۱۳:۱۳ - دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴

“کمپین نخریدن خودرو” اولین اعتراض رسمی مردم به سیاست‌های اقتصادی دولت در پسابرجام/تنفس مصنوعی دولت به خودروسازان برای خروج از بحران

بعد از گذشت توافقات هسته ای و امضای برجام مردم منتظر کاهش قیمت در کشور بودند اما کاهش قیمتی مشاهده نشد.

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا؛ قبل از مذاکرات هسته ای و توافقاتی که صورت گرفت، انتظارات مردمی برای پساتحریم شکل گرفته بود؛  انتظاری همچون بوجود آمدن بازاری که در هر زمینه ای کاهش قیمت را با خود به همراه می آورد.

بعد از مذاکرات و جمع بندی توافقات هسته ای مطالبات مردمی به شدت افزایش یافت؛ به طوری که یک انتظار جدی برای کاهش قیمت در سراسر کشور ایجاد شد، اما پس از گذشت چند هفته از توافقاتی که صورت گرفته بود مردم با عدم تغییر قیمت در بازار خودرو روبرو شدند که این خود به تنهایی دلیلی مناسبی بود تا کمپین های نخریدن خودروی داخلی در کشور به صورت گسترده ایجاد شود.

مردم به صورت جدی و البته غیر رسمی مخالفت خود را با عدم تغییر قیمت ها در بازار خودرو اعلام داشتند که به معنایی دیگر مقابله غیر رسمی مردم با سیاست‌های اقتصادی دولت بود چرا که انتظار مردمی برآورده نشده بود.

تفاوت کیفیت خودروهای داخلی با خارجی بهترین دلیل برای تشکیل این کمپین ها از سوی مردم بود چرا که در عرصه رقابت قیمت و کیفیت خودروهای داخلی با خارجی مردم به سمت خودروی خارجی متمایل بودند، اما هزینه سنگین این امر را ناممکن می‌کرد؛ از طرف دیگر مردم برای خودروهای داخلی که کیفیت پایین‌تری دارند قیمتهای بالا را قبول ندارند.

عدم رضایت مردم از قیمت های تولیدات داخلی بعد از توافقات هم نتوانست مسئولین دو شرکت بزرگ خودرویی را به کاهش قیمت وا دارد؛ البته قبل از جمع بندی مذاکرات هسته ای مدیر عامل ایران خودرو تیر خلاصی عدم افزایش قیمت را در پساتحریم زده بود.

یکه تاز گفته بود: ما به هیچ وجه برنامه ای برای کاهش قیمت خودرو نداریم ولی در صورت رونق فضای اقتصادی کشور بعد از توافقات هسته ای و کاهش تورم شیب افزایش قیمت خودرو کندتر از سال های گذشته خواهد شد

.

مدیرعامل ایران خودرو نوید افزایش قدرت خرید مردم بعد از توافق هسته ای را داده و عنوان کرده بود: بعد از توافق هسته ای انقدر رونق اقتصادی در کشور اتفاق خواهد افتاد که توان مردم برای خریدن خودرو بالا رفته و نیازی به کاهش قیمت خودرو نیست

.

از سوی دیگر محمدرضا نجفی منش، دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو فقط از کاهش 10 تا 20 میلیونی قیمت خودروهای وارداتی خبر داده بود و  تغییر قیمت خودروهای تولید داخلی را امری بعید دانسته بود

با این اتفاقات بعد از توافقات هسته ای و عدم کاهش قیمت خودروهای داخلی مردم به صورت گسترده شروع به تشکیل کمپین های نخریدن خودرو های داخلی کردند، هر چند با مقابله مدیران و مسئولین رو به رو شدند.

اگر بازار خودروها را در ماه های گذشته ملاک قرار دهیم با توجه به نوسانات قیمت خودروهای داخلی شاخص قیمت در ماههای گذشته به دست می آید؛ بطوریکه درمجموع می توان گفت بازار خودرو بعد از کمپین های خودجوش مردمی کمتر از یک درصد درکل با کاهش قیمت روبرو بوده است.

به دور از انتظار نبود که بعد از توافقات هسته ای قیمت های خودروهای داخلی به اندازه کافی کاهش پیدا کند چرا که قیمت های خودروهای وارداتی و با کیفیت بالاتر با کاهش چشمگیری روبرو شد.

اما راه اندازی کمپین های نخریدن خودرو توسط مردم گویا جواب داد؛ کار صنعت قطعه سازى در حالى با فضاى رکود در بازار خودرو به مرز بحران رسیده که طى دو هفته اخیر به گفته دبیر انجمن تخصصى صنایع قطعه سازان خودرو حدود 10 هزار کارگر اخراج شده اند.

این تعدیل و اخراج کارگران در حالیست که کماکان خودروسازان و قطعه سازان بر تولید محصولات بى کیفیت خود اصرار دارند و حاضر به کاهش قیمت نیستند. همچنین در ماه گذشته ایرانخودرو در اقدامى ضدمردمى قیمت یکى از محصولات خود را افزایش داد تا هر چه بیشتر در رکود فرو رود.

اما نهایتا دولت چندی پیش با پیشنهاد بسته خروج از رکود و وام 25 میلیونی توانست پارکینگ ایران خودرو و سایپا را در مدت کمتر از یک هفته خالی کند هر چند به نظر بسیاری از کارشناسان این رفتار دولت شتابزده بود و فقط برای خالی کردن خودروهای خوابیده در پارکینگ بود و البته این روزها شاید همین وام 25 میلیونی عاملی مهم برای تشدید آلودگی هوای تهران شده است.

