۰۸:۳۵ - شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۴

آیا انتخاب اصلح یک تکلیف الهی است؟

برگزاری انتخابات سالم با مشارکت حداکثری ملت ایران در مسائل منطقه و بین‌المللی تاثیر گذار خواهد بود و همچنین موجب بالاتر رفتن قدر و منزلت جمهوری اسلامی ایران در بین کشورهای منطقه و جوامع بین الملل می شود.

به گزارش  پایگاه خبری شاهین نا؛ سردبیر/ انتخاب و گزینش یکی از مهم ترین ویژگی های انسان است که در تعیین سرنوشت نهایی او مؤثر می باشد و طبیعی است که همه انسانها و حتی سایر موجودات که حد کمی از اختیار و انتخاب را دارا هستند، همواره در پی انتخاب بهترین گزینه باشند.

یکی از مصادیق انتخاب در حوزه زندگی اجتماعی، انتخاب وکلا و نمایندگان مردم، برای اداره امور سیاسی و اجتماعی کشور است. در نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصل‌ ششم‌ قانون اساسی امور کشور باید با اتکاء به آرای‌ عمومی‌ و با برگزاری انتخابات‌ اداره شود. همچنین با تفکیک وظایف و اختیاراتی که بین قوای سه گانه وجود دارد، موضوع نظارت و قانونگذاری بر قوه مجریه، بر عهده قوه مقننه که متشکل از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می باشد گذاشته شده است.

نمایندگان مردم در مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌ به‌ طور مستقيم‌ و با رأي‌ مخفي‌ انتخاب‌ مي‌شوند. دوره نمايندگي‌ مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌ چهار سال‌ است‌ که انتخابات‌ هر دوره‌ نیز بايد پيش‌ از پايان ‌دوره قبل‌ برگزار شود به‌ طوري‌ كه‌ كشور در هيچ‌ زمان‌ بدون‌ مجلس‌ نباشد. شرايط‌ انتخاب‌كنندگان‌ و انتخاب ‌شوندگان‌ و كيفيت‌ انتخابات‌ را نیز قانون‌ تعیین می کند.

این روزها با نام نویسی داوطلبان انتخابات پنجمین مجلس خبرگان رهبری و دهمین مجلس شورای اسلامی در هر محفلی صحبت بر سر صلاحیت و کاندیدها می باشد، شاید بهتر باشد که برای انتخاب شخص اصلح به دیدگاه های قرآن و بیانات رهبر معظم انقلاب رجوع کنیم و با بهره گیری از این دو منبع مهم به انتخاب اصلح که انتخابی الهی است برسیم.

انسان باید منتخب خود را به طور کامل شناخته و او را در دیانت و صداقت، امتحان کرده باشد و میزان کارایی او را برای کاری که انتخاب می کند بداند. چنان که در قرآن کریم آمده است:

إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَن تُؤَدُّوا الاَْمَـنَـتِ إِلَی أَهْلِهَا“(سوره نساء،آیه ۵۸) خدا به شما فرمان می دهد که امانت ها را به صاحبانشان بازگردانید.

رهبر انقلاب در باب اهمیت انتخابات می فرمایند: انتخابات یکی از آزمون های بزرگ ملت ایران در مقابل چشم دشمنان و آبروی ملی و یکی از شاخصه های رشد ملی می باشد.

همچنین می فرمایند: مردم سالاری در کشور ما یک مردم سالاری حقیقی متکی به ایمان است مردم از روی احساس وظیفه دینی است که در عرصه انتخابات وارد می شوند و طبق تشخیص خود گزینش می کنند و رای خود را به صندوق می اندازند.

ویژگی های نماینده اصلح از نظر رهبر معظم انقلاب؛ اهتمام و اعتقاد به شعارهای انقلاب و اهداف اصیل آن و بویژه بحث استقلال و عدم وابستگی است چرا که می فرمایند: «مبادا کسانی به مجلس بروند که گیرنده آنها منتظر فرستنده قوی آمریکا و غرب باشد و هرچه آنها بگویند، اینها به زبان دیگر در داخل مملکت تکرار کنند.»

حضرت آیت الله امام خامنه ای(مدظله العالی) در بیان اهمیت صلاحیت نمایندگان مجلس می فرمایند: افراد باید اصلح باشند: «نماینده مجلس باید، بهترین از لحاظ ایمان، بهترین از لحاظ اخلاص و امانت، بهترین از لحاظ دینداری و آمادگی برای حضور در میدان های انقلاب، دردشناس ترین و دردمندترین نسبت به نیازهای مردم باشند.»

ایشان همچنین در بیان ضرورت انتخاب فرد اصلح می فرمایند: همچنان که اصل انتخابات یک تکلیف الهی است، انتخاب اصلح هم یک تکلیف الهی است.

انتخابات هفتم اسفندماه سال جاری انتخابات سرنوشت ساز و حساسی است چرا که همزمان با انتخابات پنجمین مجلس خبرگان رهبری، انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز برگزار می شود. با نگاهی به بیانات مقام معظم رهبری و آیات و روایات می بینیم که انتخاب اصلح کار سختی است، پس همیشه مردم باید با نگاهی روشن و تیز بینانه به سوی کسی رهسپار شوند که اصلح باشد.

با توجه به شکل گیری آرایش جناح های سیاسی کشور برای انتخابات پیش رو، انتخاب فرد اصلح نیازمند تدبر و تفکر عمیق است تا بتوان به تکلیف الهی خود خوب عمل کرد زیرا با در نظر گرفتن شرایط امروز پس از برجام و رقم خوردن تغییرات در سرنوشت منطقه با آرای مردم و نقش الگویی ایران اسلامی برای کشورهای منطقه بسیار مهم است.

و از آنجاییکه همواره انتخابات مقوله‌ای چالش‌برانگیز و میدانی برای توطئه‌های بیگانگان بوده است باید تقوا و خویشتن‌داری لازم را داشت. زیرا مسئله نفوذ و جریان‌های مخالف و تلاش عوامل بیگانه برای حادثه‌آفرینی‌ها، ما را وادار می‌کند که حتی اگر انگیزه رأی دادن ما به علت ارزش‌های دینی و انقلابی نباشد به‌ خاطر منافع ملی در انتخابات شرکت کنیم؛ چراکه شرکت در انتخابات هم حق است و هم تکلیف.

و امروز با توجه به شرایط اقتصادی کشور و همچنین تحولات منطقه و بین‌الملل برگزاری انتخابات سالم با مشارکت حداکثری ملت ایران در مسائل منطقه و بین‌المللی تاثیر گذار خواهد بود و همچنین موجب بالاتر رفتن قدر و منزلت جمهوری اسلامی ایران در بین کشورهای منطقه و جوامع بین الملل می شود.

پس کافیست قدری تامل کرده و اوضاع منطقه، انقلاب، امنیت، پیشرفت و… برخی کشورهای منطقه و عمق دشمنی دشمنان با جمهوری اسلامی ایران را رصد کنیم آن وقت است که به اهمیت نقش یک رهبر در انقلاب، تداوم و حفظ اصالت انقلاب اسلامی با برگزاری انتخابات سالم و مهمتر از آن انتخاب افراد اصلح و شایسته برای اداره امور کشور پی خواهیم برد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.