۰۸:۳۲ - یکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴

نفت، دلار و بودجه؛

کسری بودجه و تورم در انتظار ایران ۹۵

دلار به ۴ هزار تومان نزدیک می شود و نفت ایران حدود ۳۰ دلار به ثبت رسید تا رکورددار سقوط قیمت در میان اعضای اوپک باشد.

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا؛ به نقل از صاحب نیوز، در این فضای بغرنج، فصل بودجه ریزی نیز از راه رسید تا در کشاکش کسری بودجه، تورم و نفت۳۰دلاری، بی توجهی به اقتصاد مقاومتی بیش از پیش خودنمایی کند.

*نرخ عجیب دلار دولتی
در حالیکه نرخ ارز مبادله ای از ۳ هزار تومان گذشته، به تازگی دولت اعلام کرده که نرخ دلار مبادله ای در سال ٩۵ در بودجه دولت ٢٨۵٠ تومان خواهد بود.

به طور حتم کسرى بودجه دولت با این نرخ دلار، وضعیت بازار جهانى و قیمت نفت در سال ٩۵ دور از انتظار نیست. معمولا جبران کسرى بودجه با افزایش پایه پولى همراه است، در سال ٩۵ هم ادامه این روند پیش بینى مى شود که تغییر در پایه پولى تاثیر لازم را بر دلار خواهد گذاشت.

از سوی دیگر افزایش شکاف بین نرخ دلار مبادله ای و نرخ آزاد ارز در افزایش کسرى بودجه خودش را نشان می دهد که پیامی به جز افزایش نرخ دلار نخواهد داشت.
دولت یازدهم همواره اعلام کرده که پس از یکسان سازی نرخ ارز، قیمت آن را به صورت شناور مدیریت شده هدایت خواهد کرد.

اگر قرار است چنین صحبتی عملیاتی شود پس باید تورم را نیز برای آن در نظر گرفت. با توجه به اینکه افت تورم به تدریج حاصل شده و هرگز تک رقمی نخواهد شد بنابراین اعلام چنین نرخی برای دلار مبادله ای در بودجه سال آینده بسیار عجیب است.

مطابق آنچه که موسسه های معتبر بین المللی اعلام کرده اند، قیمت نفت برای سال نو میلادی تا ۲۰ دلار افت خواهد کرد که اگر رشدی هم اتفاق بیفتد در خوشبینانه ترین حالت ممکن قیمت نفت به ۴۰دلار میرسد که این امر کاهش ذخایر ارزی کشور را در پی داشته که نتیجه ای به غیر از افزایش قیمت دلار ندارد.

آمارها نشان می دهد که هر چند ظرف دو سال اخیر شتاب رشد نقدینگی کنترل شده اما این نرخ نیز همچنان رو به رشد است که فشار مستقیمی را روی قیمت دلار اعمال می کند.

این روند تنها بر میزان صادرات تاثیر می گذارد که از نرخ رشد اقتصادی نیز می کاهد. در نهایت اگر برجام با موفقیت انجام و تحریم ها حذف شود، با میزان تقاضایی که برای واردات در طول سال های اخیر وجود داشته مواجه می شویم که باز هم تحریک افزایش قیمت دلار اتفاق می افتد.

اما نباید از یک موضوع مهم گذشت و آن تاثیر کاهش قیمت نفت بر نرخ ارز است.
به طور کلی هر کشوری که با پول نفت بودجه سالیانه خود را تامین می کند، هر گونه نوسان در قیمت نفت بر ارزش پول آن کشور تاثیر گذار خواهد بود.

بدین ترتیب در ایران نه تنها ارزش ریال کاهش می یابد که دلار نیز که در سطح جهان دستخوش تغییر قیمت شده، بودجه و اقتصاد کشور را دستخوش مشکل می کند.
اما در مورد ایران و کشورهای مشابه بدلیل دخالت دولت در تعیین نرخ ارز هر چند این مساله چندان واضح نیست، اما به طور حتم فشار کاهشی حتما وجود دارد.

*ایران ۹۵ و نفت ۲۰ دلاری

روزنامه گاردین طی مقاله ای اعلام می کند که، تولیدکنندگان خود را برای رویارویی با نفت ۲۰ دلاری آماده می کنند.

با این شرایط باید پذیرفت که حتی اگر برجام به سرانجام برسد، باز هم با نفت ۲۰دلاری و بازگشت ایران به اوپک نمی توان از کسری بودجه و تورم ناشی از آن گریخت.
ریزش قیمت‌ها در بازار نفت برای هر سه نفت شاخص وست تگزاس، برنت و اوپک اتفاق افتاد به گونه ای که از کانال۴۰دلار نیز پایین تر رفت تا به کمترین حد خود ظرف هفت سال گذشته برسد.

در این بین نفت ایران به حدود ۳۰ دلار رسید تا میزان وابستگی بودجه سال آینده به نفت در هاله ای از ابهام قرار گیرد.
سقوط قیمت نفت از آنجا شروع شد که آخرین نشست اوپک بدون بیانیه به کار خود پایان داد تا همچنان همه کشورهای عضو، ساز خود را بزنند.

از سوی دیگر در حال حاضر روسیه و اعضای اوپک برای کسب بازار آسیا و اروپا با یکدیگر به رقابت پرداخته و برای کسب سهم بیشتری از بازار قیمت‌های خود را کاهش داده اند.

هر چند که انتظار می رود تا با کاهش سرمایه گذاری ها در بازار نفت، قیمت ها در شش ماهه دوم سال ۲۰۱۶ روند افزایشی را طی کند اما با این وجود در صورتیکه سهم نفت به صورت پررنگ در بودجه ۹۵ دیده شود، کسری بودجه و تورم محتمل ترین اتفاق اقتصادی سال آینده برای ایران خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.