۰۸:۱۲ - چهارشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۴

کسری بودجه ۹۴ در انتظار حذف تحریم ها/ بوی نفت بودجه ۹۵ بیشتر شد

یک حساب سرانگشتی نشان می دهد که سهم فروش نفت در بودجه سال آینده، افزایش یافته و اگر حساب چرتکه ها تنها رشد یک درصد را نشان می دهد به علت سقوط قیمت نفت است.

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا؛ احمدی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس چندی قبل به فارس اعلام می کند که بودجه سال جاری به علت کاهش قیمت نفت با ۵۰ هزار میلیارد تومان کسری مواجه است.

به بیان دیگر درصورتی که تحریم ها حذف نشده و سهم فروش نفت ۵۰۰ هزار بشکه افزایش نیابد باید در انتظار تورم ناشی از کسری بودجه بود.
مطابق قانون بودجه سال جاری باید تا پایان سال،۴۰میلیارد دلار نفت به فروش می رسید اما جدیدترین پیش بینی ها حاکی از تحقق ۲۰میلیارد دلار درآمد از محل فروش نفت است.

آقای سخنگو روز گذشته در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، ضمن اعلام وضعیت بودجه۹۵ با بازی الفاظ از کسری بودجه سال جاری، شانه خالی می کند، آنجا که می گوید: با توجه به اینکه مبنای بودجه بر اساس درآمدهای خزانه است بنابراین تا پایان سال با کسری منابع مواجه می شویم؛ البته این به منزله عدم تحقق منابع است و کسری بودجه نیست.

نوبخت در بخش دیگری از سخنانش از افزایش میزان فروش نفت تا پایان سال جاری خبر می دهد: براساس اعلام وزارت نفت می توان تولید را تا پایان سال ۵۰۰ هزار بشکه افزایش داد.

این شیوه اظهار نظر نشان می دهد که دولت امیدوار است که به گفته سخنگویش میزان کسری در منابع را با افزایش سهم فروش نفت جبران کند.

در عین حال هنوز اعلام نشده که با افزایش فروش این میزان نفت، سهم این کالای استراتژیک در بودجه سال جاری تا چه حد افزایش می یابد و مطابق قانون بودجه ۹۴ دولت تا چه میزان اجازه برداشت دلارهای نفتی برای کسری بودجه خود را دارد.

*افزایش نامحسوس نفت بودجه
در حالیکه میزان رشد اقتصادی در سال جاری به زیر صفر سقوط کرده، نوبخت از رشد اقتصادی ۵ تا۶ درصدی در بودجه سال آینده سخن گفته است.

این رقم نشان دهنده آن است که دولت برای سال آینده روی دو گزینه برای رشد اقتصادی حساب بازکرده است.

نخست، افزایش میزان نفت و فروش آن در بودجه(علی رغم کاهش قیمت) و دوم، حذف تحریم ها و افزایش سرمایه های خارجی در کشور.
آمار اعلام شده توسط سخنگوی دولت نشان از رشد نامحسوس سهم نفت در بودجه سال آینده دارد.

نوبخت روز گذشته اعلام می کند که در لایحه بودجه سال ۱۳۹۵، از ۲۶۷ هزار میلیارد تومان منابع عمومی، ۶۶ هزار میلیارد تومان از محل فروش نفت تامین می‌شود، این در حالیست که سال گذشته ۲۲۴هزار میلیارد تومان منابع عمومی،۵۶ هزار میلیارد تومان توسط نفت تامین می شد.

در ظاهر با تفریق دو عدد ۶۶ هزار میلیارد تومان ۵۳ هزار میلیارد تومان، می توان به این نتیجه رسید که سهم نفت در بودجه سال آینده، ۱۳ هزار میلیارد تومان، رشد کرده که این تصور نادرستی است.

چرا که در سال آینده نسبت به سال جاری منابع عمومی بودجه در کل افزایش داشته و از ۲۲۴ به۲۶۷ هزار میلیارد تومان رسیده و بنابراین سهم منابع عمومی از نفت نیز به همان میزان افزایش داشته است.

بنابراین سهم نفت سال گذشته از منابع عمومی بودجه حدود ۲۳ درصد بوده که این سهم برای سال آینده به ۲۴ درصد میرسد که تنها رشد یک درصدی را نشان می دهد.
اما این تحلیل نیز نمی تواند درست باشد چرا قیمت نفت در بودجه سال آینده به طور قطع کاهش می یابد.

مطابق آنچه که نوبخت اعلام کرده، قیمت نفت برای بودجه سال آینده حدود ۳۵ تا ۴۰ دلار در بودجه در نظر گرفته می شود که نسبت به سال جاری حدود ۲۰ دلار کمتر است و این در حالیست که مطابق شواهد، قیمت نفت برای سال جدید میلادی حدود ۲۰دلار خواهد بود.

علی رغم کاهش قیمت نفت در بودجه، اما سهم فروش آن افزایش می یابد چرا که نوبخت در نشست دیروز خود اعلام کرده که میزان فروش نفت تا پایان سال جاری ۵۰۰ هزار و در سال آینده یک میلیون بشکه افزایش می یابد و این در حالیست که میزان فروش نفت در بودجه سال جاری و تاکنون حدود ۶۰۰ هزار بشکه بوده است.

بنابراین یک حساب سرانگشتی نشان می دهد که سهم فروش نفت در بودجه سال آینده، افزایش یافته و اگر حساب چرتکه ها تنها رشد یک درصد را نشان می دهد به علت سقوط قیمت نفت است.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.