جای خالی اقتصاد مقاومتی در وزات صنعت و معدن/ مردم در چه شرایطی دست از تحریم خودرو بر می دارند؟

الهویردی دهقانی در گفت گو با خبرنگار دانا با اشاره به تغییرات قیمت خودرو پس از برجام، اظهار داشت: تعیین قیمت خودرو پس از برجام موضوعی است که به سیاست های دولت بر می گردد یا باید سیاستی را در پیش گرفت که تولید داخل تقویت شود و یا اینکه خودرو ساز را مجبور کنیم با خودروساز های خارجی شراکت کند.

وی افزود: در هر صورت نباید کاری کرد تا این صنعت را از دست بدهیم چون صنعت خودرو یکی از بزرگترین صنایع کشور محسوب می شود وعلاوه بر اینکه ارزش افزوده خلق می کند سند اشتغال آفرین نیز در کارنامه صنایع محسوب می شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه در بسیاری از مدیریت های صنایع مشکل وجود دارد،گفت: در کشور ما تنها بخش خودرو سازی نیست که با این مشکل مواجه است.

دهقانی ادامه داد: با وجودی که حدود 2 سال است که رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد مقاومتی تاکید ویژه ای دارند اما متاسفانه در وزارتخانه صنعت و معدن تحرکی نمی بینیم که با مدیریت جهادی همراه باشد.

وی در پاسخ به این سوال که مدیران خودروسازی برای جلب رضایت مردم چه باید بکنند، افزود: باید دید که مدیران خودروسازی دنیا چه می کنند؛ یکی از اهداف مدیران صنایع در سراسر دنیا رضایتمندی و به صرفه بودن اجناسشان برای مردم است.

دهقانی ادامه داد: خودرو سازان داخلی باید تلاش کنند تا رضایت و اعتماد مردم را جلب کنند و با کاهش هزینه های خود، خودروهایی با قیمت مناسب و کیفیت خوب به مردم عرضه کنند.

نماینده مردم ورزقان در واکنش به این موضوع که 30 سال از عمر پراید گذشته اما هنوز در ایران تولید می شود و مردم مجبور به استفاده از آن هستند، بیان کرد: خودرو سازان نیز قصد دارند که از این مرحله عبور کنند و در دیداری که با آنها داشتیم پلتفرم هایی هم برای گذر از این مرحله دارند اما با پیش روی بسیار کندی همراه اند؛که باید با یافتن منابع و فضای رشد بهتری زمینه ارتقاء خود را فراهم کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن تصریح کرد: با تمام شرایط موجود باز هم اعتقاد من اینست که صنعت خودرو سازی با مدیریت صحیح می تواند پیشرفت چشمگیری داشته باشد و اگر مدیریت منابع صحیح و کاهش  قیمت تمام شده محصولات در اهداف خودروسازان قرار بگیرد تمام این تحریم های صنعت خودرو از سوی مردم برداشته خواهد شد.

وی افزود: به این ترتیب مانند سایر صنایع همچون صنایع هسته ای، نانو و دیگر صنایع پیشرفت قابل توجهی را شاهد خواهیم بود.

مردم از خودرو های داخلی دل خوشی ندارند

همچنین غلامحسین قاسمیان در گفت وگو با دانا با اشاره به وضعیت بازار خودرو، اظهار کرد: پس از تصویب برجام تغییر بخصوصی در بازار خودرو رخ نداده و همچنان در رکود به سر می بریم.

وی افزود: مردم همچنان به دنبال کاهش قیمت خودرو هستند در حالی که دیگر این اتفاق نخواهد افتاد و الان بهترین زمان برای خرید خودرو است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل با بیان اینکه قیمت ماشین های خارجی به دلار و درهم بستگی دارد و این در حالی است که دلار و درهم در این مدت کاهش قیمت نداشته است، بیان کرد: در مورد خودروهای داخلی هم وزارت صنعت و معدن اعلام کرده است که بیش از این قیمت خودرو کاهش نخواهد داشت.

قاسمیان با بیان اینکه به این زودی نمیتوان تاثیر توافق را بر بازار خودرو شاهد بود، اضافه کرد: پس از امضای توافق  نباید این انتظار را داشت که بلا فاصله قیمت ها شکسته شود.

وی افزود:  مثلا در بازار خودرو حداقل 6 ماه زمان لازم دارد تا بتوان نتیجه این توافق را بر این بازار مشاهده کرد و در حال حاضر قابل پیش بینی نیست.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل با بیان اینکه مردم از خودرو های داخلی دل خوشی ندارند بیان کرد: مدیران کارخانه های خودرو ساز باید فکری به حال افزایش کیفت محصولات خود بکنند چون کیفیت و امنیت شاخصه های  مهمی برای خریداران خودرو محسوب می شود.

وی در خصوص توانایی خودرو سازان در عرصه بهبود کیفیت و امنیت، بیان کرد: از لحاظ توانایی و تکنولوژی خودرو سازی ایران توانایی انجام چنین کاری را دارد اما به شرط اینکه خود مسئولان خودروساز خواهان این افزایش کیفیت باشند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران در پایان در پاسخ به این سوال که آیا قیمت خودروهای داخلی حقیقی است یا خیر؟! تصریح کرد: این موضوعی است که باید از شورای رقابت پیگیری شود و مواردی وجود دارد که شاید از دید من نمایشگاه دار تا فرد مصرف کننده پنهان بماند، اما شورای رقابت به خوبی با کارشناسی های لازم توان تشخیص چنین موضوعی را دارد.

وی خاطرنشان کرد: با این تفاسیر قیمتی که از سوی شورای رقابت برای خودروهای داخلی تعیین می شود قیمتی منصفانه و حقیقی است.

منبع:راه دانا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.