كند. تخم شپش «رشك» نام دارد و بيضي شكل و سفيدرنگ و به اندازه ته سنجاق است و به مو و درز لباس‌ها مي‌چسبد.

علائم شپش سر:

اولین علائم بالینی درسر، موقعی اتفاق می افتد كه شپش شروع به حركت میكند دراین زمان بیماراحساس خارش درسرمی كند. به تدریج خارش سر افزایش یافته و درسرخراشیدگی با ناخن پیش می آید. گاهی درموارد پیشرفته غدد لنفاوی اطراف سردر ناحیه گردن برجسته میشود. شپش مختص جامعه يا طبقه اجتماعي خاصي نبوده و تمام افراد جامعه را مخصوصا در فصول سرد سال ممكن است درگير كند.

راههای انتقال:

شپش سر از طریق انتقال مستقیم از انسان آلوده به انسان سالم ایجاد می شود، خصوصاً از طریق لوازم شخصی آلوده مثل شانه، كلاه، روسری، ملحفه و غیره به سرعت منتقل می شود.

راههای پیشگیری:

1- رعایت بهداشت فردی بخصوص استحمام مرتب

2- شستشوی مرتب البسه از جمله روسری،کلاه،مقنعه،شال و…وخشک کردن در معرض آفتاب و اتو کردن لباسها

3- پرهیز از تماس با لوازم شخصی و لباسهای افراد آلوده

4- عدم استفاده از (شانه،برس،کلاه،روسری،مقنعه و…) دیگران

5- گزارش موارد آلوده مشاهده شده به نزدیکترین مرکز  بهداشتی درمانی

درمان:

1- وسايل‌ شخصي‌ و پوششي ‌نظير كلاه‌، روسري‌ و امثال‌ اينها بايستي‌ به‌ مدت‌ ۳۰ دقيقه‌ با آب‌جوشانده‌ شوند تا هم‌ شپش‌ و هم‌رشك‌ از بين‌ بروند و سپس‌ خشك ‌شوند.

2- استفاده از شامپوی پرمترین 1 درصد  و ماساژ پوست سر  با آن به مدت 10 دقیقه و سپس آبکشی موها، لازم به ذکر است یک هفته بعد درمان تکرار شود.

مهمترين نكته در مهار شپش دانش‌آموزان بازديد روزانه موي سر و در صورت لزوم بازديد لباس و بدن آنها توسط معلمان و مربيان مدارس و ارجاع سريع موارد آلوده به واحدهاي بهداشتي درماني براي درمان فرد آلوده به همراه خانواده و اطرافيان وي است. پس از درمان ضدشپش، احتمال انتقال آلودگي از بين مي‌رود و دانش‌آموز مي‌تواند به مدرسه بازگردد.

 

شبکه بهداشت ودرمان شاهین شهرو میمه ( واحد مبارزه با بیماریها)

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.