۰۷:۵۰ - چهارشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۴

راهکارهای مبارزه با اثرات منفی آلودگی هوا

بر اساس یافته‌های اخیر،آلودگی هوا می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی و ریوی را افزایش دهد.چندین راهکار برای مبارزه با اثرات منفی آلودگی هوا در این توصیه برایتان ذکر می‌کنیم.

به گزارش  پایگاه خبری شاهین نا؛  در تابستان به دلایل مختلفی،گاهی هوایی که ما تنفس می‌کنیم، کیفیتی که باید داشته باشد را ندارد و دچار آلودگی می‌شود.کشور ما این‌روزها در اوج آلودگی است و هوایی که هر لحظه تنفس می‌کنیم پر از آلاینده‌ها و مواد مضری است که سلامتمان را به خطر می‌اندازد.

انواع مختلفی از منابع آلوده کننده هوا در فضای باز از جمله مونوکسید کربن و دی اکسید گوگرد وجود دارد، اما ازون، اکسید نیتروژن و ذرات معلق نیز عوامل آلوده کننده مهم‌تری هستند.

شما نمی توانید آلودگی لایه ازون را ببینید. ازون، گازی متشکل از سه مولکول اکسیژن است که به ظاهر مضر به نظر نمی‌رسد زیرا این لایه فقط اکسیژن است، اما هنگامی که آن به داخل بافت ریه های شما وارد می‌شود، واکنشی رخ می‌دهد که باعث آسیب به ریه می‌شود. این آسیب در برخی از مردم به تجربه مشکلات تنفسی، درد، التهاب و … منجر می‌شود و حتی در برخی ، خطر بستری در بیمارستان نیز وجود دارد.

قابل ذکر است که کودکان،افراد مسن بالای 65 سال ، افراد دیابتی و افرادی با زمینه بیماری‌های قلبی و ریوی، در معرض خطر بیشتری هستند.

تاثیر منفی آلودگی هوا بر قلب و ریه

بر اساس یافته‌های اخیر،آلودگی هوا می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی و ریوی را افزایش دهد.چندین راهکار برای مبارزه با اثرات منفی آلودگی هوا در این توصیه برایتان ذکر می‌کنیم.

انجمن قلب آمریکا می‌گوید آلودگی هوا برای قلب شما مضرتر از ریه‌هایتان است

در یک مطالعه که داده‌های آن از نتایج یک نظرسنجی از 500000 بزرگسال تجزیه و تحلیل شد، اپیدمیولوژیست‌ها در ایالات متحده دریافتند که نیمی از مرگ و میر‌های ناشی از بیماری های قلبی ، سرطان ریه و دیگر بیماری‌های تنفسی به دلیل آلودگی هوا است و در کانادا، بنیاد قلب و سکته اعلام کرده است که مه دود همانند دود سیگار می تواند برای شریان ها مضر باشد.

همراه با این پژوهش، کارشناسان بر این باورند تغییرات در سطوح آلودگی هوای شهری نرخ مرگ و میر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در واقع، آلاینده‌های خاص با اثر التهابی خود روی جدار داخلی عروق، تصلب شرایین را ایجاد می‌کنند، آنها همچنین می‌توانند التهاب ریه ایجاد کنند که می تواند مشکلات ریوی را تشدید نماید.

خطر آلودگی که از ازون و ذرات معلق می‌آید بسیار زیاد است که اتومبیل، کامیون ها، کارخانه ها و ایستگاه های برق زغال سنگی هر دو را تولید می‌کنند. هنگامی که شما این ذرات را  تنفس می‌کنید، راه های هوایی شما تحریک می‌شود و یک واکنش التهابی در شما ایجاد می‌کند که این التهاب، ایجاد پلاک و تنگی عروق را تسریع می‌کند. ( وب سایت سلامت دکتر سوشا )

 راهکارهای مبارزه با اثرات مضر آلودگی هوا

راهکارهایی برای محدود کردن اثرات مخرب آلودگی هوا وجود دارد مانند:

1-اجتناب از عبور و مرور در ساعات شلوغ

اگرچه ورزش سلامتی می‌آورد اما در روزهای آلوده خارج از خانه ورزش نکنید.حتی اگر هوای اطراف محل زندگی‌تان پاکیزه به نظر می‌رسد، از ورزش کردن خارج از خانه مانند دویدن و دوچرخه‌سواری، در ساعات شلوغی که تولید گازهای گلخانه ای خودروها در بالاترین حالت خود است،اجتناب کنید زیرا هرچه تنفس شما سریع‌تر، آلاینده‌های بیشتری وارد بدن شما می‍‌شوند،بهترین حالت،ورزش کردن در صبح زود و به دور از مسیرهای اصلی است.

2-از مواجهه با سیگاری‌ها دوری کنید

بهترین کاری که در این رابطه می‌توان انجام داد این است که سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی مانند کافه‌ها،رستوران‌ها ،اتوبوس و … ممنوع باشد،زیرا قرار گرفتن در معرض دود دست دوم باعث توسعه آترواسکلروز ،بیماری‌های قلبی و ریوی و … می‌شود.

3-نگه‌داشتن گل و گیاه در خانه و باغچه

گیاهانی مانند پیچک عمل تصفیه هوا را انجام می‌دهند در حقیقت مانند فیلتری برای هوا عمل می‌کنند و تا حدی هوای خانه و اطراف شما را تمیز می‌کنند.

4-خوردن آنتی‌اکسیدان‌های بیشتر

مواد مغذی آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C و E و بتا کاروتن، قلب و ریه را از اثرات مضر رادیکال‌های آزاد ناشی از آلودگی محافظت می‌کند. بنابراین مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه بخورید.

5-با بینی نفس بکشید

زمانی که در هوای آلوده،ورزش می‌کنید، سعی کنید از طریق بینی تنفس کنید زیرا موهای ریزی که در بینی است،هوا را فیلتر کرده و سپس وارد ریه شما می‌کند.

6-مصرف مکمل‌های غذایی ضد آلودگی هوا

راه‌های زیادی برای جلوگیری از اثرات منفی آلاینده‌های موجود در هوای آلوده وجود دارد. مکمل‌هایی مانند ویتامین‌های گروه  B ، تعادل متیلاسیون و تکنیک های تنفس عمیق را تقویت می‌کند. علاوه بر این، شواهدی وجود دارد که اسیدهای چرب اشباع نشده امگا3 ( به خصوص در روغن ماهی وجود دارد)، می‌تواند استرس اکسیداتیوی که در معرض آلودگی هوا رخ می‌دهد را کاهش دهد. ( وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا )

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.